Gå til innhold

Hjelp til ny Gamer-PC Maks 18000


Anbefalte innlegg

Har nå endret handlevognen til Hardware.no sin Prisguide ;)

 

Flink gutt^^

 

Så du hvilken oppløsning han skulle kjøre i? Spørs om han får bruk for minnemengden likevel.

 

Det er forsåvidt sant! Gå for 1024 du, kim=)

 

... Men noe jeg ikke skjønner er hvorfor du skal ha 64 bit vista? Jeg skal ikke skrive under på det, men jeg har hørt at et fåtall programmer og spill funker på 64 bit! Noen som kan backe meg opp her?

 

Og som du ser i prisguiden, er det billigst på amentio. Hvis du kjøper der, og legger inn vista 64 bit selv(de har det i sortimentet men ikke i prisguiden), blir det nok bra!=)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp 4gb minne

edit: og en mye raskere hd.. Western Digital Raptor X, evt en annen.., ihvertfall 10k rpm.

edit2: kjøp heller 1stk skjermkort istede for 2. siden du får et mye bedre skjermkort til prisen av 2. sier seg selv det.(et skjermkort til 4000.- knuser 2 skjermkort som koster 2k hver...?) :)

Endret av Machine2003
Lenke til kommentar

:hrm:

 

Altså, nå har jeg lest en del av det du har svart på og skrevet i denne tråden og jeg må si et par ting som tynger mitt hjerte, som muligens kan tolkes som direkte angrep på deg;

 

- Du har ingen peiling på datamaskiner og oppbyggingen av dem, og du skal selv sette sammen et monster av en maskin til opp i 18.000,--klassen ??

Jeg ville heller anbefalt deg å få den ferdig satt sammen, da får du nemlig en viss kvalitet og ikke minst GARANTI på det du får.

 

- HVORFOR skal du ha DDR2 minne når du først skal bruke så hinnsides mye penger på en datamaskin du ikke får maks utbytte og glede av lenger enn 6 MND ?

DDR3 er raskere, men selvfølgelig dyrere.. man får ofte hva man betaler for, men jeg synes ikke det gjelder alle tilfeller (f.eks ditt)

 

Seriøst, la et firma som har peiling sette sammen maskin for deg, så du får en garanti og kundeservice om noe skulle gå galt!

 

Siste spørsmål; HVORFOR skal du bruke så hinnsides mange penger på en elektrisk støvsamler som er utgått på dato om ETT år... ?

 

-x-

Lenke til kommentar
kjøp 4gb minne

edit: og en mye raskere hd.. Western Digital Raptor X, evt en annen.., ihvertfall 10k rpm.

edit2: kjøp heller 1stk skjermkort istede for 2. siden du får et mye bedre skjermkort til prisen av 2. sier seg selv det.(et skjermkort til 4000.- knuser 2 skjermkort som koster 2k hver...?) :)

 

ehm..? Ikke for å være frekk, men så og si alt du skriver her er tull. Raptor bråker mye og er ikke lenger spesielt raskere enn de raskeste 7200 RPM diskene pga høyere lagringstetthet ("større" plater). Når det gjelder skjermkort til 4000 regner jeg med du snakker om 8800 GTX/Ultra. 8800 GT og GTS 512 yter så og si likt som disse, men til halvparten av prisen. Grunnen til dette? De er basert på en nyere og forbedret GPU, som er billigere å produsere. To av disse knuser GTX/Ultra.

 

conflict:

Vil nok tro 2 x 8800 GTS 512 MB er bedre enn 2 x 8800 GT 1024 MB, men har ikke sett noen tester som kan backe dette opp. Angående 64-bit Vista, er det som du sier, kun et fåtall spill som kjører i 64-bit, men alle (med forbehold) spill i 32-bit vil også fungere. Grunnen for at trådstarter har valgt 64-bit Vista er vel for å få utnyttet 4GB RAM, og kanskje 8GB en gang i fremtiden (som han nevner).

 

Trådstarter:

Så du på CPU-kjølerne jeg linket til? Synes fortsatt du har valgt dyrt minne, skal du overklokke?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Synes jo fortsatt det er litt dumt å kjøpe noe som "kanskje funker" (til spill og programmer) mot (ja, la oss si) 2-5 % ytelsesøkning pga. raskere OS, i forhold til å kjøpe et 32-bit OS sånn som nesten alle andre har! Og spør du meg, virker det faktisk som om "alle andre" har mer enn bra nok ytelse! Så hold deg til 32 bit du kim;-)

 

@XanderZ

 

Å få en pc "satt sammen for deg" er for det første utrolig dyrt, og de butikkene som gjør det, har som oftest dritdyre varer. Så da er det likegreit å bygge selv. Det er jo "ikke mulig" å ødelegge noe! Det er bare ett sted som hver komponent passer, og hvis du ikke er dum nok til å hente hammer etc for å få skjermkortet til å passe i RAM sloten, går det nok bra å bygge selv.

