Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bruktbil: Kr 150k, driftsikker, bak/4hjulsdrift. Forslag?


benjamin84

Anbefalte innlegg

hva med en Smart roadster til 149k?

den har bakhjulsdrift, veldig god ESP, ingen problemer å kjøre den når det er glatt, pent interiør, sitter veldig godt på veien, spesiellt om sommeren, den ser pen ut, ingen standard feil med noe som helst på bilen.

den bruker nesten ikke bensin og går overaskende bra.

den har 82 hester, det høres lite ut, men det sparker bra ifra.

du kan chippe den opp en god del, får den opp til 110 hester ganske greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liten sprivipp det ja, men kanskje lurt å være forsiktig med å trimme en tre-sylindret motor på 0,7l for mye også.

 

Men absolutt en spennende bil! :)

 

min yter 101HK, som er det som er anbefallt max...

ingen problemer der, men ved 110hk kan det bli problemer, selv om jeg aldri har hørt om noen som har hatt noe spesiellt der heller.

btw, du får tak i ski-stativ til bilen, bra med plass til snowboard der.

Det er ikke akkurat en praktisk bil, men den tar det igjen på hvor sykt morro det er å kjøre den.

 

edit: den bruker ca 0,5l på mila, kommer seg greit frem på vinteren, hvis det er brøytet.

den er ekstremt lav, så off-road eller stygge skogsveier er ikke å anbefalle.

du må ha den under tak, da de fleste biler slipper inn litt vann når det regner, det er ikke noe problem hvis du kan sette den under tak.

den har ESP og ABS, samt airbakk i sete og front, det er en cab, 2-seter, automat-gir(triptronic eller hva det nå heter), F1 giring(giring på rattet) på de fleste modellene, ikke sikker på den jeg skrev, elektriske vinduer og speil og er sikker når du kræsjer, du sitter i ett kraftig "bur" som ikke blir ødelagt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Føler du er inne på noe her altså. dessverre så er jeg litt kresen når det kommer til interiør (både utseende og kvalitet) og her gjør japanerne det svært dårlig, eller, gjorde hvertfall. Men jeg skal fortsette søket, det må jo finnes en del japanske firehjulsdrevne biler til ikke så alt for mange kroner :)

 

ville kanskje også sett på import fra tyskland! finner mye gromt her.

audi er litt for mye riskin' gambling for min del...'

 

smarten er jo noe av det mest upraktiske du kan komme borti om du vil ha fremkommelighet om vinteren og plass til mer enn toalettveska! fin sommerbil om ikke mer...

 

men når sant skal sies, så er ikke japanske sedaner med firehjulstrekk hverdagskost på nyere årsmodeller... der er nok tyskerne overlegne... må nok dessverre litt opp i årgang.

Lenke til kommentar

fordi det er bevist at audis kvalitet for noen år siden ikke stod i stil med premium-imaget de har bygget seg opp. har vært for mye elektronikktull med de (ja da, har hørt om flere som har måttet lagt ut tusener i småreparasjoner på VW/Audi)... misforstå meg ikke, fine biler å kjøre og se på, men holder etter min mening ikke mål kvalitetsmessig...

Skoda er faktisk det merket i VAG som har vist seg å være mest pålitelig. og de er bygd i tsjekkia...

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
fordi det er bevist at audis kvalitet for noen år siden ikke stod i stil med premium-imaget de har bygget seg opp. har vært for mye elektronikktull med de (ja da, har hørt om flere som har måttet lagt ut tusener i småreparasjoner på VW/Audi)... misforstå meg ikke, fine biler å kjøre og se på, men holder etter min mening ikke mål kvalitetsmessig...

Skoda er faktisk det merket i VAG som har vist seg å være mest pålitelig. og de er bygd i tsjekkia...

 

Du er klar over at det er masse Audi-deler i både Skoda og Seat?

Lenke til kommentar
Du er klar over at det er masse Audi-deler i både Skoda og Seat?

 

Og likevel er det mindre feil med Skoda. Kanskje tyskerene er dårligere til å sette sammen bilene enn Tsjekkerne? :p

 

Men er svak for Audi A4 selv...

 

Hvor mange har skoda forhold til Audi'r i norge? Kanskje ikke rart hører om fler feil fra audier enn skodar?

Vi har 6 Audier her, bare slitedeler som er kostet på omtrent. Eneste dyre er girkassa til A6'n Automat 1.9TDI er litt gåen etter endel over 300 000. Det er kanskje påtide? Ellers har ikke vi hatt noe sånt plunder. Det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Et viktig poeng det ja. Det går utrolig mye Audi'er, og man hører om mye feil.

 

Enkelte modeller har vært litt uheldig med elektronikken, men det er forstillingsdeler som er det som "alltid" går på A4/A6. En del stag og armer som måtte byttes på multilink-forstillingene. Men finnes vel noe som er litt forsterket i forhold til det orginale også, så om man kjøper en bruktbil som det er byttet på, så trenger man ikke bytte de så veldig ofte.

 

Jeg kjenner ingen som har hatt nevneverdige store problemer med Audi (hvis man ser bort ifra 2,5tdi som har store problemer med kammene)

Lenke til kommentar

Jeg veit det er bytta noe forstillingsdeler på bilen min. Det er eneste som koster litt som slites på bilen omtrent. Selvfølgelig blir jo vanlige slitedeler slitt å da. Så lenge man skifter olje og oljefilter ofte å bruker litt pengerpå det holder motorene lenge! Eneste problemet som har vært på min som er noe problem var at de som har hatt den før ikke hadde skifta reg reima og gjort ordentlig jobb! Det kan skje på alle biler, så der ble noe dritt ødelagt. Husker ikke helt hva som skjedde, men fikk sveisa og ordna. Så nå går den som bare det! Eneste jeg må ordne er Clutch, som begynner å bli sliten, har vært det i egentlig par år. Merka at den er blitt litt oppbrukt nå, også eksosanlegget er ikke helt 100% men det er nok bare bilen min. Det skal også være null stress og ordne. Men kan si en negativ ting om audi, skal du ikke mekke på den sjøl å sende den på verksted blir det svindyrt!

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Men kan si en negativ ting om audi, skal du ikke mekke på den sjøl å sende den på verksted blir det svindyrt!

 

på nye biler kan du jo bare peile olje selv... er så mye elektronikk i bilene nå at de ordner mye med pcen :p

så ville ikke ha begynt å skrudd selv på en nyere audi :p de gamle derimot, må det jo gå bra :p

 

fordi det er bevist at audis kvalitet for noen år siden ikke stod i stil med premium-imaget de har bygget seg opp. har vært for mye elektronikktull med de (ja da, har hørt om flere som har måttet lagt ut tusener i småreparasjoner på VW/Audi)... misforstå meg ikke, fine biler å kjøre og se på, men holder etter min mening ikke mål kvalitetsmessig...

Skoda er faktisk det merket i VAG som har vist seg å være mest pålitelig. og de er bygd i tsjekkia...

 

Du er klar over at det er masse Audi-deler i både Skoda og Seat?

 

det er mange VW deler i audi også, om man ser det fra den siden... alt blir jo brukt om hverandre, og er hyllevare...

samme greia når du ser toyota-knapper brukt i lexuser... derfor er det jo litt merkelig å se at skoda ligger høyere enn VW/Audi på undersøkelser hva kvalitet og driftssikkerhet angår! må nok som være som erasmussen sier; tsjekkerne må være bedre å skru sammen biler enn de i wolfsburg (og bayern - audi):p

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
A4 1.8TQ Fra 95-99 er greie å skru på. Del mekanisk man kan gjøre selv. Etter det tror jeg ble enda mer elektronikk. VAG bruker jo alt av deler om hverandre. Kan jo kjøpe Passat med 1.8T 4motion. Blir omtrent samme bilen.

 

 

stemmer det. Eller New Beetle med 1,9TDI, en bil som er bygd på samme plattform som Golf, A3, TT osv... :p

alt dette går under kategorien kostnadsbesparing, og vasker ut mye av særpreget til diverse bilmerker og bilmodeller som kanskje har vært tilstede tidligere... f.eks. saab 9-3 er i bunn og grunn samme bil som cadillac bts, som faktisk er bygd på trollhättan i sverige... sørgelig utvikling.

 

men nå drar det litt vel off-topic her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...