Gå til innhold

Riktig måte å legge kjølepasta


DanOve

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en guide for å legge kjølepasta?

bilder, oppskrift what ever?

 

Tingen er vel at jeg ikke riktig vet hva som er riktig mengde, hvordan man skal legge.

 

Sitter nå med en demontert HP Pavelion 5300.

 

der sitter det en kjøleløsning som ikke er helt av beste patent så det er viktig med 100% kontakt mellom CPU og kobber/heatpipes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjekk guiden som ligger på articsilver sidene (de som lager artic silver5) den metodene de beskriver der er riktig å bruke for alle normale typer kjølepastaer.

 

-Stigma

 

 

takk.

det så etter hva jeg forstår så skal det bare legge en liten dært på CPU'n og presse kjøleren ned på?

har jeg forstått det riktig da?

Lenke til kommentar
Så tynt at du nesten ser gjennom, ja.

 

EDIT: Kan godt se gjennom noen steder, vil tyte inn kjølepasta fra steder der det er mer når du klemmer fast prosessoren til hovedkortet.

 

 

brukte den "en-linten-tært-i-midten" metoden som er vist hos Artic Silver Inc.

denne metonden fungerte utmerket.

 

Prøvde ett par ganger for å se om det la seg utover hele CPU'n

fant da riktig mengde å skrudde sammen hele laptoppen.

 

Før så lå CPU temp på 60-70 uten last. Da gikk 3 små vifter konstant.

Nå så ligger den på 35-40 uten last og ingen vifter går å bråker.

la også en lite tært på Briksettet også for kjøle plata går sånn halvveis inn på denne å.

 

da kan det hende at EVE-online blir "litt" mindre læggete.

Lenke til kommentar

Stemmer at det er å påføre en "dråpe/stripe(alt ettersom hvor mange kjerner det er i prosessoren, ja selv retningen for stripen er viktig så sjekk dette ut på forhånd, det er ikke bare å smøre på om man vil ha optimale resulater)" termisk pasta på CPU og så la trykket fra kjøleribben fordele det utover som regnes for mest riktig. Ikke bare pga jevn fordeling men fordi at dersom du bruker et redskap til å fordele pastaen så vil det komme fler uønskede partikler som vil være uheldig for den termiske overgangen, hårstrå, døde hudceller, fett osv.

 

Husk også å bruke rensemiddel feks ArciClean 1 + 2 for å rengjøre. Det koster ca 50-60 kr. Husker Da får man et mye bedre resultat og det er meget hendig fordi det løser opp tidligere påført pasta. Lofri klut / kaffefilter kan brukes til å rense. Aldri ta direkte på overflatene. Et eneste fingeravtrykk er nok til å nedsette den termiske overgangen.

 

Husk at den termiske pastaen trenger en del timer å kjøres inn på før den virker optimalt da den skifter fom og at man skal la prosessoren avkjøles til romtemperatur av og til i løpet av innkjøringsfasen slik at den termiske pastaen kan få mulighet til å "stivne til". Lasttemperatur kan forventes å gå ned en ensifret temperaturmenge i løpet av innkjøringsfasen. Som regel ca 2-5 grader C.

Lenke til kommentar

jeg brukte det jeg hadde for å rense overflaten.

hadde rødsprit. vet ikke om den er "fet". men tror ikke det.

 

Nei tok ikke direkte på overflaten etter at den var rengjort.

 

takk for tipset.

skal huske på å kjøle den ned ett par ganger.

slår den av stadig vekk så det skulle vel ikke være noe problem.

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar

Å ta på rødsprit er et godt eksempel på hva man absolutt IKKE skal gjøre.

 

Jeg skjønner at man ofte tar det man har for hende og det er ikke alltid like lurt. I dataverdenen bør planlegge det man skal gjøre slik at man har nødvendig utstyr og materialer tilgjengelig til når man skal gjøre en installasjon/montering.

 

Det er ikke noe stress, bare at innkjøringen til termisk pasta er ca 2 uker for en maskin som står på 24/7 og da skal maskinen helst være avskrudd et par ganger i løpet av de 2 ukene.

Lenke til kommentar

Då eg skulle skifte til AS5 kjølepasta så brukte eg den metoden med å smøre et tynt lag med et kredittkort, og det kjem eg IKKJE til å gjere neste gang. Bruk heller den andre metoden med ein dråpe i midten for så å presse det heile ihope. då spare du kjølepasta og du får eit betre resultat!

Lenke til kommentar
sjekk guiden som ligger på articsilver sidene (de som lager artic silver5) den metodene de beskriver der er riktig å bruke for alle normale typer kjølepastaer.

 

-Stigma

 

 

takk.

det så etter hva jeg forstår så skal det bare legge en liten dært på CPU'n og presse kjøleren ned på?

har jeg forstått det riktig da?

 

FOr singlecore, riktig. For dualcore, skal det være en stripe. Pass på at stripen i såfall går riktig retning (dvs. langs med dersom kjernene ligger, ikke på tvers. det står i guiden hvordan du ser det).

 

Å stryke utover et tynnt lag er ikke en god løsning. det lager til slutt bare luftbobler. Trykket fra kjølreribben vil skvise ut pastaen fra midten, fylle alle tomrom, og tyte ut på sidene dersom det er for mye (noe det alltid blir). Det eneste du gjør ved å bruke "tynnt lag" metoden er å lage muligheter for luftbobler som vil hindre effektiviteten.

 

Tilbake når det var store cores var det kanskje en brukbar teknikk, men ikke for de små kjernene som finnes nå.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Forresten er rødsprit ikke så ille som folk sier. Det er ikke 100% rent, men det er det beste du kan bruke av ting som du kan kjøpe på din lokale bensinstasjon. Det er "godt nok" om du ikke er helt perfeksjonistisk. Jeg tviler på at forskjellen mellom rødsprit og isopropnaol eller andre "spesiellt egnede" stoffer i det hele tatt er målbart, og det er mye fra erfaring da jeg har brukt begge deler på dusinvis av CPuer opp gjennom tidene på mange maskiner jeg har bygget.

 

whitespirit og annet derimot bør du holde deg langt unna, ved mindre du renser veldig godt etterpå med et rent rensemiddel for å få vekk oljelaget. Rødsprit er ikke fet. Det er ren alkohol, men den har noen små tilsetnings-stoffer slik som rødfargen (og muligens noe brekkmiddel for at folk ikke skal drikke det?), men det er såpass lite at det ikek bør utgjøre en betydelig faktor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Brukte rød sprit og dråpemetoden.

 

dette ser ut til å ha en bra effekt på denne maskinen. dette er en singel core.

så jeg tok en cpu stress test max temp 61c og min 38c, visftene starter ikke før 43-44 grader så nå har jeg det stille og fredelig.

 

takk for hjelpen.

skal gjøre dette med en Athlon jeg har her å.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...