Gå til innhold

Sebastian Loeb om Gran Turismo


Knebel

Anbefalte innlegg

Har vært en del mas og kjas her inne om hva som kan betegnes som simulator og hva som er 'arcade' (hva det nå måtte bety) av Gran Turismo franchisen og diverse andre. Bl.a. mangel på fysikk når det gjelder krasj har blitt lagt frem nærmest avgjørende av enkelte, selv om man ikke har vært så kritisk til realismen innen denne fysikken. ;)

 

Nå vet vi det at flere profesjonelle benytter GT4, inklusive Petter og Henning Solberg. Nå står forøvrig Loeb'eren frem og sier sitt også.

 

Games so real the best of drivers take them seriously

 

By PETER LYON

Special to The Japan Times

 

Advancing technology blurs the line between virtual and real-world driving as today's champions practice on television screens.

 

When I suggested to Kazunori Yamauchi — creator of the "Gran Turismo" video game — that he codrive with me in his first ever "real world" race, a one-hour Mazda MX-5 endurance event at Tsukuba Circuit in Ibaraki Prefecture in 2006, he vacillated for a day or so. Despite being a very good driver, he said no one had ever invited him to join a real race before.

 

But getting Yamauchi into a racing car was a lot easier than what he went through to get his game off the ground. "Understandably, I hit a few brick walls in the beginning," he says.

 

Back in 1997, Yamauchi approached carmakers for permission to include their models in a driving-simulator game that mimicked real-world driving — only to be turned away. Eventually, though, Toyota, Aston Martin and a couple of other similarly visionary companies gave the nod to the pilot version of the game.

 

A decade on, Yamauchi continually works to make each update of the game more realistic, winning the admiration of not only millions of game players around the world but also real-world professional drivers.

 

Take the reigning World Rally champion, Frenchman Sebastien Loeb, for one. He spent a day in front of a Playstation console running "Gran Turismo 4" before qualifying for the famed Le Mans 24-hour Sarthe circuit in France in 2005.

 

"It's more than a game now," Loeb told me a year ago. "It's so precise that this 'game' has become a full-blown driving simulator, and just about every driver I know uses it for practice these days."

 

Even Formula 1 racing drivers such as Toyota's Jarno Trulli and BMW's Kazuki Nakajima have been seen practicing in front of a console. Whenever a new track comes onto the racing calendar, like Fuji Speedway did last October after a 30-year absence, and drivers cannot get there to practice for real, many fire up "Gran Turismo." They say it's the only way to memorize the track layout and braking markers — the points where you must start killing the speed to take an upcoming corner.

 

As Loeb and these other seasoned race drivers readily testify, this game significantly blurs the line between the virtual world and reality, making it possible to drive quickly and safely on a real circuit on your first lap. But what about less gifted people like you and me? After sufficient time on "GT," can a normal driver also make a smooth transition from the virtual world to the real one — where mistakes can be disastrous, or even fatal?

 

Yamauchi himself proved the point by driving an Audi TT at over 90 percent of its potential on his first-ever lap of the legendary 20-km Nurburgring track in Germany in 2005. "Not knowing a track like this one can be hazardous, not only to you but to the hundreds of other local track users who know the circuit a lot better than you," he said.

 

Yamauchi got more than 1,000 virtual laps of the world-famous circuit under his belt while developing his game, "so knowing the track like the back of my hand made it easy," he beamed. "But you'll need to do over 100 laps just to memorize it. There are more than 170 corners, you know."

 

Wanting to put his claims to the test, I too clocked up more than 150 laps of the Nurburgring on "Gran Turismo" before going to Germany to drive the real track last year. Those 150 virtual laps took around 24 hours to complete, but it was time well spent. Every corner of the real track in Germany felt uncannily familiar. Each detail, down to the Armco crash barriers and the castle on the hill, had been perfectly re-created in the game, and made me feel right at home.

