Dyver`n Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Har tenkt å sette opp 2 raptorer 74gb i RAID i Vista Ultimate 64bit. Men hvilken raid er raskert? Er interesert i lese og søke tid, ikke skrive tid. (vil starte Vista og spill litt kvikkere) Har raid 0 og raid 1 lik lese og søke tid??.. Får klarer meg med 74gb og da blir det raid 1 med sikkerhet. Lurer også på om det går ann å sette en WD på 250gb og en samsung på 250gb i raid 0 (cache er ukjent (tenke kansje dette ikke gikk siden det er to foskjelige produsenter)) Er ukjent på hvordan man setter det opp også, men det kan jeg les meg fram til Endret 5. januar 2008 av Ueland
Xplode Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) 2 x Raptorer i raid 0 vil være raskest til oppstart av av windows og spill. 2 x Raptorer i raid 1 vil være som å kjøre 1 disk bortsett fra att du har sikkerhet Har du tenkt på å kjøpe 1 disk til og sette opp raid 5 hvis du har mulighet til det? 3 x Raptorer i raid 5 vil gi sikkert samtidig som du vil få rask lesing. Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Kan også nevne att jeg har kjørt 2 x raptor 74GB i raid 0 i over 3 år nå uten problemer og er veldig fornøyd med ytelsen fortsatt Endret 5. januar 2008 av Xplode
gigax Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Som sagt over, Raid 0 er raskest. Ikke tenk SÅ mye på sikkerhet, er faktisk liten sjans for at en disk ryker. Har selv aldri opplevd det, og jeg har ikke hatt noen "dyre" disker. Har 2 av de diskene i bestilling, er spent på resultatet i RAID0.
Dyver`n Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Skrevet 5. januar 2008 (endret) 2 x Raptorer i raid 0 vil være raskest til oppstart av av windows og spill. Kan også nevne att jeg har kjørt 2 x raptor 74GB i raid 0 i over 3 år nå uten problemer og er veldig fornøyd med ytelsen fortsatt OK OK, sikkerhet er egentelig ikke så viktig. Har ikke hent noen på mine 4 disker på 7 år så går nok greit, og har ikke plass til en til hadisk til i oppheng i en 5,25brønn Er hastigheten som er viktigst akkerat nå Lurer også på om det går ann å sette en WD på 250gb og en samsung på 250gb i raid 0 (cache er ukjent (tenke kansje dette ikke gikk siden det er to foskjelige produsenter)) Noen som kan svare på denne også?? Endret 5. januar 2008 av meto4
Xplode Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Lurer også på om det går ann å sette en WD på 250gb og en samsung på 250gb i raid 0 (cache er ukjent (tenke kansje dette ikke gikk siden det er to foskjelige produsenter)) Noen som kan svare på denne også?? Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt.
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 (endret) Lurer også på om det går ann å sette en WD på 250gb og en samsung på 250gb i raid 0 (cache er ukjent (tenke kansje dette ikke gikk siden det er to foskjelige produsenter)) Noen som kan svare på denne også?? Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Å f**n, min feil Takk for innlegget Endret 6. januar 2008 av meto4
DarkAvatar Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 QUOTE(Xplode @ 06/01-2008 : 00:04)Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Her mener du vel å sette opp to disker av forskjellig størrelse? Hvis du setter to disker på 320GB og 500GB i raid0 så vil du få totalt 640GB med lagringsplass, skyt meg hvis jeg tar feil. Om du har to disker av samme størrelse men fra to forskjellige produsenter skal ikke det ha noe å si.
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 (endret) QUOTE(Xplode @ 06/01-2008 : 00:04)Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Her mener du vel å sette opp to disker av forskjellig størrelse? Hvis du setter to disker på 320GB og 500GB i raid0 så vil du få totalt 640GB med lagringsplass, skyt meg hvis jeg tar feil. Om du har to disker av samme størrelse men fra to forskjellige produsenter skal ikke det ha noe å si. Ja, det blir bare dobbelt av minste harddisk. Skjønner ikkje at folk er så redde for å ha disker i raid-0? Kjører Vista 64 med 4 disker i raid-0 nå jeg Jeg har jo bare spill og noen programmer på denne stasjonen. Det jeg er redd for har jeg i raid-5 og i harddisker som er lagt i skuffen Bank i bordet, ingen raid jeg har hatt til nå har klikka. Den viktigste årsaken til at haddisker tar kvelden er for dårlig kjøling og ustabile strømforsyninger. Lurer på hvem som kommer først inn på brett i BF2? Endret 6. januar 2008 av Nizzen
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 Lurer på hvem som kommer først inn på brett i BF2? Du er stolt av det bilde dit Nizzen , ser at du har posta det over alt. Hadde vert stolt av det selv, får klare meg med mine 2 raptorer i RIAD 0
j-- Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Som sagt over, Raid 0 er raskest. Ikke tenk SÅ mye på sikkerhet, er faktisk liten sjans for at en disk ryker. Har selv aldri opplevd det, og jeg har ikke hatt noen "dyre" disker. Har 2 av de diskene i bestilling, er spent på resultatet i RAID0. Ehm, ikke tenke på sikkerhet? Alle disker dør, det er egentlig bare snakk om et tidsspørsmål. Om trådstarter bryr seg om noe av det som kommer til å ligge på det planlagte array-et så burde du enten droppe raid0, eller ha en sikkerhetsløsning som kopierer alt som er på det array-et til en annen disk med faste intervaller.
