Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rulleblad ved USA reise


palva

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med innreise til USA hvis man er dømt for fyllekjøring (21 dager fengsel) eller dømt for å ha kjørt for fort (14 fengsel) for mange år siden ?

 

Regner med at med slike dommer så får man VISA til innreise til USA men det innebærer personlig frammøte på ambassaden i Oslo og ekstra kostnader så kan man jo ikke bestille reise til USA før man har vært i Oslo å fått ordnet dette.

 

Har man rullebladet i orden kan man jo reise til USA uten VISA men hva vil det si ?

Det står følgenge : "You have never been charged with or convicted of a crime in any country" på sidene til USA's norske ambassade http://www.usa.no/embassy/consular/visa/vwp.html

 

Det er skjema man må svare på å levere inn når man lander i USA som inneholder følgende krav:

 

You DO NOT NEED a visa if:

You are a citizen of Norway and you have a Norwegian passport (not a "reisebevis" or "utlendingspass")

and

Your passport is machine-readable. (see sample photo of machine readable passport)

and

You have never been charged with or convicted of a crime in any country.

and

You have never been denied a U.S. visa.

and

You have never been deported from or denied entry into the U.S.

and

You are going for 90 days or less for business or pleasure.

 

Er en "promilledom" eller en "trafikkdom" nok til at man må søke VISA eller Visum. og ikke kan svare ja på alle kravene ?

 

Leste i en annen tråd at ved dom under 90 dager regnes som en forseelse ? Hva menes med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du har sittet inne er du straffedømt, og slipper med liten sansynlighet inn i USA.

jeg vil tro at forelegg ikke teller ved reise inn til USA.

Du kan slippe inn, men det er viktig å søke visum på forhånd...

 

Anbefaler trådstarter å kontakte den amerikanske ambasaden i Oslo, og søke ordnært turistvisum.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har googla rundt en stund nå, og de som har sjekka ut med ambassaden har fått til svar at det er umulig å si før de genuint søker om visum. Fakta er jo at man får et skjema som man skal krysse nei på alle for å slippe inn, og om jeg bare gjør dette og bruker mitt elektroniske pass, burde vel alt gå bra?

 

Mine forelegg er for 0,001 gram kokain og muligens et skadeverkforelegg om ikke rettsvesenet skjerper seg (skal i retten til uka)

 

Er det således noen som har hatt lignende saker på rullebladet, reist til USA i nær fortid uten visum og har erfaring fra dette?

Endret av riple
Lenke til kommentar
Jeg har googla rundt en stund nå, og de som har sjekka ut med ambassaden har fått til svar at det er umulig å si før de genuint søker om visum. Fakta er jo at man får et skjema som man skal krysse nei på alle for å slippe inn, og om jeg bare gjør dette og bruker mitt elektroniske pass, burde vel alt gå bra?

 

Mine forelegg er for 0,001 gram kokain og muligens et skadeverkforelegg om ikke rettsvesenet skjerper seg (skal i retten til uka)

 

Er det således noen som har hatt lignende saker på rullebladet, reist til USA i nær fortid uten visum og har erfaring fra dette?

 

0,001 gram kokain? I sincerely doubt it, my friend. Det er mulig at brukerdosen var liten, kanskje et kvart eller et tidels gram eller noe i den duren, men ikke SÅ liten ;) Ett tusendels gram klarer de ikke å analysere på lab'n engang...

 

Anyway. Jeg vet at narkotika er et av de punktene som av og til "trigger" immigrasjonsmyndigheter. Uavhengig av hva slags andre råd du måtte få i denne tråden, vil jeg anbefale deg å kontakte ambassaden og få veiledning gjennom søknadsprosessen.

Lenke til kommentar

Joda, det trengtes ingen analysering på labben fordi jeg fortalte hva det var for å få gå fra cella.. og det var ingen brukerdose det var bare rester i en pose!

burde ikke godtatt forelegget meen..

 

Mitt egentlige spørsmål nå er vel om jeg er blitt dømt for en kriminell handling når jeg kun har mottatt forelegg? for i såfall er det jo ingen løgn å si at jeg ikke har blitt dømt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
da kommer jo heller ikke min sak på rullebladet, var jo ikke som om jeg kunne bli sittende i 3 mnd for det.. mer 6 dager, om jeg ikke betalte boten, that is.

Det er strafferammen som teller (eventuelt bestemmelser i loven som definerer lovbruddet som forseelse), ikke hvor mye straff du faktisk fikk. Besittelse og bruk av narkotika, jf legemiddelloven § 31 annet ledd, er straffbart med inntil 6 måneders fengsel, og er altså en forbrytelse; uavhengig av hvor stor den faktisk idømte straff er.

Lenke til kommentar

hehe morsomt at du spør, så faktisk en episode av grensevaktene for noen dager siden eller noe, der var det en kjent man som hadde bistått politiet i nederland for og klare opp en forbrytelse, og det var faktisk han som løste saken, så han skulle ha et intervju hos larry-king og noe sånt. Men på grunn av at han hadde begått lovbrudd tidligere så slapp han ikke inn.

 

Når han var 15 så ble han tatt for kokain, og igjen når han var 20 så ble han tatt for bruk og salg av kokain. Han ble sendt rett hjem til nederland. Alt dette skjedde for 14år siden.

Endret av Morten1987
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...