Gå til innhold

Hvorfor er MacBook så j***** dyr?


madeqx

Anbefalte innlegg

Ikke alle som ville definert noe helt nytt og vanskelig som mye enklere. (ja, for OSX er helt nytt for 90% av verdens befolkning, i motsetning til windows)

Jeg er også ganske sikker på at Linux-miljøet har gratisprogrammer som også er like attraktive.

Nei, om noen definerer noe vanskelig som enkelt så er jo det en liten selvmotsigelse, hva er poenget ditt? Nytt er det kanskje, men å sette seg inn i programmet har jeg selv erfart at mine foreldre gjør ganske fort, og hvordan de gjør de forskjellige tingene synes de er mye enklere enn alternativene de før har brukt.

 

Alternativer på linuxplatformen er ikke så store nei når en tenker på alle tingene som skal på plass. Picasa finnes jo for Linux men finnes like greit på Windowssiden også.

 

Det er ikke snakk om å kjøpe Macer i blinde her. Folk blir da presantert med produktene de vil betale for og programvaren de bruker. Macbutikker og videoer på Apples hjemmesider gjør fint at folk gjør avgjørelsen selv uten å høre "gospel" fra andre brukere.

Nå var det ikke jeg som kom med selvmotsigelsen, men jeg som konstaterte den.

Mac = Nytt og kan derfor være vanskelig av denne grunn.

Mens du nevnte at Mac OSX (eller rettere sagt iLife) er så mye enklere og bedre.

 

Ikke missforstå, jeg sier ikke at mac er dårlig, eller iLife er er noe dårligere enn visse alternativer på windows platformen. Jeg sier bare at iLife i og for seg ikke er noe fortrinn som gjør Mac noe mer attraktivt, da windows platformen har mange tilnærmet like gode programmer. (om ikke bedre.. men det får bli en annen diskusjon)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mac = Nytt og kan derfor være vanskelig av denne grunn.

Kan er vel stikkordet. Selvsagt er det en lærekurve og en prosess alle må gjennom, men mange finner at det er verdt å begynne med noe nytt enn å omfavne det gamle simpelten fordi det er det de lærte først, og det er noe jeg synes en skal kunne akseptere.

 

Jeg sier bare at iLife i og for seg ikke er noe fortrinn som gjør Mac noe mer attraktivt

For deg nei, som er tilfreds med det du har, men folk får da gjøre sin egen mening. Selv bruker jeg heller ikke stort av iPhoto og iMovie, men faren får da lov til synes at det er noe han kan ta med i beregningen når han vurderer ny maskin for å sette en ting i plussmargen, og det er mange som velger å se på iLife, en gratis, lettlært programpakke som gir fornøyelige resultater for personer med mildere form av datakunnskap, som noe positivt.

 

Jeg synes det å insistere at man finner tilnærmet like applikasjoner for anvendelse på windowsplatformen har lite å si for en person som har ønske, og setter ut for å bruke OSX. Folk har godt av å utforske alternativer, og med norges forbrukerrettigheter har folk god anledning til å gjøre det uten å fraskrive seg mer enn noe tid og kollateral.

 

Å betale litt ekstra for et til nå virusfritt system med anvennelige programmer og lettvindte prosesser er noe mange synes er verdt det.

Lenke til kommentar
Mac = Nytt og kan derfor være vanskelig av denne grunn.

Kan er vel stikkordet. Selvsagt er det en lærekurve og en prosess alle må gjennom, men mange finner at det er verdt å begynne med noe nytt enn å omfavne det gamle simpelten fordi det er det de lærte først, og det er noe jeg synes en skal kunne akseptere.

 

Jeg sier bare at iLife i og for seg ikke er noe fortrinn som gjør Mac noe mer attraktivt

For deg nei, som er tilfreds med det du har, men folk får da gjøre sin egen mening. Selv bruker jeg heller ikke stort av iPhoto og iMovie, men faren får da lov til synes at det er noe han kan ta med i beregningen når han vurderer ny maskin for å sette en ting i plussmargen, og det er mange som velger å se på iLife, en gratis, lettlært programpakke som gir fornøyelige resultater for personer med mildere form av datakunnskap, som noe positivt.

 

Jeg synes det å insistere at man finner tilnærmet like applikasjoner for anvendelse på windowsplatformen har lite å si for en person som har ønske, og setter ut for å bruke OSX. Folk har godt av å utforske alternativer, og med norges forbrukerrettigheter har folk god anledning til å gjøre det uten å fraskrive seg mer enn noe tid og kollateral.

