Gå til innhold

Bytte fra G92 GTS til vanlig GT?


Explorer

Anbefalte innlegg

Har plassert en bestilling hos Netshop med prosessor, skjermkort og litt annet stasj.

 

Valget av skjermkort falt på Asus sitt 8800GTS 512MB, selvom dette ikke var på lager. Har nå snakket med Netshop omkring forventet ankomstdato, og får vite at GTS-kortene vil begynne å dukke opp om to uker eller så.

 

Har resten av PCen i bestilling hos diverse butikker, inkludert Netshop da, så tanken på å sitte med nesten alt sammen og vente på skjermkortet er ikke så veldig fristende. :(

 

Tanken slo meg så, er forskjellen i pris (og viktigere: ventetid) mellom GTS og GT verdt det? Alternativet er å slette orderen og bestille på nytt, men med ett GT-kort istede?

 

En ting til jeg lurer på, hvor ille er støynivået på GT-kortet?

Den kjøleløsningen på GT-kortet er mye av det som fikk meg til å velge GTS istede. Er helt alergisk mot støy, ihvertfall små vifter som hyler rundt på høyt turtall.

Men kan jo bestille en kjøler sammen med kortet da..?

 

Ble mange spørsmål, men håper da noen har tid til å svare. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du blir fornøyd. de er varme som få, men merkelig nok bråker i alle fall ikke mitt særlig (jeg har dog tatt av originalkjøler og satt på egen kjølepasta da..). Jeg antar at driverene til kortet er konfigurert til å la kortene kjøre ganske varme før vifta kjøres på max...har hørt at disse kortene tåler over 110 grader...

Lenke til kommentar
Da tar jeg ditt ord på det og bestiller med ett 8800GT-kort istede. :D

 

Ikke noe problem, han har jo tross alt over 15000 posts :p

 

 

Hehe, jepp!

Var derfor jeg følte meg så trygg på det valget. :p

 

Men har ihvertfall fått endret ordren nå, til ettertanke så var jo prisforskjellen nesten 500 kroner, så regner med at det ikke var et dumt valg. :)

Lenke til kommentar

Var på Netshop i dag og hentet meg et foxconn 8800 GT kort , det bråket en del under belastning og ble styggvarmt (90 grader). Satt på en Zalmann 900 kjøler isteden og nå ender det på ca. 62 grader , selv når jeg klokker det til 700/1000 og bråker betraktelig mindre under belastning.

Lenke til kommentar
Var på Netshop i dag og hentet meg et foxconn 8800 GT kort , det bråket en del under belastning og ble styggvarmt (90 grader). Satt på en Zalmann 900 kjøler isteden og nå ender det på ca. 62 grader , selv når jeg klokker det til 700/1000 og bråker betraktelig mindre under belastning.

 

 

Damn, det kortet jeg har bestilt.

 

Men skal i første omgang slenge på ny kjølepasta som MrLee skrev han hadde gjort, ettersom viften styres etter temperaturen på kortet så vil jo viften få høy hastighet om det er dårlig varmeoverføring. Verdt et forsøk ihvertfall, hvis ikke blir det vel den Zalman-kjøleren du nevner som blir løsningen.

 

Hadde egentlig vært ideelt å fått kjøpe samme kjølingen som er montert på GTS/GTX-kortene, om den hadde passet.

Lenke til kommentar

har bestillt samme kortet. forventer å få det på lørdag eller mandag. Men hvis det bråker mye under belastning kommer jeg til å montere zalman vf 900 cu kjøleren som står på 7900GT kortet mitt nå. Er jeg heldig så passer vel kanskje kjøleløsningen fra 8800GT kortet på mitt gamle kort også da.

 

Lurer kanskje på å satse på en ny kjøler...noen som vet om andre kompatible kjølere. Har lurt på en zalman vf1000 men ser ikke ut som om denne er kompatiblel med 8800 seriens nye kort (g92) dette gjelder også andre kjølere jeg har sett på. Vill dem passe eller er det bare oppgitt fordi det krever tilleggs kjøling på for eksempel voltregulatoer, transistorer og lignende?