 

As I accelerated through each corner, I became aware that my body was reacting to real stimuli that had become second nature in the game. Blind corners, apexes, braking markers and the fastest driving lines through the corners that had been programmed into my brain from a two-dimensional screen were suddenly approaching me in real life at 160 kph — and my memorized on-screen reactions were allowing me to drive my borrowed Subaru Impreza STI near the limit of its potential.

 

That's the beauty of this game, oops, I mean driving simulator. Whether you're hurtling along the Nurburgring, France's Sarthe Circuit, California's Laguna Seca race track or Japan's Fuji Speedway, virtual practice sessions translate into quick, safe real-world laps. And we can expect the whole experience to get even better. Yamauchi has just launched "Gran Turismo 5 Prologue," which allows players to drive online against opponents from all over the world on high-definition TVs. The only thing missing are the huge G-forces created when real cars corner at over 200 kph or brake heavily from 300 kph. Strengthen your neck muscles to withstand these and you too could be driving real race cars on real race tracks — after plenty of practice in the comfort of your lounge, of course.

 

And how did Yamauchi do in his first race driving the Mazda MX-5? Not bad at all. Having done more than 2,000 laps of the Tsukuba Circuit in his game, Yamauchi only needed a dozen laps of real-world driving before he was clocking the same times as the rest of the field — many of whom had been circling that track regularly for years. But then, as I mentioned, Yamauchi is a good driver. The same year, he was only 0.4 secs behind Loeb's best Le Mans lap time when they battled it out on "Gran Turismo" at maker Polyphony Digital's Tokyo headquarters.

Peter Lyon is a 20-year veteran motoring journalist who covers the Japanese automotive industry for more than a dozen publications worldwide.

 

http://search.japantimes.co.jp/rss/fv20080106pl.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han er betalt av Sony og ***** av Yamauchi som betaling for å si dette. Uten tvil :p

 

Nei, synes det er greit at profersjonelle kommer med sine synspunkt på GT serien ;) Kanskje en sak for mythbusters dette? Noe utenfor deres område, men en sammeligning av de største såkalte simulatorene :p

 

Edit: Sensurerte selv ett kraftig utrykk fra min side ;)

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

At Loeb går med reklame for playstation på hatten sin, kan vel ikke kalles annet enn en pengehatt. Men da vat men endelig hvordan stjernene trener. Ostepop, cola og tvspill. Lurer på om jeg skal ta skrittet opp til gruppe c biler i virkeligheten jeg. Minolta toyotaen mestrer jeg jo selv på nordsløyfa. Finner ikke en sjåfør i dag med like store baller som meg der. Strengt tatt kunne man spart store penger på glattkjøreopplæringen i landet også. Kan man ikke bare kjøre snøbanene i gt4 da? Mye billigere det enn å måtte kaste bort penger på glattkjøring på kjøreskolen. Kjørelæreren kan jo sitte ved siden av mens man spiller, og gi fullgod opplæring likevel.

BTW, jeg så WRC 2005 (Sebastien Loeb edition). Det kan vel ikke bety annet enn at WRC serien er en rally sim. Endorsed by Loeb, og han setter som kjent ikke navnet sitt på ting i reklameøyemed. At det står playstation på hatten hans, betyr jo bare at han har navnet på treningssenteret sitt på lua :!:

 

edit:

Nå gidder jeg faen meg ikke mer av den idiotiske onlinedelen. Jeg ligger på førsteplass, hvilket jeg har gjort alle tre rundene. I nest siste sving krasjer dusten bak inn i meg med vilje. Jeg går rundt og ender på 8. plass. Karen som kræsjet vinner faen meg. Latterlig!

Nei det er bare tull med en skademodell. Bedre med slike episoder. La du forresten merke til hvor dette skjedde fhj? "I nest siste sving ". Synd folk ikke har vett til å holde seg til teorien din om at man kolliderer oftest på rettstrekningene. Du må nok ta deg en tur online og lære dem å ligge unna hverandre i svinger ;)

Endret av freke
Lenke til kommentar
Virkeligheten sier vel at det vi har sett av GT5P ligger bak Forza 2 på alle punkter, unntatt på bilene + interiør?

