Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bioetanol blande 50-50 med 95 blyfri ?


Chrisss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet på 2 eldre audi med turbomotor. Om sommeren kjørte jeg med 50/50 miks av E85 og 95 okt, men nå om vinteren har jeg blandet ca 1/3 E85 og 2/3 95 okt. 50/50 blandingen ble veldig treg å få start på i kulda.

 

Har tilsammen kjørt over 5000 mil med denne blandingen. Ingen problemer så langt. På den ene har jeg hatt av toppen for å porte innsug, større turbo etc.... Eneste jeg kunne se var at denne motoren var renere enn det jeg har sett tidligere, slitasje etc. var helt normalt.

 

Kjører man på alkoholblanding bør man huske å bytte olje litt oftere enn normalt...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å spare på det. Det koster mindre, men motoren bruker tilsvarende mer, og du må fylle to ganger, og du må fylle oftere. Jeg gjorde det i en periode, opp til 70/30 mellom E85 og bensin, men motoren ble merkbart mer tungstartet, og jeg måtte fylle så mye ofte at jeg orket ikke lengre.

 

Det er btw. ikke miljøvennlig heller, så ikke fyll det skviset for å være miljøvennlig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Kjørte på en tank med så og si bare E85 en gang på Citroënen min.. I begynnelsen så drev motorlampa og blinka når jeg ga full gass, og den gikk litt dårlig, men etter en liten stund så gikk plutselig bilen som et skudd og motorlampa slutta og kødde.. Kjørte ut 60 liter med e85 på rundt 47 mil så vidt jeg husker. Lukta sprit gatelangs når ga på.. :p

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt med nærmere 100% E85. Motoren gikk helt fint, men så snart temperaturen gikk under 10 grader, så måtte jeg trø halvfull til full gass, og deretter se på at motoren prøvde gang på gang og starte mens jeg holdt nøkkelen i startmotorposisjon, helt til det plutselig sa PANG, og turtallet gikk rett opp til maks. Da måtte jeg altså være helt klar på å slippe opp, og så bruke gasspedalen til å stabilisere den på 3000rpm i 30 sekunder før jeg så kunne slippe den igjen. Alt annet ville resultere i at jeg måtte starte på nytt. Når den først hadde gått noen minutter, så startet den med en gang.

 

.. men skal man på langtur, så er det bare å peise på med 100%, og fylle litt vanlig Bf-95 før man skal parkere.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

En ting som er verdt å merke seg er at e85 krever et annet blandingsforhold en bensin. Man trenger mer e85 pr arbeidstakt kontra vanlig blyfri. Man bruker å anslå ca 30% mer.

 

Med det i bakhodet er man nødt til å finne ut om bilens motorstyring er kapabel til å levere så mye mer drivstoff enn standard. Og likeså om dysene har stor nok kapasitet. Et lite jungeltriks er jo å justere opp bensintrykket og justere tenningen. E85 er jo nesten racefuel fra statoil, med en oktanverdi langt over 95 eller 98.

 

Hvis man ikke har en flexifuel bil, eller bruker det for effekten sin skyld (da tenker jeg på de som har bygd motoren sin for e85, eller delvis konvertert turbomotoren sin mtp. å kjøre med mer fuel og høyere trykk) ser jeg ingen grunn til å fylle e85. Etanol tørker somsagt ut gummipakninger og slanger, pluss at det blir som å spille på lotto mtp. hvordan motoren reagerer.

Lenke til kommentar
En ting som er verdt å merke seg er at e85 krever et annet blandingsforhold en bensin. Man trenger mer e85 pr arbeidstakt kontra vanlig blyfri. Man bruker å anslå ca 30% mer.

 

Med det i bakhodet er man nødt til å finne ut om bilens motorstyring er kapabel til å levere så mye mer drivstoff enn standard. Og likeså om dysene har stor nok kapasitet. Et lite jungeltriks er jo å justere opp bensintrykket og justere tenningen. E85 er jo nesten racefuel fra statoil, med en oktanverdi langt over 95 eller 98.

 

Hvis man ikke har en flexifuel bil, eller bruker det for effekten sin skyld (da tenker jeg på de som har bygd motoren sin for e85, eller delvis konvertert turbomotoren sin mtp. å kjøre med mer fuel og høyere trykk) ser jeg ingen grunn til å fylle e85. Etanol tørker somsagt ut gummipakninger og slanger, pluss at det blir som å spille på lotto mtp. hvordan motoren reagerer.

Forholdet blir ikke det samme når man blander 50/50 E85 og 95 oktan. Mitt inntrykk er 15-20% mer forbruk med denne blandingen. Det er godt innenfor det en normal motorstyring klarer å regulere. Ren E85 er utenfor det en normal motorstyring klarer å regulere (uten modifisering) hvis motorstyringen er mappet for 95/98 oktan.

 

Det som gjelder gummi og slanger kan jeg se bort fra på mine audis. Eneste gummipakning i drivstoffsystemet (der det finnes fuel) er der dysene sitter i innsuget. De pakningene må uansett byttes med 12-15 års mellomrom :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...