Gå til innhold

Erfaringer med ST-E2?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter her med et par blitser og vurderer å kjøpe en Canon ST-E2.

Har fått høre at denne begynner å gå litt ut på dato bokstavelig talt.

Tenkte å bruke den sammen med fortrinnsvis èn 430EX og til tider to for litt mer avanserte lyssettinger.

Hvis det er noen andre her som har brukt noe av den samme kombinasjonen hadde jeg blitt veldig glad hvis de kunne dele erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg lurer egentlig på det samme.

 

Jeg har 430ex fra før av, og tenkte å betille en 580ex og en st-e2 fra bh usa. Men nå ligger det mer ann til to 580ex'er siden 580ex har samme funksjon som ste2, men da får jeg en master blits i tillegg. Det er foresten en del å spare ved å bestille fra usa.

 

Andreas

 

Edit: se foresten

, ikke på engelsk, men man får se den litt i bruk. Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar

Jeg bruker én 580EX og en 430EX. Det er litt leit at Canon ikke har et blitsfjernstyringssystem som tillater kameraet å bruke den innebygde blitsen, men systemet fungerer imidlertid veldig bra med 580EX som master. Her er noen tanker jeg har gjort om et 580EX/ST-E2-spørsmål:

  • ST-E2 er en tilpasset enhet, men mangler likevel de avanserte egenskapene som 580EX tilbyr (f.eks. stroboskopblits og en ekstra, separat kontrollgruppe, C).
  • ST-E2 bruker ikke synlig lys til å avfyre slavene etter det jeg har hørt, klart en fordel, men dette begrenser rekkevidden, noe jeg bryr meg mer om. Kanskje infrarødt lys har bedre egenskaper i enkelte situasjoner; jeg har overhørt påstander om at fungerer bedre i sollys utendørs, men dette har jeg ikke testet selv.
  • Så vidt jeg har fått med meg, bruker ST-E2 et eget snodig batteri, i stedet for AA-batterier, som er utrolig mye greiere å ha med å gjøre, særlig når resten av blitsene bruker disse.
  • 580EX gjør alt ST-E2 gjør, plus mer. Den er i tillegg en blits, og kan brukes til å avfyre lys i f.eks i taket i tillegg til lyset fra slavene. Det er en prisforskjell, men en brukt 580EX kan fås ganske billig, så hvorfor ikke gå for en blitsstyringsenhet som også er en avansert blits?

Dette er bare noen av mine tanker. Jeg har aldri rørt ST-E2, men hvis alternativet er en 580EX for noen lapper mer, hadde jeg valgt en ekstra masterblits.

Lenke til kommentar

Det går ann å stille det inn slik at den ikke bidrar i vesentlig grad til eksponeringen ja - men man vil uansett få synlige blink fra den.

 

Det er forøvrig ikke den synlige delen av lyset som styrer blitzene, så hvis du får tak i rett filter kan man fjerne alt synlig lys fra den - på samme måte som man gjør det med SG3-IR på Nikon sine innebygde popupblitser.

Lenke til kommentar
Det går selfølgelig ann å avfyre slaveblitsene med 580ex uten at den selv avfyres?

Selvsagt. Slår du av blitslyset, vil ikke blitsen bidra i det hele tatt i eksponeringen. Blitslyset den likevel fyrer av vil jo merkes, men vil ikke påvirke bildet fordi det er forblinket/kommunikasjonsblinket i E-TTL-prosessen. Som jzono1 sier, tror jeg du kan filtrere vekk det synlige lyset i denne prosessen, men jeg har ikke testet ut dette selv.

Lenke til kommentar

Har selv ett EOS 400D kamera med ST-E2 og 2stk 430EX, men har dessverre ikke fått brukt det mer enn 1 kveld for litt lettere testing. Ut av det fikk jeg følgende erfaringer:

 

- ST-E2'n gjør at autofokus på kamera (uten blitz'ene skrudd på) er mye bedre enn hva kamera klarer alene. Jeg fikk kamera til og fokusere på en helt hvit bil, på en mørk parkeringsplass klokka 24:00 på natta i tykk tåke. ST-E2'n sin "af assist beam" gjorde en veldig bra jobb :thumbs: Fra nå av kommer jeg til og ha ST-E2'n på kamera, selv om jeg ikke skal bruke blitz.

 

- Det var veldig lite (i forhold til forventingene mine ivertfall) som skulle til for at kontakten mellom ST-E2 og blitzene ble brutt. Satte f.eks en av blitzene så vidt gjemt bak bilen jeg tok bilder av, og da virket ikke den lengre. I det store og det hele var ST-E2'n og blitzene alt for avhengig av helt klar bane mellom sender/mottager for at det skulle virke.

