Gå til innhold

Vi tester flaggskipet Olympus E-3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for en grei oversikt her, har fryktelig lyst på nytt speilrefleks til våren/sommeren men vet ikke helt hvilket.

 

Står mellom Olympus D-3 og Nikon D300, kan ikke skjule det faktum at jeg digger værtettheten og skjermen til Olympus. i tillegg er den noen få lapper billigere.

 

Skulle gjerne sett samme bilde (gjerne flere) av begge kamera med høy ISO (1600/3200) for å selv sett forskjellen.

Jeg kaster inn et par tanker her :)

 

Jeg er frista til å nevne Pentax. Jeg sier ikke at det er bedre, men hvis du ikke har vurdert det for alvor, kan det hende du bør ta en ekstra kikk. K10D og oppfølgeren har og værtetting.

 

En annen ting er at du kanskje burde nøye deg med noe litt lavere på næringskjeden hvis det er førstegangskjøp. Det er snakk om mye penger, og en avansert DSRL er ikke noe du lærer å utnytte i løpet av en liten kveldsstund.

 

Mvh Tim

 

PS. Jeg vet jeg høres ut som den kjedelige onkelen som har opplevd krigen ;)

Den store gledesdreperen.

Gjør som du vil du. Det er dine penger og din tid.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
En annen ting er at du kanskje burde nøye deg med noe litt lavere på næringskjeden hvis det er førstegangskjøp. Det er snakk om mye penger, og en avansert DSRL er ikke noe du lærer å utnytte i løpet av en liten kveldsstund.

Nei, er ikke 1. gangskjøp, har hatt en Nikon D50 i ett par år nå snart. Har utrolig lyst på livewiev, vribar skjerm og god værtetting. Her er Olympus E-3 eksemplarisk, ingen over eller ved siden men Nikon D300 har jeg hørt skal være overlegen på bildekvalitet i klassen, spesielt støyegenskapene.

 

Samtidig så føler jeg at D50'en ikke er så rask som den burde, spesielt med tanke på fokusen.

Lenke til kommentar

Bare husk at autofokus ikke fungerer ypperlig med LiveView på E-3. :)

 

Kameraet løfter som du kanskje vet speilet opp slik at sensoren blir utsatt for lys, dersom du skal fokusere automatisk med LiveView på E-3 må speilet først slås ned et lite øyeblikk før det kommer opp igjen, og da skal bildet gjerne være i fokus. :)

 

Manuell fokus på en skjerm vil nok derimot være genialt, ikke minst jobbing på stativ. :)

Lenke til kommentar
En annen ting er at du kanskje burde nøye deg med noe litt lavere på næringskjeden hvis det er førstegangskjøp. Det er snakk om mye penger, og en avansert DSRL er ikke noe du lærer å utnytte i løpet av en liten kveldsstund.

Nei, er ikke 1. gangskjøp, har hatt en Nikon D50 i ett par år nå snart. Har utrolig lyst på livewiev, vribar skjerm og god værtetting. Her er Olympus E-3 eksemplarisk, ingen over eller ved siden men Nikon D300 har jeg hørt skal være overlegen på bildekvalitet i klassen, spesielt støyegenskapene.

 

Samtidig så føler jeg at D50'en ikke er så rask som den burde, spesielt med tanke på fokusen.

Sorry. Denne tråden har blitt så lang at jeg må ha mista oversikta. Tror rett og slett jeg har blanda deg sammen med noen andre. Eb eller annen som snakka om at han hadde brukt kompakt litt og skulle begynne med foto. Er og mulig jeg blsnda sammen med en anne tråd. Teit av meg, uansett.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Sorry. Denne tråden har blitt så lang at jeg må ha mista oversikta. Tror rett og slett jeg har blanda deg sammen med noen andre. Eb eller annen som snakka om at han hadde brukt kompakt litt og skulle begynne med foto. Er og mulig jeg blsnda sammen med en anne tråd. Teit av meg, uansett.

 

Mvh Tim

Hehe, den er grei... er ikke noe proff enda uansett men jeg vet nok til at jeg kan konkludere med at speilrefleks er overlent kompakt og passer meg så bra at jeg er villig til å investere en del lapper i det.

 

Føler at hvis jeg kjøper E-3 er jeg kvitt "oppgraderingsspøkelset" for en stund, ser liksom ikke at det kommer mer "må-ha" funksjoner på kameraene fremover. E-3 har livewiev, vribar skjerm, særdeles god værtetting, bildestabilisering, etc. men kanskje vil jeg savne D300 sine egenskaper med hensyn på støy.

 

Edit:

Ser det er 2 stardardkit der en 12-60 zoom er det dyreste, problemet er at den er mye dyrere. Noen som vet om den dyreste linsa er verdt de ca 5000 kr ekstra?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Ser det er 2 stardardkit der en 12-60 zoom er det dyreste, problemet er at den er mye dyrere. Noen som vet om den dyreste linsa er verdt de ca 5000 kr ekstra?