 

Å betale litt ekstra for et til nå virusfritt system med anvennelige programmer og lettvindte prosesser er noe mange synes er verdt det.

Ja såklart, men den tiden det tar å lære nye programmer kan jo da f. eks ha blitt brukt til å lære andre videoredigeringsprogrammer osv..

Om en foretrekker å lære nytt OS + nytt Videoredigeringsprogram, eller bare lære seg et nytt videoredigeringsprogram enda bedre, får naturligvis være opp til enhver.

Lenke til kommentar
Så du vet så mye mer hva familiemedlemmer klarer, og hva alle skal like?!

Hva gjør deg så mye bedre egnet til å uttale deg for "alle andre"....

 

Jeg snakker bare ut i fra egne erfaringer selv tilhører jeg ikke en nerdekultur, og jeg må innrømme at jeg har store problemer med avanserte kreative programmer som PS, VEGAS og Premiere. Desuten sliter jeg med alskens vanskelige avanserte innstillinger osv, det er derfor jeg bruker Mac. Så jeg tror jeg har litt mer peiling på hvordan ting ligger ann blant folk flest, netopp fordi jeg tilhører gruppen folk flest. Jeg forstår at det kan være litt vanskelig for gutta med selvlysende pcer og nykompilert linuxkjerne å forstå hvor avansert og vanskelig enkelte databegrepes oppleves for oss dødlige.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Så du vet så mye mer hva familiemedlemmer klarer, og hva alle skal like?!

Hva gjør deg så mye bedre egnet til å uttale deg for "alle andre"....

 

Jeg snakker bare ut i fra egne erfaringer selv tilhører jeg ikke en nerdekultur, og jeg må innrømme at jeg har store problemer med avanserte kreative programmer som PS, VEGAS og Premiere. Desuten sliter jeg med alskens vanskelige avanserte innstillinger osv, det er derfor jeg bruker Mac. Så jeg tror jeg har litt mer peiling på hvordan ting ligger ann blant folk flest, netopp fordi jeg tilhører gruppen folk flest. Jeg forstår at det kan være litt vanskelig for gutta med selvlysende pcer og nykompilert linuxkjerne å forstå hvor avansert og vanskelig enkelte databegrepes oppleves for oss dødlige.

 

Jeg kommer trolig nærmere betegnelsen nerd, men det er fremdeles ikke slik at jeg er superguru i Premiere av den grunn. Derfor bruker jeg Adobe Premiere Elements til å redigere film med. Ev. Pinnacle sin. Det som er fint er jo at det til IBM comp. finnes flere valg på programmer å bruke alt etter nivået. Det som er mitt inntrykk er at Mac brukere mener at Adobe Premiere er mye lettere å bruke på en mac en en IBM comp.

 

Og alle disse avanserte instillingene, er det i OS X eller videoredigeringsprogrammene? I Vista finnes det utrolig mange avanserte valg og muligheter via f.eks. group policy, men dette er jo ikke noe en vanlig dødlig trenger å bry seg om. En standard installasjon trenger ikke mange avanserte instillinger for å virker som den skal.

 

Hvis det er videoredigeringsprogrammene du sikter til er det jo ikke flere avanserte valg i adobe premier på mac eller IBM comp. Og vil du ha noe enkelt har du jo videoredigerings programmet til Windows.

 

Jeg jobber med "folk flest" og både mac og pc til daglig. På grunnlag av det vil jeg si at det enkleste å bruke er det du har erfaring med.... det er vel også ren logikk. Dog, de som bruker Mac er gjerne over snittet interesert i det de driver med, men igjen når man heller mot "nerd" og skal gjøre flere ting en kun en spesiell vil man heller gå for IBM compatible.

 

Ellers mener nå jeg at selvlysende maskiner og kompilering av linux kjærner hører hjemme på gutterommet.

Og siden innmaten i mac og ibm comp. nå er det samme og linux og mac er 95% samme software so vet jeg ikke helt hvilke begreper du synes er så mye lettere på mac en på såkalt PC. (en mac er jo også en pc....)

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
2) Det skal dere få, men det skal ikke nevnes i hver eneste sammenheng. Desuten er Apple veldig gnien på "tenologien", ingen andre har lov til å ordne det. I tilleg har dere "eksklusive" ikke-standarder på kabler. RAM er lettere å bytte på en PC enn på en iMac. Det er nesten så du må ødelegge RAM-en for å få ut den. Harddisk er ikke vanskelig heller.

