Gå til innhold

Noen som driver Med Svømming?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg driver aktivt med svømming, trener ca 20 timer svømming i uka gjennomsnittet pr økt ligger på ca 5000 meter.

send en PM hvis du vil vite mer om programmer osv, hvor bor du? Det er sikkert en svømmeklubb du kan begynne i.

Siden du trener så mye regner jeg med at du er i rimelig god form så da burde det ikke være noe problem og starte uansett alder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var på stevnet i Svergie 1.mai helgen. Da svømte jeg 100 fri på 1.01.13, med den tiden kom jeg til finalen og svømte på 1.00.35 :) Fikk tredjeplass.

Kom også til finalen på 50 fri, da svømte jeg på 27.86(tror jeg)

Hva er dine perser, TQfflus?

Endret av wasd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke så veldig god siden jeg satt på ræva og ble feit til jeg ble 14 så begynte jeg og svømme i jula til 8ende.

1500fri:18.02

800fri:9.31

400fri:4.26

200fri:2.07

100fri:58.6

50fri: 26.5

 

200fly:2.22

100fly:1.05

50fly:29.8

 

Liker meg best på de lange, og jeg er historisk dårlig på bryst!

Skulle ønske jeg begynte før med svømming utrolig bra sport.

Åssen klubb går du i?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei, folkens! Dette ser ut til å være en passende tråd for en nyfrelst svømmer. Hadde svømmebasseng på skolen jeg gikk på, slik at jeg hadde svømming ukentlig fram til jeg var 16 år, uten at jeg akkurat ble noen stjerne, men jeg var ikke så verst.

 

Har nå, en god del år senere uten å ha svømt mer enn kanskje vel 10 ganger i året i etterkant, flyttet til en plass hvor jeg har fri tilgang til svømmebasseng (12,5 meters). Har gått og svømt 3-4 ganger og har planer om å prøve å trene seriøst, og siden det er noen rimelig gode svømmere i denne tråden undrer jeg på om noen kan komme med noen tips, både hva trening og teknikk angår? Det er ikke noen svømmeklubb her, og meg bekjent ingen som har noe bedring peiling på svømming enn meg selv, slik at jeg må klare meg selv.

 

Kan selvsagt ikke begynne rett på med 3-4 timers trening om dagen, må vel øke treningsmengden gradvis. Er det lurt å trene morgen og kveld, eller er én gang om dagen nok? Bør man ha en pausedag i uka? Hvordan kan et treningsprogram se ut? Hvor intensivt kan man svømme om man skal trene lenge?

 

Angående hvilket nivå jeg ligger på tok jeg av en eller annen grunn tiden på den utradisjonelle distansen 500 meter, hvor jeg brukte 7 minutter og 16 sekunder i crawl, og senere 8 minutter og 35 sekunder i bryst.

 

Tekniske ting jeg vet sliter med: Timing på benspark i forhold til armtak, samt butterflykick. Og så har jeg ikke pust nok til å ta crawlvendinger når jeg svømmer lenger enn 100 meter, sikkert fordi bassenget er så forbanna kort, OG fordi kondisen min foreløpig ikke er helt på topp. ;)

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Det blir ikke mulig å forklare teknikk over data, men kan gi deg noen treningstips.

Siden du har en del erfaring, så tror jeg ikke det skader med 3-5 treninger i uka. Bare husk at litt styrke på siden er viktig! Hvis du vil, kan jeg sende deg noen programmer med vi svømmer, slik at du kanskje kan redigere programmer som passer til deg!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Nylig startet med svømming. Kan ikke annet enn froskestilen :p og flyte sakte bortover på ryggen >_>

 

Jeg startet med svømming fordi vannet er snill mot leddene mine og man må bruke hele kroppen. Har fått dårlige knær som resultat av mange og lange dype stillinger i Shotokan Karate tidligere. Hovedsakelig vil jeg trene opp kondis, både den "lange" typen (hvor man greier å holde ut lenge feks) og den mere "eksplosive" typen (hvor man gir alt på kort tid). Hvordan er dette sammenlignet med jogging/løping? Har ingen clue... Også har jeg lyst å lære andre svømmeteknikker som kanskje er bedre? Har som sagt ingen clue.

 

Takk for råd og tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...