Gå til innhold

Hva er best av intervall og lang løping?


GLN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vis du er i dårlig form kan de være lurt å starte med rolig langkjøring for å byggeopp et godt grunnlag.

For så å kunne kjøre lang interval som 4 minuttere.

 

Vi gjør det slik på fotball laget mitt.

 

Mye lang turer i desember, jauar og februar så blir det mer og mer 4 minuttere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
au da!

tok med ein kamerat på nokre KNALLHARDE intervallar (30sek spurt 30 sek pause x5 x2)

eg merka fort at desse intervallane ikkje var noko for meg heller, så neste gong blir det lang køyr:P

 

det der er nesten tempointervaller viss du har bortimot full spurt, og er ikke anbefalt for mosjonister. Prøv heller å ligge på rundt 75-80 % av maksfarten din. det er absolutt ikke nødvendig med blodsmak i munnen for å få treningseffekt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Langkjøring sørger for bedre utviklet kapillærnettverk i beina, noe som er positivt for utholdenheten. Intervaller bør begrenses til en, kanskje to ganger i uken. Når det kommer til sykling skal det meste av treningen foregå under terskel.

Lenke til kommentar

De spørs slevsagt hva man driver med. Men de beste langdistanse på bane trener begge deler.

 

Men det skal sies at langkjøringene deres stort sett ikke er noe å kimse av. Haile Gebrselassie (tidligere verdensrekordholder på 5000m og 10000m, nå verdensrekordholder på blant annet maraton) løp f.eks gjerne en 3 timers tur i uka med en fart som knuser det fleste her springer maks på 3000m - 10,30. Da springer han også 17 slike 3000-metere på rad i skogen på over 2000 meters høyde over havet.

 

I tillegg har de også roligere turer som utvasking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...