Gå til innhold

Er det lov å laste ned..?


Anbefalte innlegg

Hvorfor har han en lovlig cd-key, men ikke selve spillet? :dontgetit: Du kan selvsagt bruke en no-cd crack for å slippe å bruke CD-en eller DVD-en, men det er nok ikke lov å laste ned spill og cracke dem. Jeg tviler sterkt på at man kan bli tatt for det med mindre noen sladrer til onkel Blå, men er det jo det moralske. På den annen side, er det lov å kjøre i nitti i en åttisone? Selvsagt ikke, men hvem bryr seg? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har han en lovlig cd-key, men ikke selve spillet?
CD- og DVD-plater kan bli ødelagt.
Du kan selvsagt bruke en no-cd crack for å slippe å bruke CD-en eller DVD-en
Det er faktisk ikke lov etter åndsverkslovens §53a
men det er nok ikke lov å laste ned spill og cracke dem.

Hvis personen har kjøpt en lisens til å bruke det spillet og derfor har nøkkelen til spillet så tror jeg ikke loven er ment å ramme han om han fremstiller en kopi til privat bruk fra en tredjepart. Det eneste juridiske ankepunktet er bruken av crack som nevnt over. Men også det kan forsvares med åndsverkslovens §39h. da omgåelsen av kopibeskyttelsen har blitt nødvendig som følge av at det originale mediet er ødelagt eller tapt.

 

Denny Crane hadde ikke hatt noe problem med å forsvare en slik sak. :D

Lenke til kommentar
Så svaret her er ja det er lov?

Svaret er at du har lov til å fremstille en sikkerhetskopi av et program du har kjøpt lisens til å bruke. Hvorvidt du fremstiller denne sikkerhetskopien fra det originale mediet eller fra en tredjepart tror jeg er uvesentlig.

 

Du har ikke lov til å omgå sikkerhetsfunksjoner med mindre dette er nødvendig for å kunne bruke programmet.

 

Det er nå slik jeg leser loven iallfall. Men du må huske at jeg ikke er noen advokat heller. :D

 

Edit: Det er ikke nok å kun ha en cd-key. Du må ha kjøpt spillet for at det skal være lov.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Så svaret her er ja det er lov?

Svaret er at du har lov til å fremstille en sikkerhetskopi av et program du har kjøpt lisens til å bruke. Hvorvidt du fremstiller denne sikkerhetskopien fra det originale mediet eller fra en tredjepart tror jeg er uvesentlig.

 

Du har ikke lov til å omgå sikkerhetsfunksjoner med mindre dette er nødvendig for å kunne bruke programmet.

 

Det er nå slik jeg leser loven iallfall. Men du må huske at jeg ikke er noen advokat heller. :D

 

Edit: Det er ikke nok å kun ha en cd-key. Du må ha kjøpt spillet for at det skal være lov.

 

Så svaret her er ja det er lov?

 

Last ned hva faen du har lyst på. Tror ikke så mange bryr seg.

 

Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
...men laster alltid ned eller lager meg en no-cd crack selv.... Jeg mener det jeg gjør er helt lovlig

 

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

Det ser ut som at du driver med risikosport når du lager no-cd-cracks da dette kan sees på som å omgå tekniske beskyttelsessystemer for å kontrollere eksemplarfremstilling.

 

 

Ser sannelig ut som du har rett. Jeg trodde ikke vi hadde en slik bestemmelse i norsk rett enda. Men det er vel amerikanerne som har pushet på siden de lenge har hatt denne bestemmelsen i sin DMCA (Digital Millenium Copyright Act). Den grunnleggende retten til å drive reverse enginering gjelder altså ikke beskyttelsessystemer, så lenge man ikke bare gjør det i forskningsøyemed.

 

Jeg vet ikke om det er et skyldkrav her, så da holder det vel kanskje ikke å skylde på at man ikke gjør det i hensikt å omgå et effektivt beskyttelsessystem. Det er vel ikke lett å komme unna at man faktisk omgår når man manipulerer på programmets adresse tilordninger. Uansett, opererer man på grensen.

Lenke til kommentar

Altså...

 

Backup er lovlig i henhold til norske lover.

