Gå til innhold

Spørsmål vedr. NAS/Mediaserver prosjekt


Knebel

Anbefalte innlegg

Jeg har en del hardware liggende som jeg tenker å sette sammen til en NAS til hovedsaklig medialagring. Denne serveren skal knyttes opp til et hjemmenettverk, stues bort, og den skal ikke være fast oppsatt med skjerm, tastatur og mus og slikt dersom det er mulig.

 

Jeg ønsker også å meg bort fra Microsofts evinnelige ressurssløsing når jeg skal til med dette, men det er ikke så greit å finne frem i den skogen av Linux distroer som finnes.. Jeg ønsker derfor tips om hvilken jeg bør satse på og hvilken software jeg bør satse på for å dekke over det behovet jeg ønsker. Det ligger riktignok en begrensing her iom. at det ikke finnes drivere til alle slags distroer til RAID kontrolleren min.

Hardware:

  • Pentium 4 2,4 Ghz med 1GB ram og et-eller-annet skjermkort (Plukket ut av en Dell Dimension 4550)
  • Promise SuperTrak SX6000 RAID kontroller for 6xATA100 drev Link til en artikkel
  • 6xSeagate 200Gb av et eller annet slag satt opp i RAID5 til 1TB
  • 1xSystemdrive 120Gb
  • Nettverkskort fra Clasern 1Gbps Link

Oppgaver:

  • Hjemmeserver med 24/7 oppetid
  • Filserver for diverse laptoper med windows (samba?)
  • Mediaserver UPnP /DAAP?
  • Laste ned torrent og fra Usenet via NZB filer
  • Mulighet for 'remote desktop' av et eller annet slag

Jeg setter pris på alle kommentarer og forslag. Nå er jeg temmelig ny med Linux, men gir meg som regel ikke før jeg får ting til. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...