 

Dessuten har han forumet for support, og garanti på hver eneste komponent i maskina hvis han bygger selv, så det er ikke noe problem!

 

 

"Siste spørsmål; HVORFOR skal du bruke så hinsides(retta den for deg jeg) mange penger på en elektrisk støvsamler som er utgått på dato om ETT år... ?"

 

Er ikke det ganske opplagt? Hvis han vil ha en pc så kjøper han det! Akkurat det samme som om hvis du vil ha en sjokolade, så spiser du det(hvis du ikke er fattig og ikke har råd til sjokolade, vel å merke^^)

Lenke til kommentar
ehm..? Ikke for å være frekk, men så og si alt du skriver her er tull. Raptor bråker mye og er ikke lenger spesielt raskere enn de raskeste 7200 RPM diskene pga høyere lagringstetthet ("større" plater).

BS!!! 10k rpm har mye bedre performance enn de trege 7200rpm harddiskene.Raptor kan bråke så mye den vil, det er verdt det, og trådstarter sa aldri noe om at pcn skulle være støysvak.

 

Når det gjelder skjermkort til 4000 regner jeg med du snakker om 8800 GTX/Ultra. 8800 GT og GTS 512 yter så og si likt som disse, men til halvparten av prisen. Grunnen til dette? De er basert på en nyere og forbedret GPU, som er billigere å produsere. To av disse knuser GTX/Ultra.

 

again.. total BS!! 2x skjermkort gir ikke så mye bedre ytelse ved heftig grafikk med AA. som ofte kun ved høyere oppløsninger. og tilogmed da blir den slått av 8800ultra, som kjører solo :)http://techreport.com/articles.x/12379 les selv... om han vil så kan han jo kjøpe et til8800ultra senere.. tbh har jeg alltid synt at sli/crossfire er piss.. salgstrix til tusen..

Endret av Machine2003
Lenke til kommentar

Angående 64-bit OS: Vet nå ikke om det er en merkbar ytelsesøkning fra 32- til 64-bit, selv ikke 2-5%. Kompabiliteten med med 32-bit programvare er svært god, og det er svært få programmer som ikke vil virke. Jeg kan ikke nevne ett spill som ikke funker.

 

Angående PC bygging: Det er ikke så dyrt å få en nettbutikk til å bygge. Netshop, som har helt greie priser, setter sammen en PC for 370 kr. Vil ikke si det er mye, spesielt ikke med et slikt budsjett. Hvorvidt trådstarter vil bygge selv får bli opp til ham, det er jo ikke spesielt vanskelig...

Har kikket over handlekurven en del ganger, og synes det ser OK ut. Jeg ville forandret på skjermkort, CPU-kjøler, RAM og PSU. Oppsettet slår meg ikke som spesielt mye for pengene, kikker over det og lurer litt på hvorfor summen blir så høy. Kan nok få liktytende oppsett en del billigere.

Lenke til kommentar
ehm..? Ikke for å være frekk, men så og si alt du skriver her er tull. Raptor bråker mye og er ikke lenger spesielt raskere enn de raskeste 7200 RPM diskene pga høyere lagringstetthet ("større" plater).

BS!!! 10k rpm har mye bedre performance enn de trege 7200rpm harddiskene.Raptor kan bråke så mye den vil, det er verdt det, og trådstarter sa aldri noe om at pcn skulle være støysvak.

 

Når det gjelder skjermkort til 4000 regner jeg med du snakker om 8800 GTX/Ultra. 8800 GT og GTS 512 yter så og si likt som disse, men til halvparten av prisen. Grunnen til dette? De er basert på en nyere og forbedret GPU, som er billigere å produsere. To av disse knuser GTX/Ultra.

 

again.. total BS!! 2x skjermkort gir ikke så mye bedre ytelse ved heftig grafikk med AA. som ofte kun ved høyere oppløsninger. og tilogmed da blir den slått av 8800ultra, som kjører solo :)http://techreport.com/articles.x/12379 les selv... om han vil så kan han jo kjøpe et til8800ultra senere.. tbh har jeg alltid synt at sli/crossfire er piss.. salgstrix til tusen..