Og såvidt jeg veit, i henhold til norske lover kan man ikke fraskrive seg norske lover..

Derfor betyr det absolutt ingenting om en EULA nekter deg å bruke no-cd crack på

spill du etter norsk lov har en lovlig backup av.

 

En EULA kan ikke ta fra deg norske forbrukerrettigheter!

Lenke til kommentar
Altså...

 

Backup er lovlig i henhold til norske lover.

Og såvidt jeg veit, i henhold til norske lover kan man ikke fraskrive seg norske lover..

Derfor betyr det absolutt ingenting om en EULA nekter deg å bruke no-cd crack på

spill du etter norsk lov har en lovlig backup av.

 

En EULA kan ikke ta fra deg norske forbrukerrettigheter!

 

Enig, det er nesten som man skulle tro at enkelte av posterne her enten er utrolig naive/manipulerte av media, eller har en egent int for å hevde at man ikke kan gjøre dette.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt så langt er det

 

a) Ikke lov å bruke en no-cd crack på sitt eget spill, men

b) det er lov å laste ned et spill fra en tredjepart og bruke en no-cd crack om man har cd-key'en, og

c) man har lov til å lage en backup av sitt egen kopi av spillet, selv om den ikke fungerer da det ikke er original CD-en.

 

Joda, vi lever i Norge. Hvorfor gjøre det enkelt om man kan gjøre det komplisert? ;)

 

Mitt synspunkt er at har man kjøpt spillet lovlig og har både cd-key og platen kan man gjøre hva faen man vil med den. Jeg er fullt klar over at en plate kan slutte å fungere, så da må det jo være lov å bruke en no-cd crack for å bruke spillet man faktisk har betalt for på lovlig vis.

Å laste ned fra en tredjepart derimot er noe helt annet. Man kan diskutere om hvor lovlig det er om man har en cd-key, men det er ikke poenget. Slik jeg ser det vil enhver som laster ned noe fra en tredjepart støtte piratkopiering, noe som igjen fører til at slike sider blir mer og mer utbredt og tilgjengelig for folk flest slik at hvem som helst som ikke har en cd-key kan laste ned hva de vil. Det er noe med at "alle gjør det jo".

 

Når det gjelder hvorfor han har cd-key uten å ha spillet stiller jeg samme spørsmål på nytt. Om han har platen, har han ikke da spillet installert allerede? Hva er da problemet? Jeg har selv slitt med plater som slutter å fungere, så da måtte jeg enten sende inn spillet til utviklerne og få en ny kopi, kjøpe en ny kopi selv eller bruke en no-cd crack. Det sier seg selv at det enkleste og raskeste blir en no-cd crack. Dessuten har vi jo spill som BioShock som bare kan installeres to ganger i spillets livstid. Etter den tid får man ikke aktivert spillet mer, så hva gjør man da? Når man i tillegg prøver å installere en patch før spillet i det hele tatt godtar at det er installert og deretter avinstallerer seg selv siden man ikke er på nettet (og dermed bruker opp en aktivering) har man jo et problem. Enten bruke en no-cd og no-activate crack eller hive dritten i søpla hvor det hører hjemme.

 

Dessuten har vi jo DVD-Jon. Før var det jo forbudt å kopiere en backup av en DVD film man har kjøpt selv helt lovlig i en butikk, men pga DVD-Jon ble det lov til å kopiere filmen til privat bruk.

Lenke til kommentar
Altså...

 

Backup er lovlig i henhold til norske lover.

Og såvidt jeg veit, i henhold til norske lover kan man ikke fraskrive seg norske lover..

Derfor betyr det absolutt ingenting om en EULA nekter deg å bruke no-cd crack på

spill du etter norsk lov har en lovlig backup av.

 

En EULA kan ikke ta fra deg norske forbrukerrettigheter!

 

Enig, det er nesten som man skulle tro at enkelte av posterne her enten er utrolig naive/manipulerte av media, eller har en egent int for å hevde at man ikke kan gjøre dette.

