Gå til innhold

Myten om MonsterPC og flott grafikk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ble nå virkelig overrasket over Crysis. Trodde det skulle kreve enormt, men det er faktisk fullt spillbart på den snart tre år gamle laptopen min: 1,6 GHz Pentium M, 1 GB RAM og ATI X700 128 MB. Ganske grei grafikk også (medium settings).

Skal man ha alt mulig eyecandy, enorm oppløsning og 60+ fps, så krever det selvsagt langt mer, men de aller fleste spill fungerer på en 2-3 år gammel middels maskin hvis man er villig til å fire litt på kravene

Det fungerer kanskje, men er i mine øyne uspillbart. Å spille f.eks Crysis på low kan omtrent ikke regnes som å spille Crysis - det blir et annet spill som er 10 ganger så dårlig. Det blir noe helt annet, og det svekker opplevelsen så inni grader at det er av og til best å holde seg vekk, så man ikke får et dårlig inntrykk. Du må nok ha en mye bedre pc enn det for å oppleve åssen et 2007 spill er ja ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forskjell på maks detaljer og AA og AF . Spiller man i 1280X1024 på feks en 19" pc skjerm med maks detaljer uten AA , så trenger man vel halve system ressursene som ved 1600X1200 . Og veldig ofte , så holder det med 1280X1024 - vertfall på skjermer under 20 " .

Jeg mener at man ikke trenger AA feks i en FPS for å nyte grafikken , men det er smak og behag .

Edit : Å bruke Crysis som et eksempel er vel litt på kanten siden det spillet ovhodet ikke representerer 2007 spill , bruk heller spill som bruker Unreal3 engine : Bioshock , Unreal Tournament3 , Gears of war osv.

Man kan nyte sinnsyk bra grafikk i UT3 i 1280X1024 uten å ha den helt sinnsyke PCn.

Unreal3 engine har fått mange priser netopp pga at den flyter godt på selv gamle pcer og mange mange spill i fremtiden vil også bruke denne motoren.

Endret av Bulletus
Skrevet (endret)
Jeg mener at man ikke trenger AA feks i en FPS for å nyte grafikken , men det er smak og behag .

Egentlig enig. AA krever alt for mye i forhold til hva det gir tilbake. Så hvis et spill er for krevende, er det ganske klart hvilken innstilling som er den første jeg stiller ned på..

Endret av MrLG
Skrevet (endret)

Kan ikke si at det kreves mye for å få en flott grafikk på dagens spill, hvis du derimot skal ha utrolig pen grafikk med over 25 fps så må du nok kjøpe en god pc.

CoD4 for eksempel er utrolig pent, men krever ikke noe for min del. Crysis derimot sluker opp hvis jeg tar shadows på high fordi det er så mye som har shadows(bakgrunnen er ekte), HL2:EP3 krever ikke noe som helst, utrolig finjustert engine.

Kommer også an på hva du vil ha av instillinger, AA på crysis vil kreve alt for mye, men tar man av AA så kjører spillet helt fint på de fleste maskinene.

Endret av Bruktbilen
Skrevet (endret)

Crysis er egentlig unntaket her. Det er jo helt klart at det er fokusert mot hardcore-markedet. Vil tippe det hadde blitt forbigått i stillhet hvis det ikke hadde hatt bra grafikk, men det er en annen debatt...

Uansett kan selv Crysis kjøres på en normal PC (f.eks. 2 GHz dual-core, 1-2 GB RAM og et 1000-kroners skjermkort) i dag uten at spillopplevelsen blir ødelagt av den grunn. Ja, man må gå litt ned på oppløsning og anti-aliasing i forhold til monster-PC-en med 5000-kroners-skjermkortet, men spillopplevelsen forblir den samme.

Tror trådstarter tenkte spesielt på spill som finnes på både konsoll og PC, som CoD4 og UT3, og man trenger langt fra noen monster-PC for å kjøre de med like bra grafikk som på konsoll.

Endret av kilik
Skrevet (endret)

Jeg kjører Crysis på Very High og High på Shader i 1280x1024. Jeg har ingen High-End pc at all.

C2D E6750, 4GB ram og 8800GTS. Mid-End.

Endret av Neppe
Skrevet
Ser ingen poeng i denne tråden i det heile tatt...

foreslår stenging

Ser mye poeng i tråden. Det har jo alltid vært strid som mellom spillmaskiner og pc.

Om du mener den bør stenges så rapporterer du, og ikke whiner i en post.