 

Spill som disse kan benyttes til å lære seg svingene samt hvor man må begynne å bremse, resten må man lære the hard way.

Skal ikke diskutere det egentlig. Men jeg har kun prøvd GT5P-demoen (og Forza 2), så jeg skal ikke si så mye om sammenligningen hele Prologue og Forza 2.

 

Likevel, det er noe med GT-seriens fysikk og kjørefølelse jeg alltid har likt. Av en eller annen grunn klarer jeg å sladde med nesten alle bilene i Forza 2, i varierende grad. Jeg sier ikke at man skal dømme kjørefølelse ut fra sladding, men for min egen del føles GT mye bedre da det er mye vanskeligere å få til der.

Om GT5 en gang kommer med en nogenlunde bra skademodell, som hindrer juksemakere/pipelorter både off og online er jeg en glad kar, med mye avsatt tid til spilling.

(Det er jeg uansett, forresten).

 

Når det gjelder å lage egne biler m.t.p. lakk, motor, dekk osv. tok Forza 2 et langt steg i riktig retning, og jeg håper Gran Turismo 5 følger opp.

Lenke til kommentar
Hadde Sony betalt meg så hadde jeg også sagt det samme. Sony kan kjøpe og kjøpe men virkeligheten sir noe helt annet.

Har du snakket med virkeligheten i det siste, og hva sier den? :innocent:

 

Virkeligheten sier att hvis du kjører 200 km t og braker inn i vegg så kan du ikke kjøre videre, eneste kjøreturen du får da er enten heisen opp eller ned og du kan heller ikke bruke andre biler når du tar svinger med større hastigheten enn du burde ha hatt

Lenke til kommentar
Likevel, det er noe med GT-seriens fysikk og kjørefølelse jeg alltid har likt.

 

Jepp, det gode gamle uttrykket "smaken er som baken" :)

 

er forøvrig enig med Whackedorange, et bilspill kan ikke bare utelate et så viktig element som skadesimulering, det ødelegger totalopplevelsen.

Lenke til kommentar
Likevel, det er noe med GT-seriens fysikk og kjørefølelse jeg alltid har likt.

 

Jepp, det gode gamle uttrykket "smaken er som baken" :)

 

er forøvrig enig med Whackedorange, et bilspill kan ikke bare utelate et så viktig element som skadesimulering, det ødelegger totalopplevelsen.

Det har i tidligere GT-spill ikke ødelagt stort hos meg, så smaken er, som du sier, brun som baken.

Men GT5 blir nå online, og da skulle jeg gjerne sett skade på idiotene som leker olabil.

Lenke til kommentar
They say it's the only way to memorize the track layout and braking markers — the points where you must start killing the speed to take an upcoming corner.

 

Ser ut som det er banedesignet de har spesielt i tanken, et realistisk banedesign med andre ord. Jeg vil ikke klassifisere GT4 som noe hardcore simulator på noen mulig måte selv om det er et knakende godt spill og blant mine favoritter. Fremdeles det å denge i autovernet i 200 Km/t uten at bilen overhode viser tegn til en bulk noe som gir meg følelsen av at dette er faktisk et spill og ikke noe annet. Hadde det vært en tilnærmet realistisk skademodell alla Forza 2 hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar

En litt morsom sak som er delvis relatert til dette, er noe Top Gear testet for en stund siden. Clarkson skulle velge en bane og bil i GT4, og spille banen så mye at han ble lommekjent. Deretter dro han til den faktiske banen (Laguna Seca i USA) og kjørte med samme bilen (Honda NSX). Målet var å se om modellen av banen i spillet var så nøyaktig at man kunne trene seg god, før man faktisk prøvde "på ordentlig".

Enjoy!

