Gå til innhold

Netscape snart historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trist. Jeg skulle ønske Netscape kunne laget en selvstendig nettleser byg opp helt fra bunnen av med egen motor, slik Opera er. Gjerne litt original og samtidig nostalgisk. Da kunne dem kanskje oppnådd suksess. Å laste ned noe som er basert på Firefox frister lite.

Nå er vel Fx basert på Netscape.

Lenke til kommentar

EDIT: Oooops, sry av meg. Mozilla er basert på Netscape :blush: Så da er jo Firefox basert på netscape. Men det interresante er at Netscape Navigator døde i 2002, men hadde begynt under et annet navn; Netscape i 2000. Så da er Mozilla basert på gamle Netscape, mens nye Netscape er basert på Mozilla :S

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Netscape er basert på Firefox.
Siden dette på en måte blir en eulogy for Netscape passer det nesten nesten bedre å ta med hele rekka. Netscape 9 er basert på Firefox som er basert på ... som er basert på Netscape 4.

Du har rett. Godt å få utviklingstreet mer på plass.

 

Her er noen interessante artikler jeg fant om utviklingen:

A Visual Browser History, from Netscape 4 to Mozilla Firefox

 

FAQ: What is the history and/or genealogy of Mozilla Firefox?

post-3851-1199014523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Trist. Jeg skulle ønske Netscape kunne laget en selvstendig nettleser byg opp helt fra bunnen av med egen motor, slik Opera er. Gjerne litt original og samtidig nostalgisk. Da kunne dem kanskje oppnådd suksess. Å laste ned noe som er basert på Firefox frister lite.

Nå er vel Fx basert på Netscape.

Ikke helt. Om vi snakker opprinnelig slektskap, så bygger både IE, Firefox og Netscape på urleseren Mosaic. Netscape startet riktignok arbeidet med å lage layout-motoren, som Mozilla slapp en open source-versjon av i 1998. I senere tid er derimot Netscape igjen basert på Firefox. I dag er det i hovedsak tre motorer for lesere i Windows, Trident for IE og alle IE-baserte lesere, Gecko for Mozilla og alle Mozilla-baserte lesere og Presto ene og alene for Opera.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...eb_browsers.svg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...