Skrevet
Uansett kan selv Crysis kjøres på en normal PC (f.eks. 2 GHz dual-core, 1-2 GB RAM og et 1000-kroners skjermkort) i dag uten at spillopplevelsen blir ødelagt av den grunn. Ja, man må gå litt ned på oppløsning og anti-aliasing i forhold til monster-PC-en med 5000-kroners-skjermkortet, men spillopplevelsen forblir den samme.

Mulig jeg misforstår, men du mener vel ikke at du ville fått samme opplevelsen med den pcen som med en monster pc? For det skal jeg love deg at det får du abselutt ikke. 1000 kroner skjermkortet har null sjangs til å greie high, og alle innstillinger under det svekker opplevelsen alt for mye..

Skrevet (endret)

Man kan se forskjellen ja, men forskjellen er ikke stor nok til at det går utover spillopplevelsen.

Endret av kilik
Skrevet

Synes oppløsningene 1600x1200 og 1280x1024 er brukt litt for mye sammen i denne tråden.

Disse oppløsningene skal ikke brukes på samme skjermtype, da 1280x1024 er en 5:4-oppløsning.

Jeg gir villig folk som kjører 5:4-oppløsning på en 4:3-skjerm en ørefik, særlig hvis de samtidig snakker om grafikkinnstillinger og bildekvalitet.

*mumle*

Skrevet (endret)
Man kan se forskjellen ja, men forskjellen er ikke stor nok til at det går utover spillopplevelsen.

Der må jeg si meg uenig. Spilte på medium og grafikken ble for "dårlig" til at jeg orket å fortsette.

Skal gi det en ny sjansen når systemet er oppgradert.

Imponerer det, så skylder jeg MrLg en unnskyldning. :)

Endret av Villanden
Skrevet (endret)

Der må jeg si meg uenig. Spilte på medium og grafikken ble for "dårlig" til at jeg orket å fortsette.

Skal gi det en ny sjansen når systemet er oppgradert.

Imponerer det, så skylder jeg MrLg en unnskyldning. :)

Hehe du bør bare glede deg, spillet blir noe helt annet :)

Endret av MrLG
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Crysis kjører High på 4600-kroners maskin

Med siste patch grier man faktisk High settings og minst 30 fps med følgende beskjedne specs:

CPU - Intel Core2Duo E6750

GPU - GeForce 8800GT 512MB

Motherboard - NVIDIA nForce 650i Socket 775

PSU - 600W ATX12V

RAM - 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 800 (PC2 6400) Dual Channel Kit

HDD - SATA 250GB 7200RPM

DVD - 20x DVD±R Burner

Case - ATX Midi Tower Computer Case

OS - Microsoft Windows XP Home with SP2

Blir nok riktignok litt dyrere i norske nettbutikker. Vil tippe rundt 6000 kroner.

Video, ingenting å si på grafikken her

Endret av kilik
Skrevet (endret)
Crysis kjører High på 4600-kroners maskin

Med siste patch grier man faktisk High settings og minst 30 fps med følgende beskjedne specs:

CPU - Intel Core2Duo E6750

GPU - GeForce 8800GT 512MB

Motherboard - NVIDIA nForce 650i Socket 775

PSU - 600W ATX12V

RAM - 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 800 (PC2 6400) Dual Channel Kit

HDD - SATA 250GB 7200RPM

DVD - 20x DVD±R Burner

Case - ATX Midi Tower Computer Case

OS - Microsoft Windows XP Home with SP2

Blir nok riktignok litt dyrere i norske nettbutikker. Vil tippe rundt 6000 kroner.

Video, ingenting å si på grafikken her

Blir nåkke en god del dyrere enn det der du! :!:

Plukket de desidert billigste komponentene i Prisguiden.no, og da jeg var kommet til DVD brenneren, var jeg allerede oppi 4978,-!

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=56956

Endret av Maverick2002
Skrevet

Vel, et case og OEM-versjon av Windows blir ikke all verdens ekstra. Uansett får man kjørt Crysis skikkelig (og dermed også alle andre PC-spill) på en PC til godt under 10k.

Skrevet

@ kilik, det ser ikke sånn ut når jeg nå har en 1 år gammel maskin og den takler ikke cod2 engang:P Men det kan jo seff diskuteres. Uansett så er det en myte at du trenger det beste av det beste.. men tenker jeg kjapt over hva som ville vært det beste.. da jeg har pc.. og ikke spiller så mye på den.. så ville jeg gådt for console.. helt klart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...