 

Du er klar over at der er den eldre versjonen av 8800 GTS som er i testen du linker til?

Se for eksempel Hardware.no's egen test, om ikke det er nok kan jeg finne MANGE andre. Det klarer du også med google. Jeg skal si meg enig i at SLI/Crossfire er litt salgstriks, og noe som aldri kommer i min PC, men skal man ha det beste og har et såpass høyt budsjett som trådstarter er det ingen vei utenom.

 

Oppdater deg litt på harddisk også i samme slengen. Ved høyere lagringstetthet trengs lavere omdreiningshastighet for å oppnå samme ytelse.

 

EDIT: Synes forresten du bør holde deg for god til å bruke BS om alt du er uenig i.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Mange svar på en gang, så ikke at det hadde kommet en side nr. 2 :p

 

Grunnen til jeg har valgt 2 like hardisker er fordi jeg vil sette dem opp i RAID 0.

64-bit OS blir det nok uansett siden jeg skal ha 4 GB ram

 

Trodde ikke jeg hadde så dårlig peling på pc som han ene sier, er bare ikke helt oppdatert på alle korta etter 8800gtx/Ultra.

PC-en kommer jeg til å bygge selv uansett siden jeg har venner som er flinke med dette, og har sett på et par ganer, så det skal nok ikke bli noe problem.

 

18000 er kanskje litt mye ja, viss noen finner et oppsett som er billigere og klarer CoD 4 og crysis på god grafikk i 1920x1200 hadde vert strålende.

Lenke til kommentar

Når det kommer til CPU-kjøler burde du gå for Noctua NH-U9 eller NH-U12. NH-U12 er nok den beste kjøleren på markedet. Fikk "Anbefalt" av HW, best i test av mange av de store utenlandske nerdenettstedene og mye skryt på forumet her.

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/noct..._nh-u12/24790/4

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...jolere/34980/10[/url]']Vi kan derimot ikke avslutte denne testen uten å nevne Noctua NH-U12, som enda ikke har blitt slått når det kommer til ytelse. Etter vår mening er dette den virkelige kongen på haugen.

 

Når det gjelder minne så ville jeg ha byttet ut de du har valgt med noe av det de andre her har nevnt. Det er mye penger å spare på å gjøre dette. Det er lite sannsynlig at du kommer til å trenge eller merke behovet for 8 GB minne før du uansett må pensjonere maskinen. Har du bruk for 8 GB minne vet du det nok før du kjøper det. Spiller du for det meste, og kanskje redigerer en videofilm i ny og ne så vil maskinen din være utdatert (også på oppgraderingsfronten) lenge før du vil trenge 8 GB.

 

Videre er jeg enig i at to stk 8800GTS 512 er bedre enn to stykk 8800GT 1GB. Har ingen dokumentasjon for å kunne påstå dette, men jeg har sterke mistanker for å si det slik. Per i dag og et lite stykke inn i fremtiden er det få spill som tar nytte av minne over 512 MB. GPUen i GTSen er uansett kraftigere enn den i GT, og av erfaring pleier skjermkortprodusentene å velge billig og tregt minne på mange av kortene med mye minne. Eneste grunnen de selges med 1 GB er fordi forbrukerene automatisk tenker at større er bedre. Er en grunn til at du aldri leser i Elkjøp-reklamene hva slags grafikkort det er på maskinene. Står bare "256 MB minne!" eller "512 MB minne!". :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert hanlevognen med alle tingene jeg har tenkt til å kjøpe!

 

Jeg bestiller PC-en om et par timer :dribble: , og i denne andledning lurte jeg på om noen av dere syns jeg burde forandre på noe?

 

jeg har et budsjett på 18000 som sakt, å vis jeg for noe mye bedre for litt mindre penger kunne jeg tenkt meg d!

Lenke til kommentar

Litt om ytelse.

 

Q6600 kjøre greit 3.4-3.6ghz på Thermalright ULTRA120 Extreme

Ballistix 8500 gjøre 1200mzh rett ut boksen.

 

8800gt ja her det flere muligheter.

Bra forklart her viss du ikke er så nervøs.

Da har du 2 kort som yter som ultra.

http://iax-tech.com/video/8800gt/8800gt02.htm

Bios mod er en mullighet.

Eller bare øke,med si ati tool som er enkel.

 

Liten test 3 desember nye drivere nvidia og ati.

Nye patch for crysis skal gi bedere ytelse for sli.

post-53555-1199050085_thumb.jpg

post-53555-1199050096_thumb.jpg

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...