Dette må jeg si var et dårlig eksmpel, for hvis du skal bytte ram i iMacen trenger du å skru ut èn skrue og så får du direkte tilgang til ramen. Apple har til og med lagt ut bruksanvisninger på hvordan man bytter komponenter i maskinene sine.

 

EA har, slik jeg har forstått, begynt å utvikle spill til OSX på lik linje som til Windows.

Det stemmer, men jeg har fortsatt tilgode å se NFS Pro Street.

 

Så er ikke NFS Pro Street et tap å ikke kunne spille da.....

Men det var heller ikke poenget mitt. Jeg har ikke engang fått prøvd det, så jeg kan heller ikke ha noen mening om det.

Lenke til kommentar
Dette må jeg si var et dårlig eksmpel, for hvis du skal bytte ram i iMacen trenger du å skru ut èn skrue og så får du direkte tilgang til ramen. Apple har til og med lagt ut bruksanvisninger på hvordan man bytter komponenter i maskinene sine.

 

Ja, men det er vrient å få selve brikkene ut. På PC er det faktisk lettere.

Lenke til kommentar
Dette må jeg si var et dårlig eksmpel, for hvis du skal bytte ram i iMacen trenger du å skru ut èn skrue og så får du direkte tilgang til ramen. Apple har til og med lagt ut bruksanvisninger på hvordan man bytter komponenter i maskinene sine.

Så det er altså så forskjellig fra PCer?

Om jeg må skru ut to skruer, så har vel ikke dette så mye å si på hvor enkelt det er.

Det er de PCer som også bare har en skru for den saks skyld.

Vet ikke hvordan montasjen er på MAC, men er så simpelt på PC at jeg ikke kan se hvordan MAC kan være stort enklere. :)

 

Hva angår bruksanvisning vet jeg rett og slett ikke.

 

Å ta ut harddisken på mange laptopper er ivhertfall like enkelt, om ikke enklere enn å skifte en lyspære. Skru opp en skrue, og så bare dra harddisken ut via en snor. Ved montasje så bare dytter du den på plass igjen. Uhyre simpelt.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Hva angår bruksanvisning vet jeg rett og slett ikke.

 

Kjøper du orginalt minne er det som oftest med bruksanvisning på PC-er også.

Når det er sagt har jeg sett eksempler på at "vanlige folk" ikke bør bytte minnebrikker selv, og der er det ikke noen forskjell på mac og andre. Av denne årsaken har det hos enkelte maskinprodusenter vært slik at du mister garantien om du setter inn ram selv.

Lenke til kommentar
Dette må jeg si var et dårlig eksmpel, for hvis du skal bytte ram i iMacen trenger du å skru ut èn skrue og så får du direkte tilgang til ramen. Apple har til og med lagt ut bruksanvisninger på hvordan man bytter komponenter i maskinene sine.

Så det er altså så forskjellig fra PCer?

Om jeg må skru ut to skruer, så har vel ikke dette så mye å si på hvor enkelt det er.

Det er de PCer som også bare har en skru for den saks skyld.

Vet ikke hvordan montasjen er på MAC, men er så simpelt på PC at jeg ikke kan se hvordan MAC kan være stort enklere. :)

 

Hva angår bruksanvisning vet jeg rett og slett ikke.

Det er du som sa det var enklere i en PC enn i en iMac, så hvis du sier at det er like lett motsier du deg selv.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Macbook Pro i går. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har gått over til dette, før nå. (Uten om de økonomiske årsakene selvsagt :p)

 

-Ingen virus eller spyware

-Geniale løsninger

-Design

-Brukervennlighet

 

Folk som ikke har prøvd begge burde ikke uttale seg om det. Orker ikke å starte en Mac vs Windows diskusjon, men jeg kommer adri til å gå tilbake hvertfall.

 

Edit: Kjøper du mac får du jo også med medie-redigerings muligheter som fungerer utmerket. Nevner: Garageband, iMovie, iPhoto.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar
Kjøpte meg en Macbook Pro i går. Jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har gått over til dette, før nå. (Uten om de økonomiske årsakene selvsagt :p)

 

-Ingen virus eller spyware

-Geniale løsninger

-Design

-Brukervennlighet

 

Folk som ikke har prøvd begge burde ikke uttale seg om det. Orker ikke å starte en Mac vs Windows diskusjon, men jeg kommer adri til å gå tilbake hvertfall.

 

Edit: Kjøper du mac får du jo også med medie-redigerings muligheter som fungerer utmerket. Nevner: Garageband, iMovie, iPhoto.