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 (endret) QUOTE(Xplode @ 06/01-2008 : 00:04)Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Her mener du vel å sette opp to disker av forskjellig størrelse? Hvis du setter to disker på 320GB og 500GB i raid0 så vil du få totalt 640GB med lagringsplass, skyt meg hvis jeg tar feil. Om du har to disker av samme størrelse men fra to forskjellige produsenter skal ikke det ha noe å si. Ja, det blir bare dobbelt av minste harddisk. Skjønner ikkje at folk er så redde for å ha disker i raid-0? Kjører Vista 64 med 4 disker i raid-0 nå jeg Jeg har jo bare spill og noen programmer på denne stasjonen. Det jeg er redd for har jeg i raid-5 og i harddisker som er lagt i skuffen Bank i bordet, ingen raid jeg har hatt til nå har klikka. Den viktigste årsaken til at haddisker tar kvelden er for dårlig kjøling og ustabile strømforsyninger. Lurer på hvem som kommer først inn på brett i BF2? Lønner det seg å kjøre 2 raptorer i en SAS kontroll med RAID (har apsulut INGEN peiling på SAS kontroler(brukes dette kun vis man ikke har mere sata plasser på HK?) eller er det bedre med RAID 0 på HK?? Endret 6. januar 2008 av meto4
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 QUOTE(Xplode @ 06/01-2008 : 00:04)Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Her mener du vel å sette opp to disker av forskjellig størrelse? Hvis du setter to disker på 320GB og 500GB i raid0 så vil du få totalt 640GB med lagringsplass, skyt meg hvis jeg tar feil. Om du har to disker av samme størrelse men fra to forskjellige produsenter skal ikke det ha noe å si. Ja, det blir bare dobbelt av minste harddisk. Skjønner ikkje at folk er så redde for å ha disker i raid-0? Kjører Vista 64 med 4 disker i raid-0 nå jeg Jeg har jo bare spill og noen programmer på denne stasjonen. Det jeg er redd for har jeg i raid-5 og i harddisker som er lagt i skuffen Bank i bordet, ingen raid jeg har hatt til nå har klikka. Den viktigste årsaken til at haddisker tar kvelden er for dårlig kjøling og ustabile strømforsyninger. Lurer på hvem som kommer først inn på brett i BF2? Lønner det seg å kjøre 2 raptorer i en SAS kontroll med RAID (har apsulut INGEN peiling på SAS kontroler(brukes dette kun vis man ikke har mere sata plasser på HK?) eller er det bedre med RAID 0 på HK?? Det er best med raptorer på SAS kontroller
Dragonlove Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 QUOTE(Xplode @ 06/01-2008 : 00:04)Å sette opp 2 forskjellige disker i raid 0 skal ikke være no problem, men det er ikke anbefalt. Her mener du vel å sette opp to disker av forskjellig størrelse? Hvis du setter to disker på 320GB og 500GB i raid0 så vil du få totalt 640GB med lagringsplass, skyt meg hvis jeg tar feil. Om du har to disker av samme størrelse men fra to forskjellige produsenter skal ikke det ha noe å si. Ja, det blir bare dobbelt av minste harddisk. Skjønner ikkje at folk er så redde for å ha disker i raid-0? Kjører Vista 64 med 4 disker i raid-0 nå jeg Jeg har jo bare spill og noen programmer på denne stasjonen. Det jeg er redd for har jeg i raid-5 og i harddisker som er lagt i skuffen Bank i bordet, ingen raid jeg har hatt til nå har klikka. Den viktigste årsaken til at haddisker tar kvelden er for dårlig kjøling og ustabile strømforsyninger. Lurer på hvem som kommer først inn på brett i BF2? Lønner det seg å kjøre 2 raptorer i en SAS kontroll med RAID (har apsulut INGEN peiling på SAS kontroler(brukes dette kun vis man ikke har mere sata plasser på HK?) eller er det bedre med RAID 0 på HK?? SAS og SATA må ikke forvekles, Du kan koble Sata disker på en SAS kontroller men ikke omvendt. Tror Ikke Raptor diskene fås i SAS utgave heller. Sas, Sata og Pata er alle forskjellige grensesnitt.
