Gå til innhold

Hvorfor er MacBook så j***** dyr?


madeqx

Anbefalte innlegg

Jeg slang på 2stk xeon 2,4ghz cpu(hadde ikke 2,6ghz som er i mac'en på den siden jeg var på), 1gb minne, 7300 skjermkort, 1gb minne, 250gb hdd, hovedkort med støtte for dual cpu, dvd-brenner og kopierte dermed specsa på mac pro'en.. 8000kr kom den på da..

 

For en tråd... her er det masse innsikt... :whistle:

 

Du kan sikkert bygge en maskin med spesifikasjoner som matcher MacPro på papiret med deler fra Komplett - men det blir ingen MacPro.

 

Du kan sikkert sette sammen en server som kan matche f.eks en IBM X-3650T (bare et eksempel) med deler fra Komplett til en brøkdel av prisen, men det blir fremdeles ingen 3650T.

 

Du kan trimme en Volvo 240 til 500hk, men det blir ingen Ferrari for det.

 

Noe sier meg at du ikke har særlig erfaring med Mac, i alle fall ikke Mac Pro.......

Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg slang på 2stk xeon 2,4ghz cpu(hadde ikke 2,6ghz som er i mac'en på den siden jeg var på), 1gb minne, 7300 skjermkort, 1gb minne, 250gb hdd, hovedkort med støtte for dual cpu, dvd-brenner og kopierte dermed specsa på mac pro'en.. 8000kr kom den på da..

 

For en tråd... her er det masse innsikt... :whistle:

 

Du kan sikkert bygge en maskin med spesifikasjoner som matcher MacPro på papiret med deler fra Komplett - men det blir ingen MacPro.

 

Du kan sikkert sette sammen en server som kan matche f.eks en IBM X-3650T (bare et eksempel) med deler fra Komplett til en brøkdel av prisen, men det blir fremdeles ingen 3650T.

 

Du kan trimme en Volvo 240 til 500hk, men det blir ingen Ferrari for det.

 

Noe sier meg at du ikke har særlig erfaring med Mac, i alle fall ikke Mac Pro.......

Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

Som Per Ulv sa, en maskin er ikke en maskin. Apple har helt egne hovedkort blandt annet som fungerer perfekt sammen med resten av maskinen. Dette er noe av grunnen til at du ikke kan sette hvilket som helst skjermkort i. Maskinene og OS X er laget for å passe sammen med hverandre.

For å svare på spørsmålet ditt: rent hw-messig er det ingenting som skiller. Forøvrig ble det valgt prosessorer med 266mhz lavere hastighet, men bort i fra det er de i bunn og grunn like. Men selvom et hovedkort fra msi og apple har samme chipset og sokkel betyr ikke det at de er like.

Lenke til kommentar
Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

 

Har noen av dere "prøvd" en Mac Pro?

 

Det handler ikke så mye om hva som skiller i mhz og gigabytes - Jeg har tilgang til HP, Toshiba og IBM laptops, men jeg velger stadig Macbooken - selv om jeg som oftest kjører Vista, hvorfor? Kvalitet og gjennomført stil? batterilevetid?

 

Men dette blir vi aldri enige om uansett

Lenke til kommentar
Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

 

Ting som buffered minne serialt, for ekstra stor båndbredde etc. Dette er ting man finner i SUN arbeidstasjoner og MacPro, pluss x86 servere. Hvis det hadde hvert sånn at folk med behov for grafiske arbeidstasjoner og x86 baserte servere kunne kjøpt hjemmebygde gutterom pcer som kunne gjort samme jobb for en brøkdel av prisen hvorfor blir da ting som arbeidstasjoner og x86 servere da solgt for nærmere 100 tusen?

 

Profesjonelle er nemlig avhengig av ting som driftsikkerhet kvalitet, stabilitet, vite hva man får, en leverandør med erfaring fra arbeidstasjoner etc. Det er det lille ekstra som blir lagt i finish og hver eneste del som gjør at MacPro og andre arbeidstasjoner for den saks skyld er dyrere enn pcen du setter sammen på komplett. Selv om man kan finne corequad prossesorer med samme hastighet som xenon prossesorer, og man kan atpåtil overklokke dem, er dette neppe noe reelt alternativ for bedrifter som NRK, TV2 etc. eller Ingienører, designere, osv. Nå snakker jeg ikke om Mac vs. PC, men generelt om High end vs. Low end. Jeg er dritt lei å høre folk som rakker ned på skreddersydd kvalitetsutstyr for spesialister, fordi de er datanerder og samenligner tall. Proffesjonelle bryr seg null niks om tall, de bryr seg bare om å ha godt og stabilt utstyr som gir dem muligheten til å gjøre en god jobb.