Hvis det er lov å bruke en no-cd-crack, hva er da poenget med §53a i åndsverksloven? Er ikke en beskyttelse som gjør at du må ha en original plate nettopp en måte å kontrollere eksemplarfremstilling? Jeg er enig med at det koliderer med §39h andre ledd, men du kan kun påberope deg denne paragrafen hvis den originale platen er tapt og leverandøren ikke vil erstatte det defekte mediumet. Du kan ikke, slik jeg leser loven, bruke en no-cd-crack kun fordi det er mer behagelig.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et spill brukt med originalt cover, cd-key og dvd plate men når jeg hadde installert og patchet spillet og skulle starte det så ba windows om den originale DVD-en alikevel. Hele greia ser original ut og DVD-en har så vidt jeg kan se et originalt trykk men den er litt ripete, ikke mye, men jeg vet ikke om det er nok til at det kan skje noe galt av den grunn. Spillet installerte jo helt greit uten problemer av noen andre slag. Jeg registrerte til og med cd-keyen online hos produsenten/utgiveren og null problemer der heller. Jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har når jeg har kjøpt spillet brukt..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
a) Ikke lov å bruke en no-cd crack på sitt eget spill, men

b) det er lov å laste ned et spill fra en tredjepart og bruke en no-cd crack om man har cd-key'en, og

c) man har lov til å lage en backup av sitt egen kopi av spillet, selv om den ikke fungerer da det ikke er original CD-en.

 

Derfor du skal ha no-cd crack da -.- For at bla backup skal virke

Lenke til kommentar

uansett om det er lov eller ikke..

 

Hvis det er slik at det er ulovlig å bruke no-cd patch så er det fordi NORSKE lover sier det.

IKKE fordi en eller annen jalla EULA sier det! En EULA kan ikke ta fra oss våre forbrukerrettigheter.

Husk det folkens.

 

Lovparagrafen som er listet opp her tidligere kan sikkert tolkes til å forby no-cd cracks,

men det har igjen ikke en dritt med EULAen å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at det er ulovlig å bruke no-cd patch så er det fordi NORSKE lover sier det.

IKKE fordi en eller annen jalla EULA sier det! En EULA kan ikke ta fra oss våre forbrukerrettigheter.

Vel, om du legger merke til formuleringene i lovparagrafene så sier de i bla.a. §39h
§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.
Hvis du bryter EULAen så vil det si at du ikke lenger har rett til å bruke datamaskinprogrammet og derfor ikke kan fremstille eksemplarer, endre osv. dette programmet. Når EULAen sier at dette ikke er tillatt og at du mister retten til å bruke programmet ved å gjøre dette så vil det si at også lovbeskyttelsen forsvinner. Det er iallfall slik jeg leser teksten.

 

Spørsmålet blir da hvilken reell beskyttelse denne paragrafen gir.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at det er ulovlig å bruke no-cd patch så er det fordi NORSKE lover sier det.

IKKE fordi en eller annen jalla EULA sier det! En EULA kan ikke ta fra oss våre forbrukerrettigheter.

Vel, om du legger merke til formuleringene i lovparagrafene så sier de i bla.a. §39h
§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.
Hvis du bryter EULAen så vil det si at du ikke lenger har rett til å bruke datamaskinprogrammet og derfor ikke kan fremstille eksemplarer, endre osv. dette programmet. Når EULAen sier at dette ikke er tillatt og at du mister retten til å bruke programmet ved å gjøre dette så vil det si at også lovbeskyttelsen forsvinner. Det er iallfall slik jeg leser teksten.

 

Spørsmålet blir da hvilken reell beskyttelse denne paragrafen gir.

 

 

Slik jeg leser den paragrafen:

Har man godtatt EULAen, så har man rett til å bruke datamaskinprogrammet. Da har man også, i henhold til norsk lov rett til å fremstille eksemplarer av det, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke det, og retting av feil.

 

For meg ser det allikevel ut til at denne paragrafen er veldig åpen for tolkning..

 

Uansett. Min påstand står fremdeles. Ingen avtale overgår norsk lov. Når norsk lov sier at vi har lov til å ta, og bruke backup av et produkt vi har rett til å bruke, så må det isåfall være norsk lov som sier at vi ikke har lov til å bruke no-cd patch.

 

Det er også enkelt å tolke paragrafen slik at den beskytter bruk av no-cd patch; ", kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...