 

-ingen virus eller spyware? vel.... Første virus funnet... I tillegg er det jo cockies på mac også som sender ut info om deg og surfe vanene. Nå har jo mac fått intel prosessor og dermed er de også sårbare for buffer overflow, så det vil nok komme mer malware til mac også. men også markedsandel spiller inn da, men det er vel nevnt 1000 ganger før her på forumet.

 

-Geniale løsninger..... som? 1 mustast? 2 fingre for å scrolle på pad'en istede for scrollefelt? logiske funksjoner som å dra en cd i søpla for å få den ut istede for å trykke eject? vel, vil ikke si at mac har mer geniale løsninger en andre. Bare andre løsninger.

 

-Design, her er jeg vel enig til en vis grad. synes tastaturet på macbook pro er fryktelig dårlig, det er "design" tastatur som gjør tastene forskjellig fra standarden i størrelse og plassering. Jeg synes tastaturet på HP'n min er langt bedre, både i trykkfølelse, størrelse og knappe utførelse. Jeg synes også designet på hp'n er veldig stilren og tøff. Men Mac'ene er også fine ja. MBP kommer jo i 24karats utførelse også nå så.. ;)

 

-brukervennlighet. Jeg synes Windows er langt mer brukervennlig en mac os x. Jeg synes det er mer tungvint og rotete å finne programmer via finder en via startmenyen. Ja du kan legge de i Dock'en men jeg synes fremdeles hurtigstarten i windows er mer oversiktlig. Så dette er smak og behag.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe en mac for å kjøre mac os på de neste 5 årene igjen i alle fall. Når det finnes støtte for bakgrunnslys i tastene på macbook pro i windows skal jeg vurdere en mac. Men fremdeles alt for dyr kontra en god pc. Men å si aldri er vel sterkt synes du ikke?

 

Heller ingen som har kommet med en god grunn til hvorfor bedrifter skulle bruke mac fremfor pc..... såh!

Lenke til kommentar
Det er du som sa det var enklere i en PC enn i en iMac, så hvis du sier at det er like lett motsier du deg selv.

Dette er nok beviset på at Mac er bedre ja... [ironi]

Vet ikke helt hvor du vil med å plukke på alle som mener at Mac ikke er noe bedre eller dårligere enn PC, men jeg kan ikke se at jeg har motsagt meg selv. Det er bare snakk om defenisjonspørsmål.

 

For Jeg har da ikke sagt noe som helst at en PC og en Mac er like enkle å bytte HW på.

I settningen du quotet så sa jeg at jeg *ikke kan se for meg* at den er noe enklere. Og at akkurat å skru et en skru var så forskjellig fra Mac. Det betyr ikke at jeg likestiller de to. :roll:

 

Jeg har heller ikke sagt et ord om at PCer var overlegne i å akkurat åpne lokket til rambrikkene. For rent helhetsmessig så er det enklere på PC, ja. (finnes mer enn bare rambrikker, og når rambrikkene i seg selv er vanskelig å fjerne, så er mac pltuselig dårligere på dette punktet)

 

-brukervennlighet. Jeg synes Windows er langt mer brukervennlig en mac os x. Jeg synes det er mer tungvint og rotete å finne programmer via finder en via startmenyen. Ja du kan legge de i Dock'en men jeg synes fremdeles hurtigstarten i windows er mer oversiktlig. Så dette er smak og behag.

jepp. Nå skal det sies at Vista igjen er 20 ganger bedre enn XP på dette punktet, da søkefunksjonen i start-menyen er så unektelig bra å ha. (nesten så man får klaustrofobi uten)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

I en perfekt verden ville alle ha gått over til Linux for lengst..

 

Og nå som Mac = X86, hvorfor slipper ikke Apple OSX offisielt til vanlig PC? Jo fordi apple kun er ute etter å tjene på sin egen hardware som egentlig nå ikke er noe annet en en middelmådig spec`a x86/PC

 

Basert på konklusjonene i denne tråden fårstår man ting slik:

Windows = komplisert og kun egnet for "experter"

OSX = Brukervennlighet for "idioter"

Linux = Bra sosialistisk operativsystem for nerder

 

Når alt kommer til alt er det vel merkenavnet man betaler for, teknologien inni er akkurat samme greia som alt annet

 

PS! Det går faktisk ann å innstalere OSX på "vanlig" PC også.. men ikke "lovlig" i.flg. Mac-fanatikerene, buhu :( haha..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
-ingen virus eller spyware? vel.... Første virus funnet... I tillegg er det jo cockies på mac også som sender ut info om deg og surfe vanene. Nå har jo mac fått intel prosessor og dermed er de også sårbare for buffer overflow, så det vil nok komme mer malware til mac også. men også markedsandel spiller inn da, men det er vel nevnt 1000 ganger før her på forumet.