 

Hvis du har skiftet tv-kanal med fjernkontrollen din pekt mot ditt eget hode og blitt skremt av hvor lite det må være oppe i toppen for at det faktisk virket; da vil jeg tro det kan være en trøst at en blitz ved høyre øre og ST-E2 ved venstre øre ikke vil virke. Har ikke prøvd det, men fikk litt føelsen av det etter testingen i går kveld :glare:

 

Som sagt - dette er etter og ha testet bare litt 1 kveld, så det er ingen kjempe erfaring jeg deler her. Mer bare ett vagt inntrykk av hvordan ST-E2'n er.

 

Grunnen min for og velge ST-E2 fremfor 580EX er at jeg vil ikke være bundet til at en blitz fyrer av fra kamera hver gang. Friheten ST-E2 gir med at blitzen som vanligvis ville vært bundet til kamera kan plasseres andre steder gjør ST-E2 verdt det for min del.

 

Eneste som hadde fått meg til og bytte ut ST-E2 mot 580EX er hvis noen kunne bevist at rekkevidden/styrken på signalene er vesentlig bedre enn ST-E2, da det er så langt det eneste skuffende med ST-E2 for min del.

 

Og som nevnt så bruker ST-E2'n 2CR5 batterier, istedenfor AA batterier (som alt annet). Håper en hos canon fikk sparken for den avgjørelsen. Kjøpte 2stk hos claes olsson (eller hvordan det staves) for 69kr, så er ikke SÅ spesielt. Men ser vel for meg at ikke akkurat alle bensinstasjoner har disse..

Endret av mar1u5
Lenke til kommentar
Eneste som hadde fått meg til og bytte ut ST-E2 mot 580EX er hvis noen kunne bevist at rekkevidden/styrken på signalene er vesentlig bedre enn ST-E2, da det er så langt det eneste skuffende med ST-E2 for min del.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal bevise det, men rekkevidden opplever jeg som fantastisk. Jeg kan plassere min 430EX hvor som helst i rommet, eller rommet ved siden av, uten problemer. Så lenge blitslyset er merkbart i området du plasserer slaven, er det problemfritt å oppnå kommunikasjon. Hindringer er intet problem, og fri sikt er ikke nødvendig. Alt dette er kun testet innendørs, må vite.

 

Jeg begynner å tro at forkjellen på ST-E2 og 580EX sin kommunikasjon med slaveblitsene har vesentlige forkjeller i rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke villede noen med min beskrivelese, så hvis noen har forslag til hvordan jeg kan teste dette, kan jeg prøve å gjøre en mer ordentlig, avslørende test. Jeg er imidlertid uten kamera for øyeblikket, men jeg trenger det jo tross alt ikke for å teste kommunikasjonen.

 

Men 580EX utløser da ikke slavene med blitslyset? Går ikke dette infrarødt på samme måte som ST-E2?

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg antar at lyset har noe med kommunikasjonen å gjøre. Kanskje det kun er det infrarøde lyset i spekteret som er avgjørende? Jeg aner ikke, men jeg vet iallfall at blitsen blinker uansett, og det funker.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke villede noen med min beskrivelese, så hvis noen har forslag til hvordan jeg kan teste dette, kan jeg prøve å gjøre en mer ordentlig, avslørende test. Jeg er imidlertid uten kamera for øyeblikket, men jeg trenger det jo tross alt ikke for å teste kommunikasjonen.

 

Men 580EX utløser da ikke slavene med blitslyset? Går ikke dette infrarødt på samme måte som ST-E2?

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg antar at lyset har noe med kommunikasjonen å gjøre. Kanskje det kun er det infrarøde lyset i spekteret som er avgjørende? Jeg aner ikke, men jeg vet iallfall at blitsen blinker uansett, og det funker.

Svart teip over blitsen på 580EX? :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ST-E2 selv om jeg hadde en 550EX-blits fra før. Utgangspunktet var at jeg ville "frigjøre" denne kraftige blitsen fra kameraet. Jeg har god erfaring med å plassere blitsen mellom kameraet og motivet pekende opp på skrå mot et hvitt tak (på skrå i retning bort fra motivet). Dette gir veldig jevnt lys med minimum av skygger.

 

ST-E2'en er kjekk fordi jeg f.eks. kan plassere bliten(e) på stativ(er) og kun ha denne lette enheten på kameraet i stedet for en tung blits. Som mar1u5 nevner så fungerer også ST-E2 utmerket som hjelpelys for autofokus. Jeg skal også begynne å bruke denne for hjelp til autofokus selv når jeg ikke skal bruke blits.

