Gå til innhold

kjøleblokk av messing?


-=|PetR|=-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat laget en blokk av messing, og jeg tror denne blir en ganske bra blokk. Men den veier noe inni granskogen mye, heler 950gram veier den. Hadde jeg bare hatt et sted å uploade bildene kunne dere sett bilder, men siden jeg ikke har det så får dere da altså ikke det.

 

Jeg tror egentlig ikke at messing er så veldig mye dårligere enn kobber, og det finnes jo forskjellige typer av både kobber og messing. Messing er mye finere også. Men jeg må bare si at jeg sølvloddet, for jeg visste ikke at man kun kunne lodde med vanlig loddetinn

Lenke til kommentar

Syns selv det var mye greiere å lage "borblokker" i kobber, for å slippe å lodde. Har forskjellig utstyr for å lodde, både propan og ox/ac men valgte alikevel å borre. Syns dette var det greieste.

Er også litt skeptisk til å tilføre for mye varme, da med tanke på att materialet kan "slå" seg!

Følg denne linken for fullstendige tekniske tegninger over forskjellige "borrblokker": www.overclockers.com/tips793/

Lenke til kommentar

 

Det der med kobber og alu i samme sløyfa, bruk glykol-basert frostveske, og så kan du forbinde alle blokkene med ledning (utjevnings-jording) slik at det ikke oppstår spenninger i kjøle-sløyfa, dette brukes på båter, der man forbinder zink, ror, gjennomføringer ol. for å hindre korrosjon.

 

Her tror jeg at jeg må protestere litt. Det med båter er helt korrekt. Her er sinken den som står lavest på "næringskjeden" den er montert utvendig og er forbundet med motor, ror osv. Her vil sinken ta støyten, og tæres opp. Derfor må man skifte den regelmessig. Men i et vannkjølings sytem vil jo alu være "sinken",(sink og alu har nesten likt spenningspotensiale) og hvis du forbinder den med kobberet, så vil den tæres. Dette fenomenet er velkjent i hjemmelagde vannblokker med alulokk... Her er du nesten garantert havari. Kjølevannet leder derimot galvaniske strømmer dårlig, og jeg mener man kan bruke en alu radiator og en kobberblokk (eller omvendt) så lenge disse delene ikke er forbundet med noe annet en slanger og vann.

Vennligst si i fra om jeg tar feil, jeg har nemelig anskaffet meg en aluradiator til mitt neste prosjekt... :-?

Lenke til kommentar

Ved å bruke destillert vann med ca. 10% glykol i et LUKKET kjølesystem, så er nok pc`n og kjølesystemet utgått på dato før aluminiumen er tært opp!

Jeg har fått laget 3 stk. HDD kjøleblokker i aluminium, vurderer å få "eloksert" disse, men jeg tror ikke det vil være nødvendig.

Har 3 kobberblokker (CPU,GPU og chip), tank og radiator har jeg laget i plexiglass.

Skal legge ut bilder av dette på hjemmesiden min når alt er ferdig.

Radiatoren er noe "helt for seg selv"!

Lenke til kommentar

Radiatoren er bygd opp av 12 stk plexirør med følgende dimmensjoner:

diameter 25mm x lengde 490mm + bunn og topp. Totale mål på radiator er 50x43cm. Så overflaten som avgir varme til omgivelsestemperaturen er ganske stor. Plexi har ikke veldig gode varmeledende egenskaper, men den totale overflate + mengden vann i systemet vil være veldig stor, sett i forhold til den relativt lille varmetilførselen til vannet.

Så tror jeg dette vil være mer enn nok.

Jeg får også andre komponenter som vil avgi varme til omgivelsestemperaturen. Mer om dette senere.

Jeg vil legge ut bilder av komplett annlegg når det er ferdig.

Tar ennå litt tid, da jeg venter på HK MSI GNB MAX som er ventet til lager i slutten av april.

Lenke til kommentar

Etter å ha trykket litt på kalkulatoren, får jeg at rørene inneholder nesten 3 liter med kjøleveske. Dette er omtrent pumpekapasiteten pr minutt i et typisk vannkjølings system.

 

Kjølevesken vil altså bruke ca 1 minutt igjennom denne plexi-radiatoren. jeg tror det vil kjøle bra.

 

Husk å laste opp noen bilder til oss når du er ferdig. Dette vil jeg gjerne se. :o

Lenke til kommentar

Jeg har målt hvor mye vann som går i radiatoren, 3,5L + tank, aquatube, fordeler samt slanger og rør, totalt ca. 5L vann.

Radiator, tank, aquatube samt "stor" luftekupling ( 1stk 1/2" kran i metall og 2stk 3/8" kraner i metall, som vil ligge på gulvet, rommets kaldeste punkt) alle disse komponenter vil avgi varme. Så jeg tror den totale varmeavledningsevnen vil være nok.

Kommer til å legge ut bilder og forklarende tekst på min hjemmeside: www.home.no/bnilsen

Har så vidt kommet i gang med å legge ut noen bilder.

Det vil komme mer detaljert etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...