Gå til innhold

Batterigrep, nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofte kan en bruke to batterier samtidig i batterigrepet (mange modeller kan ikke ha batteri i kamera samtidig), eller det følger med adapter for bruk av AA-batterier hvis en er stuck uten lader eller strøm. Med to batterier går det dobbelt så lang tid mellom hver gang en må skifte til friske batterier, noe som gjør at en i flere situasjoner kan slippe unna uten å ha med ekstra batteri i lomma/veska. Batterigrepet gir også bedre grep i vertikalposisjon, og på mindre kameramodeller kan det gjøre det vanlige grepet lengre/bedre å holde i i tillegg til at det vil gjøre det mulig å bruke håndstropper som går fra det ene nakkestroppfestet til et feste på bunnen av kamera, og dermed gjør det mulig å bruke kamera uten å ha en lang nakkereim slengende rundt eller viklet rundt håndleddet.

 

Dette varierer imidlertid fra de enkleste modellene til de billigste kameraene til de mer avanserte i D300/A700/K10D/E3/40D-klassen, som tilbyr ting som trådløs filoverføring, kraftigere batterier eller fulle vertikale kontroller gjennom grepet.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Kameraet blir MYE bedre å holde på både i landskaps- og portrettformat, samtidig som det balanserer utrolig mye bedre med batterigrep på. dvs at kameraet ikke tipper framover selv om du har glass emd litt vekt i foran.

 

Som regel kan du ha 2 av orginalbatteriene i eller en batteripakke med en del AA-batterier i.

Lenke til kommentar
Jeg har BG-E3 til 400D, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan det skal settes opp. Det er plass til 6 AA-batterier, og det er også bildet av to kamerabatterier som skal passe inn? Noen som har BG-E3 fra Canon?

 

Prøver du å få både AA batterier og kamerabatteriene inn i batterigrepet på samme tid?

Isåfall så kommer du til å måtte prøve lenge...

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar
Jeg har ikke grepet selv, men jeg har forstått det slik at du kan enten bruke 6 AA batterier, eller 2 Canon batterier.

 

Du tar vel ut batteriet fra kameraet, så du må kjøpe et ekstra. Eller kan man bruke grepet med kun et batteri ?

 

Tom

 

Hei!

 

Du kan bruke grepet med 6 AA batterier med den ene skuffen. Med den andre skuffen kan du bruke et eller to Canon batterier.

 

Ørjan

Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig å forstå argumentasjonen for å bruke batterigrep for å få bedre batteriytelse. Med et gjennomsnitts dSLR kan man ta rundt 800 bilder med ett batteri, så jeg har litt vanskelig å se at man ofte trenger det dobbelte får å være fornøyd. Normalt tar det bare noen sekunder å skifte batteri. Selvsagt finnes det unntak, som sport og andre arrangement hvor man kan gå glipp av noe viktig, men har som sagt problemer med å forstå at "mannen i gata" har bruk for den ekstra strømreserven. Selv kunne jeg ha tenkt meg et batteri/portrettgrep uten ekstra batterier, da for å få tilgang til et ekstra sett knapper og hjul til portrettposisjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...