Endret av dopus
Lenke til kommentar

btw, gå for 8800 GTS 92, har det selv i SLI og det funker som bare det!

 

 

men en ting jeg lurer på, hvorfor kviner alle over bråkete skjermkort? og de som whiner over varmt skjermkort, er som regel de som ikke fikser og høre en vifte fra pcen... jaja syns det egentlig er latterlig, ting som er heavy skal gi lyd fra seg.

Lenke til kommentar
har bestillt samme kortet. forventer å få det på lørdag eller mandag. Men hvis det bråker mye under belastning kommer jeg til å montere zalman vf 900 cu kjøleren som står på 7900GT kortet mitt nå. Er jeg heldig så passer vel kanskje kjøleløsningen fra 8800GT kortet på mitt gamle kort også da.

 

Det er jeg ganske sikker på at den skal gjøre ja. Var ett eller annet forum der det ble kommentert at nVidia hadde gått en generasjon tilbake for å designe kjølingen til GT-kortet.

Selv hadde jeg heller sett å få GTS/X kjøling på min GT da.

Den Zalmankjøleren kobles vel direkte på hovedkort, eventuelt via en sånn Fanmate?

Vært kjekt om det hadde kommet aftermarket-kjølere som kunne brukt viftekontakten på skjermkortet, med strømstyringen og alt som følger med den.

 

btw, gå for 8800 GTS 92, har det selv i SLI og det funker som bare det!

 

 

men en ting jeg lurer på, hvorfor kviner alle over bråkete skjermkort? og de som whiner over varmt skjermkort, er som regel de som ikke fikser og høre en vifte fra pcen... jaja syns det egentlig er latterlig, ting som er heavy skal gi lyd fra seg.

 

 

Nei, slett ingen grunn til å ha en PC som bråker bare fordi den er kraftig eller noe.

At noe som er 'heavy' skal gi lyd fra seg kan jeg vel være enig med, om vi snakker om en forsterker med mange mange kilo trafo osv.!

For PCen min så skal det være lydløst, ser ikke noen grunn til å ha viftehyling når jeg skal nyte musikk, eller se en god film.

Bruker PCen som avspiller koblet til TV'en så den må stå på da, og viftestøy ødelegger gjerne litt av filmen.

Lenke til kommentar
Var på Netshop i dag og hentet meg et foxconn 8800 GT kort , det bråket en del under belastning og ble styggvarmt (90 grader). Satt på en Zalmann 900 kjøler isteden og nå ender det på ca. 62 grader , selv når jeg klokker det til 700/1000 og bråker betraktelig mindre under belastning.

 

Er det den nye eller gamle kjøleløsningen du har fått?

Altså har du 13 eller 15 blader på vifta?

 

quoter megselv fra en annen tråd:

En ting jeg er spent på er om disse Foxconn kortene har den nye vifta.

Finnes en artikkel om dette hos expreview

Hvis du har bestillt kortet ville jeg satt stor pris på om du telte bladene på viften du får og gir oss en update.

13 blader er gammel vifte, 15 blader er visst ny, i tillegg til at den nye har en diameter som er ca 1 cm større.

Edit: Her er noe mer info og sammenligning av den nye kjøleren

Endret av Framerate
Lenke til kommentar

Har ikke telt antall blader på vifta , har akkurat montert maskinen under skrivebordet så jeg orker ikke dra frem alt igjen og åpne den i dag. Hvis jeg skal dra den frem igjen med det første, skal jeg telle.

Har satt på originalkjøleren igjen med arctic silver for å se om det hjalp , men ser ikke slik ut. Den går fortsatt opp i drøyt 90 grader med atitool. Så får vel sette på Zalman kjøleren igjen til uka.

Lenke til kommentar
Var på Netshop i dag og hentet meg et foxconn 8800 GT kort , det bråket en del under belastning og ble styggvarmt (90 grader). Satt på en Zalmann 900 kjøler isteden og nå ender det på ca. 62 grader , selv når jeg klokker det til 700/1000 og bråker betraktelig mindre under belastning.

 

Det var det han sa :p

 

aka. det bråker ved belastning.

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...