Gå til innhold

Gjøre JPG filene skarpere


Anbefalte innlegg

Har Canon EOS 40D med EF-S 17-85 IS USM (kit) og bruker medfølgende programvare Digital Photo Professional til redigering (oppskarping av jpg filer).

Men synes jeg ikke får helt ønsket resultat på skarphet.

Bruker også raw på 40D og da synes jeg skarpheten er bra.

Noen forslag på hvilke program jeg er anbefalt til å bruke slik at jeg får god skarphet på mine jpg filer?

Og vilken fremgangsmåte jeg skal bruke?

 

Har senere tenkt til å bytte objektiv til Canon EF-S 17-55mm 2.8 IS USM. Mulig også dette kan hjelpe på skarpheten på jpg.

Endret av Lenari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du ønsker så skarpe og gode bilder som mulig burde du ikke bruke JPG

Som jeg skriver i mitt innlegg så er jeg klar over dette. Jeg bruker raw for det meste.

Men når jeg skal sende bilder til venner på mail så er det jo best å sende jpg i god bilde kvalitet.

Raw er vel ikke egnet til email tror jeg. Ikke sant?

Kan jo konvertere fra raw men litt tungvint når en bare skal sende noen bilder på mail.

Endret av Lenari
Lenke til kommentar

Om du bruker RAW eller JPG har svært lite å si for skarpheten i et bilde. Her er det objektiv, fokusering og oppskarpingen som avgjør. Canon speilreflekser har default (for JPG) relativt lite oppskarping (men det varierer fra modell til modell), ønsker du mer oppskarping rett fra kamera er det bare å gå inn i menyene og endre. RAW er forøvrig ikke oppskarpet, men de fleste RAW-konvertere gjør en default oppskarping. I tillegg til dette vil kontrasten i bildet også påvirke inntrykket av bildet og et bilde hvor du øker kontrasten vil ofte virkere noe skarpere. Kontrast er også en parameter som kan justeres, både for JPG (i kameraet eller etterpå) og RAW (under konverteringen).

 

PNG har ingenting med skarphet (eller uskarphet) å gjøre siden ingen kameraer lagrer direkte i PNG.

Lenke til kommentar
PNG var sikkert ment som tips til komprimering av bilder som skal sendes i e-post, vil jeg tro.

 

Det kan du nok ha rett i, men ser ikke helt poenget i den sammenheng heller. Det blir digre filer, og skal du først sende noe med lossless format så er TIF det nærmeste du kan komme en standard. Og TIF kan komprimeres med LZW og da får du omtrent samme filstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...