Gå til innhold

32 eller 37 tommer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et problem med så store skjermer kombinert med 1366x768 oppløsning er at de egner seg best med litt stor sitteavstand. Jeg vil si 32" med 1366x768 passer best til en sitteavstand på ca 2-3 meter mens en 37" med 1366x768 passer best til en sitteavstand på ca 3-4 meter.

 

Hvis du skal ha den på skrivebordet så vil jeg fraråde seg begge deler og heller anbefale en vanlig PC-skjerm på 20-24".

 

Hvis du skal ha den i stua og bruke den fra sofaen med et bord foran og plass til å gå forbi så vil jeg si 37" med 1366x768.

Lenke til kommentar
Et problem med så store skjermer kombinert med 1366x768 oppløsning er at de egner seg best med litt stor sitteavstand. Jeg vil si 32" med 1366x768 passer best til en sitteavstand på ca 2-3 meter mens en 37" med 1366x768 passer best til en sitteavstand på ca 3-4 meter.

 

Hvis du skal ha den på skrivebordet så vil jeg fraråde seg begge deler og heller anbefale en vanlig PC-skjerm på 20-24".

 

Hvis du skal ha den i stua og bruke den fra sofaen med et bord foran og plass til å gå forbi så vil jeg si 37" med 1366x768.

Dett var det jeg fryktet.

Hvis oppløsningen bli mindre enn 1366x768, forsvinner problemet da?

Vill det være veldig anstrengende og sitte lenge foran skjermen?

Si at jeg sitter 2 meter fra skjermen..

Lenke til kommentar

en 32" med vegg feste så går det sikkert strålende å sitte 2 meter fra veggen. Vist du ikke har sofa så er det kasje ikke helt...

 

 

Innfall: en sressless er nok tingen på så kort avstand. du henger skjermen litt opp på veggen og lener deg bak med et smil ;)

 

jeg sitter på 37 tommer på rommet mitt og jeg sitter 2 m unna...ikke no problem det

Det var det jeg ville høre

selv hedde jeg fryktet at det ble litt "tennis". (om du "fattar")

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Det er dårlig utvalg av oppløsninger å velge mellom i den størrelseklassen:

27" 1280x768

27" 1920x1200

30" 2560x1600

32" 1280x768

32" 1366x768

37" 1366x768

37" 1920x1080

40" 1366x768

40" 1920x1080

 

Dårligere (mindre) oppløsning vil bare gjøre det ennå mer ubehagelig å sitte nært skjermen. Men høyere oppløsning kan gjøre det bedre. Til 2 meters avstand ville jeg foretrukket

32" 1920x1080, men det fins ikke i salg.

 

Til 0,8 meters avstand ville jeg foretrukket 27" 1920x1200.

 

Akkurat nå har jeg en 24" 1920x1200 på ca 0,5 meters avstand.

Lenke til kommentar

Selv har jeg TVen min (37" med 1920x1080) på veggen ca. 1.5 meter fra der jeg sitter. Funker kjempekjekt når jeg har kobla til pcen :)

 

Tror nok han der blir litt sliten etter et par timers spilling. Han må jo strengt tatt snu på hodet ele tiden for å se på ytterkantene av skjermen..

Lenke til kommentar

har en 19 lcd skjerm og en 37 full hd tv omtrent ved siden av hverandre og tven er my diggere å se på 37 blir absolutt ikke for liten oppløsning til pc bruk selv på veldig nær avstand (1080p).

ER mye finere farger og hvitt er helt hvitt i mostetning til pc skjermen (samsung 960bf som blir grå i forhold) men er litt redd for å brenne fast bilde på tven så bruker ikke den så mye til skriving\websurfing selv om den er helt klart bedre der å.

Lenke til kommentar
har en 19 lcd skjerm og en 37 full hd tv omtrent ved siden av hverandre og tven er my diggere å se på 37 blir absolutt ikke for liten oppløsning til pc bruk selv på veldig nær avstand (1080p).

ER mye finere farger og hvitt er helt hvitt i mostetning til pc skjermen (samsung 960bf som blir grå i forhold) men er litt redd for å brenne fast bilde på tven så bruker ikke den så mye til skriving\websurfing selv om den er helt klart bedre der å.

 

Hva mener du med det? Brenne fast bilde på tv'n?

Lenke til kommentar
har en 19 lcd skjerm og en 37 full hd tv omtrent ved siden av hverandre og tven er my diggere å se på 37 blir absolutt ikke for liten oppløsning til pc bruk selv på veldig nær avstand (1080p).

ER mye finere farger og hvitt er helt hvitt i mostetning til pc skjermen (samsung 960bf som blir grå i forhold) men er litt redd for å brenne fast bilde på tven så bruker ikke den så mye til skriving\websurfing selv om den er helt klart bedre der å.

 

Hva mener du med det? Brenne fast bilde på tv'n?

Mulig at det er noe jeg innbiller meg, men tenker meg at tver har lettere for brenne fast bilde en skjerm beregnet for pc bruk.. men som sagt så er det helt sikkert noe jeg innbiller meg.

Lenke til kommentar
har en 19 lcd skjerm og en 37 full hd tv omtrent ved siden av hverandre og tven er my diggere å se på 37 blir absolutt ikke for liten oppløsning til pc bruk selv på veldig nær avstand (1080p).

ER mye finere farger og hvitt er helt hvitt i mostetning til pc skjermen (samsung 960bf som blir grå i forhold) men er litt redd for å brenne fast bilde på tven så bruker ikke den så mye til skriving\websurfing selv om den er helt klart bedre der å.

 

Hva mener du med det? Brenne fast bilde på tv'n?

Mulig at det er noe jeg innbiller meg, men tenker meg at tver har lettere for brenne fast bilde en skjerm beregnet for pc bruk.. men som sagt så er det helt sikkert noe jeg innbiller meg.

 

Men hva menest det ved å brenne fast bilde? Skjer det noe fysisk med skjermen? Oo

Lenke til kommentar

CRT-skjermer hadde også det problemet. Problemet ble redusert betraktelig i løpet av 90-tallet og var omtrent ikke noe problem lengre selv på billigskjermer fra rundt år 2000.

 

Det som fysisk skjer er at det fosforet slites og får lavere lysstyrke etter hvert som det brukes. Dersom man ser på et statisk bilde over veldig lang tid så vil slitasjen ulike steder på skjermen bli ulik. Hvis man f.eks lar forsiden på tekst-TV stå på i 1000 timer så vil mønstret "brenne seg inn" (=slites) i forsforet og bli et permanent mønster der. Hvis man da viser et ensfarget bilde på skjermen så vil man se mønstret fra Tekst-TV som en tydelig og irriterende skygge på skjermen.

 

Plasmaskjermer bruker også fosfor så de er også utsatt. (Selv om det stort sett gjelder eldre modeller og billigmodeller)

Lenke til kommentar
Ja, du blir å kunne se spor etter f.eks webbrowseren din eller verktøylinja om den står for lenge med ett bilde. Dette er da ikke et problem med LCD-TVer, men med eldre Plasmaskjermer.

 

EDIT: skriveleif

 

Det har hendt med min 17" LCD skjerm. Jeg kan se spor etter webbrowseren min (firefox).. Finnes det noen måte å fikse dette på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...