Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Skrevet
Katedralen ble satt opp på 64år i det 12. århundre. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det var mulig på den tiden, men det er da så.

Arbeidsglede, disiplin, god organisering - og sannsynligvis hadde de noenlunde rolige forhold i området på den tid, slik at de da hadde penger og arbeidsro til jobben...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke annet å gå etter enn at jeg ser noe som ser ut som Europeere på bildet og en byggestil som virker kjent. Kan det være i Sveits?

Stilen kan (efter min kjennskap) sies å være aktuell i Alpe-tilgrensende områder i Europa - og dermed svarer jeg at landet er feil, men den generelle region blir (sånn noenlunde) korrekt.

Skrevet

Vel, da får man begynne å hinte:

Sammenhengen som gjør huset interessant, ble noe mindre aktuell efter en begivenhet som var både svært sjelden og høyst uventet...

(tenker... nei, det får stå alene som et første hint...)

Skrevet (endret)

And now for something completely ... expected:

Sted og land - og ett eller annet navn kan gjerne nevnes i tillegg:

attachicon.gifKonkurransebilde-20130918.jpg

Man undres en smule på hvem/hva/hvor som vil løse denne, og hvor fort...

Marktl, Tyskland.

Dette er huset hvor pave Benedikt den 16 ble født, om jeg ikke tar helt feil.

Tar en jeg :)

attachicon.giflanzarote-slott.jpg

Laken, Belgia.

Endret av El Matador
Skrevet

Det er også feil. Bygget i bakgrunnen er hjemmearenaen til byens lag, i en idrett som er meget populær i dette landet. Ligaen er også den mest kjente innenfor denne idretten.

Skrevet

Nei, men du er forsåvidt i rett del av verden.

Byen er en typisk by for jetsettere. Sannsynligvis en av de byene i verden med flest modeller og pene mennesker samlet pr. kvadratkm.

Grunnleggeren av ett av verdens største moteimperium ble skutt og drept i denne byen en gang på 1990-tallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...