 

2CR5-batteriet er idiotisk selvsagt. Clas Olson her i Haugesund hadde faktisk ikke dette batteriet. Jeg måtte på en fotobutikk for å få tak i det og betalte over 100 kroner så vidt jeg kan huske. De fortalte at batteriet ”varte i en evighet”, hva nå det betyr…

 

I ettertid har jeg kjøpt meg en ekstra blits (430EX), men har ikke brukt denne så mye ennå. Har ikke lært meg nok om avansert lyssetting ennå.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med ST-E2.

Lenke til kommentar
Men 580EX utløser da ikke slavene med blitslyset? Går ikke dette infrarødt på samme måte som ST-E2?

 

Nei. 580EX avfyrer et preflash som overfører informasjon til slavene. Derfor vil du merke at en EX som master på kameraet vil ha bedre rekkevidde i de fleste tilfeller enn ST-E2, spesielt utendørs, siden ST-E2 bruker utelukkende IR-signaler. Men preflash-systemet har heller ingen imponerende rekkevidde. Det beste er en radiosender-løsning, som feks Pocket Wizards. (Som dog ikke er kompatibelt med ETTL, slik at man må stille inn blitzene manuelt)

Endret av PropsAreForBoats
Lenke til kommentar
580EX og 430EX har selvsagt også autofokushjelpebelysning. 580EX er helt lik ST-E2 på dette området, ifølge en artikkel jeg har lest.

 

Mener og ha lest dette selv. Men etter og ha lest igjennom manualen til kamera, 430EX og ST-E2 så finner jeg ingenting om det. Og blitz'ene ville ikke fyre av for og hjelpe med fokus når kamera ikke klarte det heller. Men nå er det ikke sagt at det ikke går bare fordi ei kløne som meg ikke får det til da :blush:

Lenke til kommentar
580EX og 430EX har selvsagt også autofokushjelpebelysning. 580EX er helt lik ST-E2 på dette området, ifølge en artikkel jeg har lest.

 

Mener og ha lest dette selv. Men etter og ha lest igjennom manualen til kamera, 430EX og ST-E2 så finner jeg ingenting om det. Og blitz'ene ville ikke fyre av for og hjelpe med fokus når kamera ikke klarte det heller. Men nå er det ikke sagt at det ikke går bare fordi ei kløne som meg ikke får det til da :blush:

 

Blitzen vil ikke fyre av for å hjelpe til med AF, den har et eget AF-hjelpelys under blitzlampen. Prøv den i et mørkt rom, så vil du se at den lyser opp motivet med et rødt grid for å hjelpe kameraets AF. 430EX dekker opp til ni fokuspunkter, mens 580EX dekker alle fokuspunktene hvis kameraet har flere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Har selv ett EOS 400D kamera med ST-E2 og 2stk 430EX, men har dessverre ikke fått brukt det mer enn 1 kveld for litt lettere testing. Ut av det fikk jeg følgende erfaringer:

 

- ST-E2'n gjør at autofokus på kamera (uten blitz'ene skrudd på) er mye bedre enn hva kamera klarer alene. Jeg fikk kamera til og fokusere på en helt hvit bil, på en mørk parkeringsplass klokka 24:00 på natta i tykk tåke. ST-E2'n sin "af assist beam" gjorde en veldig bra jobb :thumbs: Fra nå av kommer jeg til og ha ST-E2'n på kamera, selv om jeg ikke skal bruke blitz.

 

Dette er lurt, men man bør være klar over at dette innebærer en klar begrensning. Dette så jeg igår, da jeg skulle ta et bilde uten blits av min lille sønn i barnevognen. Dette var inne og ganske mørkt og det gikk akkurat med 1600 iso og full åpning på min 24-105 f4 IS - lukkertid 1/6 s. MEN så var det bare det at når jeg brukte ST-E2'en for å hjelpe til med autofokus, så ble lysmålingen i kameraet lurt av det røde hjelpelyset slik at bildet ble undereksponert. Ganske dumt :ermm:

 

Å bruke eksponeringslåsen før jeg slår på ST-E2'en hjalp heller ikke, fordi denne blir brutt i det jeg slår på ST-E2'en. Så det jeg måtte gjøre, var å bruke manuell, finne riktig innstilling av lukker og blender med ST-E2'en avslått. Så slå på ST-E2 og ignorere at kameraet indikerer overeksponert bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...