Gå til innhold

Hvilke av disse objektivene er bra, og til hva?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er forholdsvis ny på fotografering og lærer noe nytt hver dag. Lest mye om forskjellige objektiver og hvilke erfaringer og meninger folk har om de forskjellige.

 

Jeg er så heldig at jeg kan låne 6-8 forskjellige objektiver av skolen jeg går på. Har lest litt om de forskjellige og sett på priser for å få et visst inntrykk av de (har ikke fått lånt noen av de ennå siden skolen ikke begynner før på mandag).

 

Tenkte å høre her óg om hvilke av de som er stikker seg litt ut/er virkelig gode objektiver.

 

Har noe begrenset med penger for tiden, men lurer på å koste på meg Canon EF 50mm f/1.8 II siden den får mye skryt og er såpass billig. Dessuten har jeg ikke råd til noe mer akkurat nå, må ha et stativ og litt sånn og. Er det i det hele tatt noe vits å bruke penger på det objektivet for meg når jeg kan låne objektiver fra skolen, er det noen av de som f.eks erstatter EF 50mm f/1.8 eller er mye bedre kanskje?

 

Jeg tar stort sett bilder av det meste..landskap/natur, en del mennesker og prøver på litt macro osv...

 

Noen som har litt peil som gidder kommenter de forskjellige objektivene litt så hadde det vært flott!?

 

Her er for øvrig Objektivene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet med Canon EF 50mm f/1.8 II er at det ikke har vid nok vinkel til generell bruk, man kan ta flotte bilder med det men de fleste finner det for begrensende. Lån heller skolens 30 mm objektiv. Macroobjektivet er topp kvalitet og 10-20 mm objektivet er meget fint for dramtiske landskapsmotiver.

 

Fisheyeobjektivet har et meget smalt bruksområde og teleobjektivene er stort sett billige og relativt kjedelige objektiver. Når du trenger tele så merker du det selv så det er ikke så mye å si om det.

Lenke til kommentar

Sigma 30 mm 1:1.4 Lystterkt normalobjektivt for APS-C. Veldig god lysstyrke, dette kan gjøre mye av jobben som canon 50mm, men er normalt sett mindre egnet til portretter enn canon sitt.

Har selv et 50 mm 1.8 som har blitt brukt som nødløsning inne i kirke osv noen ganger. Ikke råeste byggekvalitet eller autofokus, men overraskende god optisk ytelse. Vel verdt de 8-900 kronene. Et objektiv som er "kjekt å ha" i fotosekken fremover uanset thvor mye optikk du kjøper i fremtiden.

 

Sigma 10-20 mm 1:4-5.6 Vidvinkelzoom for APS-C er god til bl.a. interiørbilder og landskap. Fått gode kritikker, absolutt et brukbart objektiv.

 

Sigma 105 mm 1:2.8 Makro/portrettobjektiv. Også fått bra kritikker, og morsomt til makrofotografi. Alså bilder du tar svært nærme objektet, og som vil få 1:1-forhold. Morsomt å leke seg med. Også brukbart til portretter.

 

Fisheye er bortkastet tid i mine øyne i alle fall, men sikkert gøy i 5 minutter. "Vrenger" bildene voldsomt.

 

Resten er telezoomer av ikke-så-rå kvalitet, men duger ute til landskap, sport osv når det er lyst, og du ikke er avhengig av å fryse bevegelser.

 

Kort oppsummert, etter mitt hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...