Gå til innhold

HD Problem (Hjelp Værsåsnill!)


Anbefalte innlegg

Hallois

 

Var så heldig å få meg et Panasonic HDC-SD5 i julegave, og det er jo selvfølgelig drit fett!

Det som ikke er fullt så fett, er de store problemene jeg har med å få klippa over på PC-en.. Cammet lagrer på sd kort, og når jeg stapper det i maskinen, inneholder det maaaaasse mapper med en maaasse rare file extensions.. Her har vi bl.a. .mrk .tdt2 . tidx . bdmv .clpi .mpls og .m2ts som jeg tror er videofilene... Har snakka med en fyr der hvor pappa kjøpte cammet, og han sier at man først redigerer i et redigeringsprogram med avchd codec, (søkte og fant f.eks: vegas 7 og 8 og pinnacle 11 skulle ha dette codecet) og så lagrer det som en filmfil etterpå. Men jeg bruker Vegas 7 og jeg får ikke til en dritt. Fant også denne guiden:http://www.jakeludington.com/camcorder/20070118_how_to_edit_avchd_m2ts_files_from_sony_hdrsr1_camcorders.html men den var utrolig kronglete. Noen som har lyst til å gjøre meg litt klokere?

 

Takk på forhånd!

 

EDIT: Det fulgte et programm med, men alt dette gjør er å lagre akkuratt de samme mappene over på PC-en. Pinnacle 11 fulgte også med, men jeg vil bruke Vegas!

 

Forresten så tror jeg ikke at avchd er et videoformat, men at selve videoene blir i mpeg-4? Jeg skjønner seriøst ikkenoe, hjelp plis!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke hvordan ditt kamera lagerer filstrukturen, men mitt Sanyo HD1000 lagrer AVCHD video i én mp4 fil for hvert opptak. Dette er kjempelett å overføre og redigere (jeg bruker iMovie på Mac).

 

Det jeg kan si er at du har rett ang AVCHD. Filer i denne standarden blir lagret som mp4/m4v, AVCHD er en mere effektiv måte å komprimere mpeg4 video og er den standarden som blir brukt på digitale TV-signaler og det meste av video streaming.

 

Håper du finner ut/har funnet ut av kameraet ditt!

Lenke til kommentar
Forresten så tror jeg ikke at avchd er et videoformat, men at selve videoene blir i mpeg-4?

jo avchd er et videoformat, dvs et containerformat ala avi, hvor codecen som brukes for bilde er h.264, som også har gått under navnet mpeg-4 avc. formatet har også støtte for flere lydcodecer, undertekster, menyer etc.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

De fleste som kjøper DVD, SD og HDD kamera får problemer så fort de skal redigere. Mini-DV er fortsatt tingen om man ønsker å gjøre noe som helst annet enn å filme og se på råopptakene (og plage vettet av slekta med 8 timers film fra siste ferietur, deriblant 148 minutter med film ut av bilvinduet mens man kjører i kø) :)

 

Jeg vil nesten tro det følger med et program på CD'en som fulgte med som konverterer filene til et mer anvendelig filformat for deg (Pinnacle 11 for eksempel). Hvis ikke, så vil jeg tro at Panasonic kan yte support. De har ihvertfall egen kundebehandlingstelefon (husker ikke nr. nå), og da får du sikkert snakke med en eller annen svensk fyr. Og rart om det ikke står noe om dette verken i bruksanvisningen eller i hjelp-filene til programvaren som følger med.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Har HDC-SD7 (verdens minste 3CCD full-HD) og benytter Nero 8 samt Ulead Video Studio 11 til redigering, div. konverteringer til 'vanlige' filformat og til produksjon av vanlige DVD-er. Hvilket som helst av disse programmene gjør jobben, men Nero er litt enklere i form og resultat, men kvaliteten blir lik: knallbra!

Endret av intel_inside
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...