Gå til innhold

Hva gjør man med en god spill ide?


Anbefalte innlegg

Hva gjør man med en god spill ide?

 

Skaff deg utdanning innen spillindustrien, jobb hele livet for teite prosjekter du hater, og etter gud mange år har du kanskje innflytelse nok til å pitche inn forslaget ditt til noen. Har du flaks vil de ta ideen din, og vri den til det ugjenkjennelige for å "bedre treffe markedet", sette ett pingle budsjett og når spillet ditt endelig slippes vil det være så nedkuttet, buggete og vridd på at du skjemmes av å være nevnt i credits, og en Gamer.no journalist vil fylle to sider av vitser og gjøre og narr av spillet når det flopper.

 

 

Velkommen til spillindustrien :thumbup:

 

Eller det kan bli en kjempesuksess som Hitman (IO Interactive - Danmark) eller Max Payne (Remedy - Finland). Hadde alle hatt din holdning ville vi sittet på en knaust og fisket til eget forbruk. Ja, jeg er enig i at mange spill blir en nedtur, på samme måte som i andre næringer. Noen må imidlertid ta sjanser for at verden og den kollektive kunnskapen skal bringes videre. Jeg er glad for at noen gjør det, for selv sitter jeg på et kontor med masse papirer og råtner, men det er en "safe" jobb i betydningen av at alt er rimelig forutsigbart og noen penger tikker inn på kontoen hver måned (og ut igjen like etterpå).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En spilldesigner trenger ikke å kunne noe som helst om programmering. Spilldesigneren av City of Heroes MMORPGet presenterte en ide til NCSoft som de likte og de ga han en hel stab som realiserte ideen :) Erfaringen han hadde var bare en stor interesse for tegneserier og var flink til å presentere ideen ;)

Men problemet som man sikkert møter på er å lage gode spill innen tidsfrister noe du garantert får siden det er mye penger involvert. Jayde Raymond måtte stryke mange ideer med Assassins Creed for å få ut spillet i tide. Dette er ufattelig trist, både COOP og full kontroll over klatringen var egentlig ment å være med samt en annen historie, men de måtte forandre hele spillet for å gjøre det litt mer enklere så de fikk det ut i tide.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Lag en presentasjon på en ordentlig måte, ha alt klart i forhold til hva du mener skal være med i spillet. Skriv ned alt ifra hvordan du forestiller deg at omverdenen skal se ut i spillet, npcers rolle, eventuellt hvilke valg man har til å utsmykke spilleren(mmorpg type), handling/historie, om det er third person eller first person view, ting du vil legge vekt på som skal gi spillet en signatur enten det er bevegeligheten til karakteren, spennende historie, vanedannende gameplay osv osv osv osv. Altså en skikkelig god presentasjon av prosjektet/idèen din, kanskje få noen du kjenner eller får tak i til å illustrere noen eksempler av hvordan du tenker deg at det skal se ut. Deretter kan du kontakte et spillfirma og søke om jobb hvor du presenterer prosjektet ditt (kommer jo litt ann på alderen din såklart, men en god idè kan jo alltids vente litt). Da kan det hende at du får jobbe for en creative designer i et spill, kanskje ikke med ditt eget prosjekt med en gang men det kan man heller ikke forvente. Etterhvert hvis du er god til å legge frem idèer og utforme andres idèer så blir du lagt merke til og kan til slutt kanskje ende opp som creative designer selv. Bare ikke gi deg og ikke hør på all mulig "konstruktiv" kritikk som går ut på å prøve å få deg til å innse hvor håpløst det er osv osv osv. Det er en grunn til at det finnes spill, bøker, filmer, malerier, skulpturer osv og det er folk med gode idèer.

En ting jeg syns du burde tenke på er at du ikke kan klare å lage det helt alene, du trenger støtten fra et stort selskap eller lignende med fagfolk som kan gjøre all den andre jobben. Når et team på 100 mann bruker flere år på å lage et spill kan du tenke deg hvor lang tid det vil ta å gjøre alt selv.

Kunne jo vært spenndende å få et skikkelig bra spill basert på en ide fra en person i Norge.

Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt modding communityet? Det finnes jo utrolig mange modder der ute til spill, kanskje ideen din lar seg gjøre i en allerede eksisterende spillmotor? Skaff et team av frivillige! Feks unreal-engine har veldig mange folk som utdanner seg innen forskjellige aspekter for spill. Det er en del som har fått jobb ut av det. Counter-strike er jo et klassisk eksempel på en ting som startet som mod.

Lenke til kommentar

Jeg kan si det med en gang, om du ikke har evner innenfor spillmodding selv, kommer du nok garantert ikke til å få med deg flinke frivillige.

 

Lær deg programmering, modellering, conceptart eller noe, sånn at du har noe mer enn bare en ide å legge på bordet. Da øker sjangsen for å finne kompetente medsvorne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...