Lenke til kommentar
They say it's the only way to memorize the track layout and braking markers — the points where you must start killing the speed to take an upcoming corner.

 

Ser ut som det er banedesignet de har spesielt i tanken, et realistisk banedesign med andre ord. Jeg vil ikke klassifisere GT4 som noe hardcore simulator på noen mulig måte selv om det er et knakende godt spill og blant mine favoritter. Fremdeles det å denge i autovernet i 200 Km/t uten at bilen overhode viser tegn til en bulk noe som gir meg følelsen av at dette er faktisk et spill og ikke noe annet. Hadde det vært en tilnærmet realistisk skademodell alla Forza 2 hadde det vært noe annet.

 

Tilnærmet realistisk? Javel, får jeg spørre deg ett par spørsmål om Forza 2?

 

1. Hva skjer om du har 50 km/t og treffer en betongvegg rett på?

I virkeligheten er bilen totalvrak, det vil si at den kan ikke kjøre en meter etterpå.

 

2. I forza 2 online, så er man kommet til siste sving i siste runde, man er nummer 2 like bak en annen bil. Er det umulig å "jukse" ved å kjøre i siden, baken på bilen forran slik at denne snurrer ut? Og samtidig at bilen man selv kjører ikke blir så ødelagt at man ikke kommer i mål?

 

3. Hva skjer i Forza 2 om man har 200 km/t i en høyhastighetssving, og man klarer ikke svingen og man har 150 km/t når man sklir inn i veggen?

 

I virkeligheten er det gameover.

 

Og ja, vi vet at GT ikke har skademodulering, så man trenger ikke komme med sammenligninger der. Er bare nysgjerrig på forza 2 tilnærmed realistiske skademodulering.

Lenke til kommentar
Tilnærmet realistisk? Javel, får jeg spørre deg ett par spørsmål om Forza 2?

 

1. Hva skjer om du har 50 km/t og treffer en betongvegg rett på?

I virkeligheten er bilen totalvrak, det vil si at den kan ikke kjøre en meter etterpå.

 

2. I forza 2 online, så er man kommet til siste sving i siste runde, man er nummer 2 like bak en annen bil. Er det umulig å "jukse" ved å kjøre i siden, baken på bilen forran slik at denne snurrer ut? Og samtidig at bilen man selv kjører ikke blir så ødelagt at man ikke kommer i mål?

 

3. Hva skjer i Forza 2 om man har 200 km/t i en høyhastighetssving, og man klarer ikke svingen og man har 150 km/t når man sklir inn i veggen?

 

I virkeligheten er det gameover.

 

Og ja, vi vet at GT ikke har skademodulering, så man trenger ikke komme med sammenligninger der. Er bare nysgjerrig på forza 2 tilnærmed realistiske skademodulering.

 

1. Jeg kræsjet i autovernet på såpeglatt vinterføre i fjor, farten var på rundt 60 km/t. Jeg kjører den samme bilen den dag i dag, og jeg kjørte samme bilen inn til verkstedet som lå 15 km fra stedet der jeg kræsjet. Nei en bil blir ikke totalvraket om du kjører 50 km/t inn i veggen som fasitsvar, alt avhenger av innfartsvinkel.

 

I Forza 2 er det tilnærmet slik. Jeg har opplevd å kjøre inn i en betongvegg i lav fart og fremdeles kunne kjøre videre. Derimot neste løp med samme fart endte med en busta motor, den gikk fremdeles men farta var uhoverlig dårlig.

 

2. Om du kjører i en konkurerende bil i Forza 2 får du tileggstid samt at du får skade på bilen. Er du riktig uheldig kan du ende opp med å kjøre hjulene skjeve og du ender opp med å vakle som Donald over hele banen.

 

3. Man er fitten poff ferdig, såre enkelt, bilen går ikke lengere. Du bare står der. Om du tar frem head up displayet for informasjon om bilen din er der veldig mange deler som blinker rødt.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...