Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Max effekt på Linksys/Buffalo med DD-WRT


Anbefalte innlegg

Mye har vært skrevet om hva sendeeffekten egentlig er når man bytter firmware på Linksys eller Buffalo routeren til en tredjeparts firmware.

 

Jeg har syslet mye med DD-WRT firmware, og har kjøpt inn et egnet instrument for å måle sendeeffekt på WIFI utstyr.

 

Under forsøkene ble det klart at det å sette antennen til "right" ØKTE effekten på Buffalo testrouterene, jeg har testet over 15 Buffaloer, og like mange Linksyser.

 

Jeg har målt routere solgt innen EU, routere solgt utenfor EU kan ha en sterkere sendeeffekt.

 

post-89798-1199104430_thumb.jpg

Måleinstrumentet er en Butterfly Wi-Fi Power Meter

 

 

post-89798-1199104639_thumb.jpg

Dette er hva en Buffalo/Linksys klarer MAX.

28 dBm er forøvrig 630.9mW. Max lovlig innenfor EU er 100mW utstrålt fra ANTENNEN, ikke fra selve routeren.

 

Setter man på en 14dBi antenne på denne vil man ha utstrålt effekt på 15848.9mW, altså 15.84 Watt. minus signaltap i koaks og plugger.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann..

Syntes 630mW eller 28dBm var rått på en Linksys. Prøvde å finne en slik da det hørtes interessant ut, så målingene ble foretatt ved stikkprøver midt inne i en stabel med LinksysWRT54GL. Disse ble målt med både Tomato og ddwrt, antennevalg B eller Right og max sendeeffekt 251mW.

 

Resultat: alle viste jevnt 25dBm eller 316mW noe som skulle tilsi at Linksys kjøpt i Norge, ligger jevnt på dette.

post-151579-1212655958_thumb.jpg

Endret av WLANButikken
Lenke til kommentar

Når man måler så bør man hvertfall vite toleransen til instrumentet. Jeg synes ikke det er betryggende at man kun måler hele dB f.eks. Det betyr jo at forskjellen på to like målinger kan være målt på signaler med f.eks 1W og 1,4W uten at det vises på instrumentet. I tillegg kommer avvik pga toleranser som jeg antar kan være relativt store på rimelig mikrobølgeutstyr? Jeg finner forøvrig ikke opplysninger om toleranse på hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...