Det kommer an på. Forskjellen mellom 14-54 og 12-60 er egentlig ikke så enorm, det som er det mest markante er følgende:

 

- Lengre tele. Ikke kjøp 12-60 om det er tele du vil ha, de ekstra 6 millimeterne i den lange enden merker du lite til.

- Bredere - 12 mm er mye bredere enn 14 mm. Det gjør 12-60 mer anvendelig når du har lite plass å gå på. Jeg har en venninne med som bruker 11-22 en del, hun har meget lyst på 12-60 - med god grunn. Rett nok merker du en forskjell på 12 og 11 mm, men du merker større forskjell på å ha 22mm tilgjengelig i den 'lange' enden og å ha 60mm.

- Raskere fokus. SWD gir lydløs og ekstremt rask autofokus. Om dette er viktig for deg er det ingen dum ide å legge penger i 12-60. Om du trenger det er dog et godt spørsmål - autofokus er rask på alt av optikk med E-3, langt raskere enn andre Olympus-hus.

 

Er dette verd 5000 kroner, da er det bare å fleske til. Selv har jeg ED 14-54, dette objektivet tegner meget skarpt, det er veldig godt bygd, det er en ren drøm å bruke det.

 

Jeg hadde ikke sagt nei takk til 12-60, men det skal nevnes at jeg heller ville valgt meg et 50-200 SWD siden det er tele jeg merker mest mangel av. Men 50-200 SWD er også dyrt.

 

Edit: Husk at du må iberegne 25 % MVA når du handler fra USA. Det vil si at du må legge til 25 % på hele prisen, også frakt.

 

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg er frista til å nevne Pentax. Jeg sier ikke at det er bedre, men hvis du ikke har vurdert det for alvor, kan det hende du bør ta en ekstra kikk. K10D og oppfølgeren har og værtetting.

 

Sorry. Denne tråden har blitt så lang at jeg må ha mista oversikta. Tror rett og slett jeg har blanda deg sammen med noen andre. En eller annen som snakka om at han hadde brukt kompakt litt og skulle begynne med foto. Er og mulig jeg blanda sammen med en anne tråd. Teit av meg, uansett.

 

Mvh Tim

 

En liten oppfølger til beklagelsen min til zatuu:

 

Her har jeg vært helt på bærtur. Tråden handler om E-3 generelt, ikke om kameravalg. Da synes jeg det blir veldig tullete av meg å komme trekkene med et annet kamera. Det virker respektløst overfor de som er interesert i E-3. Uansett hva jeg tenkte på, så vet jeg at det ikke var intensjonen min. Så jeg beklager ikke bare overfor zatuu, men også overfor E-3 intereserte.

 

Som sagt, tullete av meg.

 

Jeg får erklære meg sinnsyk i gjerningsøyeblikket ;)

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg får erklære meg sinnsyk i gjerningsøyeblikket ;)

 

Mvh Tim

 

Eller så er det underbevistheten din som sier: Kjøp Olympus E-3 :D

 

Tom

Kanskje ;)

 

Men jeg tror heller den roper på oppfølgeren til K10D. Jeg er veldig spent på den. Stemmer ryktene, eller i hvert fall de mer seriøse ryktene, så er jeg redd for at kjøpeimpulsene blir sterke. De som har testa prototypene sier selvfølgelig lite konkret, men mellom linjene greier de å skape store forventninger. Vi får se. Den 24 januar gir nok noen svar, men ikke alle.

 

Uansett skjer det mye spennende på utstyrfronten for tida. Både Nikon og Olympus ser ut til å ha greid å overgå mange sine forventninger på støyfronten.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
En liten oppfølger til beklagelsen min til zatuu:

 

Her har jeg vært helt på bærtur. Tråden handler om E-3 generelt, ikke om kameravalg. Da synes jeg det blir veldig tullete av meg å komme trekkene med et annet kamera. Det virker respektløst overfor de som er interesert i E-3. Uansett hva jeg tenkte på, så vet jeg at det ikke var intensjonen min. Så jeg beklager ikke bare overfor zatuu, men også overfor E-3 intereserte.

Mvh Tim

Ingen grunn til noe beklagelse, tror ikke noen E-3 tilhengere tok seg nær av dette og viktigst av alt ... det er jo tanken som teller, ikke sant :thumbup:

 

Fikk tafset litt på både E-3 og D300 i går men det er vanskelig å bestemme seg med to så sterke motstandere, må si at dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Fikk tafset litt på både E-3 og D300 i går men det er vanskelig å bestemme seg med to så sterke motstandere, må si at dette er vanskelig.

Jeg ville vel sagt kandidater, jeg da. Litt som presidentvalget i USA, bortsett at man kan velge den beste av to (eller fler) gode istedet for den minst ille ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg ville vel sagt kandidater, jeg da. Litt som presidentvalget i USA, bortsett at man kan velge den beste av to (eller fler) gode istedet for den minst ille ;)

 

Tom

Hehe, så i presidentvalget mener du man stemmer på den som er minst ille? :!:

Alternativt som Mae West sa en gang: Between two evils, I always pick the one I never tried before.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...