Poenget er at det ikke er virus i den grad som Windowsbrukere merker. Jeg kjenner mange som har hatt mac i åresvis, ingen har noen gang hatt problem med verken virus eller spyware.

 

-Geniale løsninger..... som? 1 mustast? 2 fingre for å scrolle på pad'en istede for scrollefelt? logiske funksjoner som å dra en cd i søpla for å få den ut istede for å trykke eject? vel, vil ikke si at mac har mer geniale løsninger en andre. Bare andre løsninger.

-Mac har to musetaster. Det ble demonstrert da jeg kjøpte mac`en.

-Vel jeg elsker søk funksjonen oppe i høyre hjørne, Dock linjen osv. Bare ting som at lysstyrken på skjermen kan stille seg inn etter lyset i rommet du sitter i, automatisk, kan ære veldig kjekt.

-Har du virkelig problemer med å få ut CD`ene? :p Høyreklikk(!) og trykk "mat ut" ;)

-Magnetisk strømtilkobling som hopper av hvis noen snubler over den. (Litt kjipt å miste en 17 000 kroners maskin i bakken)

 

 

 

 

-Design, her er jeg vel enig til en vis grad. synes tastaturet på macbook pro er fryktelig dårlig, det er "design" tastatur som gjør tastene forskjellig fra standarden i størrelse og plassering. Jeg synes tastaturet på HP'n min er langt bedre, både i trykkfølelse, størrelse og knappe utførelse. Jeg synes også designet på hp'n er veldig stilren og tøff. Men Mac'ene er også fine ja. MBP kommer jo i 24karats utførelse også nå så.. ;)
Her er jeg veldig enig. Tastaturet var veldig uvant i starten, men det er jo selvsagt en tilvenningssak.

 

-brukervennlighet. Jeg synes Windows er langt mer brukervennlig en mac os x. Jeg synes det er mer tungvint og rotete å finne programmer via finder en via startmenyen. Ja du kan legge de i Dock'en men jeg synes fremdeles hurtigstarten i windows er mer oversiktlig. Så dette er smak og behag.
Ja nettopp smak og behag. Jeg synes nemlig Dock'en er lang mer oversiktlig :p:tease:

 

Heller ingen som har kommet med en god grunn til hvorfor bedrifter skulle bruke mac fremfor pc..... såh!

Nei, men til alt av medieredigering er mac overlegen. Alle studioer rundt om i verden bruker som regel mac.

Lenke til kommentar
Ikke missforstå, jeg sier ikke at mac er dårlig, eller iLife er er noe dårligere enn visse alternativer på windows platformen. Jeg sier bare at iLife i og for seg ikke er noe fortrinn som gjør Mac noe mer attraktivt, da windows platformen har mange tilnærmet like gode programmer. (om ikke bedre.. men det får bli en annen diskusjon)
Og du kan nevne? Påstår du at windows moviemaker er bedre enn iMovie?

 

Edit: Unnskyld for dobbelpost :whistle:

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar
-Geniale løsninger..... som? 1 mustast? 2 fingre for å scrolle på pad'en istede for scrollefelt? logiske funksjoner som å dra en cd i søpla for å få den ut istede for å trykke eject? vel, vil ikke si at mac har mer geniale løsninger en andre. Bare andre løsninger.

-Mac har to musetaster. Det ble demonstrert da jeg kjøpte mac`en.

-Vel jeg elsker søk funksjonen oppe i høyre hjørne, Dock linjen osv. Bare ting som at lysstyrken på skjermen kan stille seg inn etter lyset i rommet du sitter i, automatisk, kan ære veldig kjekt.

-Har du virkelig problemer med å få ut CD`ene? :p Høyreklikk(!) og trykk "mat ut" ;)

-Magnetisk strømtilkobling som hopper av hvis noen snubler over den. (Litt kjipt å miste en 17 000 kroners maskin i bakken)

Om jeg kjøper en maskin ser jeg helst at den overlever et fall eller femti i bakken, men ser helt klart poenget, det eneste jeg kunne tenkt meg fra macbook er den magnetiske strømtilkoblinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...