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 Det er best med raptorer på SAS kontroller Men vil det bli noe ytelse forskjell med en billig SAS kontroll , enn å kjøre RAID 0 på HK?? Da tenker jeg på lese og søke tid. Så at det var raid 0,1 på SAS kontrolen
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Det er best med raptorer på SAS kontroller Men vil det bli noe ytelse forskjell med en billig SAS kontroll , enn å kjøre RAID 0 på HK?? Da tenker jeg på lese og søke tid. Så at det var raid 0,1 på SAS kontrolen Den kontrolleren du linker til er eSata hvis du ikkje visste det For å få maximalt ut av Raptorene må du nok ha en pci-e sata eller sas kontroller. pci gir en MAX overføringshastighet på 133 MB/s I tillegg er det flere kompnenter i datamaskinen som bruker pci busen. Da kan det gå ut over ytelsen på harddiskene som er i raid-0. Med pci-e , så er ikkje båndbredde et tema. Det har nok pci-e x1 (500 MB/sec) pci-e x4 (2 GB/sec) pci-e x8 (4 GB/sec) pci-e x16 (8 GB/sec) Endret 6. januar 2008 av Nizzen
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 (endret) Den kontrolleren du linker til er eSata hvis du ikkje visste det For å få maximalt ut av Raptorene må du nok ha en pci-e sata eller sas kontroller. pci gir en MAX overføringshastighet på 133 MB/s I tillegg er det flere kompnenter i datamaskinen som bruker pci busen. Da kan det gå ut over ytelsen på harddiskene som er i raid-0. Nei det la jeg ikke merke til. Kunne du ha funnet en link til en god SAS kontroll som jeg kan bruke til mine 2 raptorer i "den sorte pci-e sportet som er 1.1 x16"? Hadde vert supert Også lurer jeg på om man har bedre kontrol på hastighets avlesning med en SAS kontroll? Endret 6. januar 2008 av meto4
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Den kontrolleren du linker til er eSata hvis du ikkje visste det For å få maximalt ut av Raptorene må du nok ha en pci-e sata eller sas kontroller. pci gir en MAX overføringshastighet på 133 MB/s I tillegg er det flere kompnenter i datamaskinen som bruker pci busen. Da kan det gå ut over ytelsen på harddiskene som er i raid-0. Nei det la jeg ikke merke til. Kunne du ha funnet en link til en god SAS kontroll som jeg kan bruke til mine 2 raptorer i "den sorte pci-e sportet som er 1.1 x16"? Hadde vert supert Også lurer jeg på om man har bedre kontrol på hastighets avlesning med en SAS kontroll? https://prisguiden.no/product.php?productId=68592 Husk å kjøpe kit, da det følger med kabler med kit.
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 Den kontrolleren du linker til er eSata hvis du ikkje visste det For å få maximalt ut av Raptorene må du nok ha en pci-e sata eller sas kontroller. pci gir en MAX overføringshastighet på 133 MB/s I tillegg er det flere kompnenter i datamaskinen som bruker pci busen. Da kan det gå ut over ytelsen på harddiskene som er i raid-0. Nei det la jeg ikke merke til. Kunne du ha funnet en link til en god SAS kontroll som jeg kan bruke til mine 2 raptorer i "den sorte pci-e sportet som er 1.1 x16"? Hadde vert supert Også lurer jeg på om man har bedre kontrol på hastighets avlesning med en SAS kontroll? https://prisguiden.no/product.php?productId=68592 Husk å kjøpe kit, da det følger med kabler med kit. 2000,- får en kontroll... Hadde det ikke vert bedre å innvistert i 2 raptorer til da?....
Nizzen Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Den kontrolleren du linker til er eSata hvis du ikkje visste det For å få maximalt ut av Raptorene må du nok ha en pci-e sata eller sas kontroller. pci gir en MAX overføringshastighet på 133 MB/s I tillegg er det flere kompnenter i datamaskinen som bruker pci busen. Da kan det gå ut over ytelsen på harddiskene som er i raid-0. Nei det la jeg ikke merke til. Kunne du ha funnet en link til en god SAS kontroll som jeg kan bruke til mine 2 raptorer i "den sorte pci-e sportet som er 1.1 x16"? Hadde vert supert Også lurer jeg på om man har bedre kontrol på hastighets avlesning med en SAS kontroll? https://prisguiden.no/product.php?productId=68592 Husk å kjøpe kit, da det følger med kabler med kit. 2000,- får en kontroll... Hadde det ikke vert bedre å innvistert i 2 raptorer til da?.... Det går ikkje noe raskere med flere disker på pci kontroller. 133MB/s max. Kjøper du en ekstern kontroller kan du jo koble til flere disker senere også
Dyver`n Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Skrevet 6. januar 2008 (endret) Det går ikkje noe raskere med flere disker på pci kontroller. 133MB/s max. Kjøper du en ekstern kontroller kan du jo koble til flere disker senere også Ok, en raptor 150MB/s 74gb, 2 raptorer 300MB/s 148gb, 3 raptorer 450MB/s 222gb, 4 raptorer 600MB/s 296gb i RIAD-0... (Sikkert ikke mere enn 230gb man får brukt, men det er unnterresangt) . Klarer PCI-E 1.1 x16 600MB/s? Og sikkerhet, vis en av raptorene blir ødlagte på en eller annen måtte kortsluter, kortsluter alle 4 raptorene da vis jeg kjører Raid-0 eller er det bare inn holdet som blir borte?? (inndholdet er ikke viktig) Og hvor kvikkt er et HK i RAID-0?, klarer det mere en 133MB/s som en PCI kontroller? Endret 6. januar 2008 av meto4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå