Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liten futt i varmeapparat


hwl

Anbefalte innlegg

Har en VW Bora 00' mod hvor jeg sliter med slappt varmeapparat i disse kulde tider. Nettopp vært på service og byttet vannpumpe/regreim. Ifølge måleren kommer temperaturen aldri over 70-75 grader. Skal normalt ligge på 90 grader når motoren er varm. Hva kan være galt? Termostaten? Er ikke så veldig bilkyndig så trenger litt råd her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en VW Bora 00' mod hvor jeg sliter med slappt varmeapparat i disse kulde tider. Nettopp vært på service og byttet vannpumpe/regreim. Ifølge måleren kommer temperaturen aldri over 70-75 grader. Skal normalt ligge på 90 grader når motoren er varm. Hva kan være galt? Termostaten? Er ikke så veldig bilkyndig så trenger litt råd her :)

 

 

Hvis problemet startet etter service vil jeg tippe luft i kjøle systemet. Snakk med verkstedet. Sjekk att det er kjøleveske opp på max merke i ekspnsjonstanken.

Endret av Hotto
Lenke til kommentar

70 grader er for lavt. Hvilken motor har du?

 

Jeg kjenner ikke akkurat din bil. Vet at nye biler har så effektive motorer at det rett og slett er for lite overskuddsvarme til å varme opp kupeen. Men da snakker vi om 20 minus og sånn. Dersom dette er problemet, så er det ikke termostaten som er problemet.

 

Termostaten gjør at all restvarme, etter at varmapparatet har tatt sitt, blir dumpet ut. Dersom det ikke er noe restvarme, så er det ingen varme å dumpe ut.

 

Kjenn på radiatoren. Dersom den blir varm og temperaturmåleren viser 70 garder, så må termostaten byttes.

Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet med to eldre tyskere selv (BMW) og i begge tilfellene var det termostaten som var defekt. Den er kanskje såpass lurt designa at dersom den feiler så går vannet automatisk til radiatoren for å unngå overoppheting.

Systemet er jo i grunn veldig enkelt.

Når termostaten blir varm trekker den seg sammen slik at vann kan passere.

Som regel når den blir defekt står den åpen hele tiden slik at motor får maksimal kjøling.

En sjelden gang hender det at termostaten låser seg i lukket posisjon, og det kan være verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...