 

Det er uansett humankapitalen som koster penger i kreative og kunnskapsintensive næringer, og når man lønner ingienørene/designerne sine med opp mot 700.000 i året, er det neppe noe vits i å spare 20-30 tusen på å sette sammen, noen billig bestillings pcer fra komplett etc. Fremfor å satse på trygge arbeidstasjoner med ferdig tilpasset programvare, fra Lenovo, IBM, Apple eller SUN.

Lenke til kommentar
Jeg slang på 2stk xeon 2,4ghz cpu(hadde ikke 2,6ghz som er i mac'en på den siden jeg var på), 1gb minne, 7300 skjermkort, 1gb minne, 250gb hdd, hovedkort med støtte for dual cpu, dvd-brenner og kopierte dermed specsa på mac pro'en.. 8000kr kom den på da..

 

Kan du linke disse 5140 xeon cpu'ene som koster ca.2000,- stk? for isåfall skal jeg handle et par stk.....

Lenke til kommentar
Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

 

Ting som buffered minne serialt, for ekstra stor båndbredde etc. Dette er ting man finner i SUN arbeidstasjoner og MacPro, pluss x86 servere. Hvis det hadde hvert sånn at folk med behov for grafiske arbeidstasjoner og x86 baserte servere kunne kjøpt hjemmebygde gutterom pcer som kunne gjort samme jobb for en brøkdel av prisen hvorfor blir da ting som arbeidstasjoner og x86 servere da solgt for nærmere 100 tusen?

 

Profesjonelle er nemlig avhengig av ting som driftsikkerhet kvalitet, stabilitet, vite hva man får, en leverandør med erfaring fra arbeidstasjoner etc. Det er det lille ekstra som blir lagt i finish og hver eneste del som gjør at MacPro og andre arbeidstasjoner for den saks skyld er dyrere enn pcen du setter sammen på komplett. Selv om man kan finne corequad prossesorer med samme hastighet som xenon prossesorer, og man kan atpåtil overklokke dem, er dette neppe noe reelt alternativ for bedrifter som NRK, TV2 etc. eller Ingienører, designere, osv. Nå snakker jeg ikke om Mac vs. PC, men generelt om High end vs. Low end. Jeg er dritt lei å høre folk som rakker ned på skreddersydd kvalitetsutstyr for spesialister, fordi de er datanerder og samenligner tall. Proffesjonelle bryr seg null niks om tall, de bryr seg bare om å ha godt og stabilt utstyr som gir dem muligheten til å gjøre en god jobb.

 

Det er uansett humankapitalen som koster penger i kreative og kunnskapsintensive næringer, og når man lønner ingienørene/designerne sine med opp mot 700.000 i året, er det neppe noe vits i å spare 20-30 tusen på å sette sammen, noen billig bestillings pcer fra komplett etc. Fremfor å satse på trygge arbeidstasjoner med ferdig tilpasset programvare, fra Lenovo, IBM, Apple eller SUN.

 

Ja, det er klart et merke av kvalitet når Mac kommer med 1 års garanti. Jeg tror det heller er at dere forguder den når den faktisk fungerer, det er bare en PC i et fint kabinett.

 

135465.jpeg

Lenke til kommentar
Vurder å kjøpe en MacBook Pro, men den er jo så himla dyr. Får samme spec-laptops til halve prisen.

 

Hvofor skal jeg kjøpe MBPro da? Hva er det som gjør den så dyr?

 

Takk

 

Ordet "Mac" printet på boksen må vel være verdt de ekstra tusenlappene alene? :)

 

Apple er jo kongen av service og forbrukervennlighet, så løp og kjøp! Du får mye igjen for pengene.

Lenke til kommentar

 

Neivel, rent hw-messig, hva skiller dem?

 

Software kan jo diskuteres, men det var en som nevnte ytelse som fordel, og det slår Thomas hjel.

En volvo med 500hk vil flytte 500tonn med stein på et lasteplan like fort som en ferrari med 500hk.

 

Ting som buffered minne serialt, for ekstra stor båndbredde etc. Dette er ting man finner i SUN arbeidstasjoner og MacPro, pluss x86 servere. Hvis det hadde hvert sånn at folk med behov for grafiske arbeidstasjoner og x86 baserte servere kunne kjøpt hjemmebygde gutterom pcer som kunne gjort samme jobb for en brøkdel av prisen hvorfor blir da ting som arbeidstasjoner og x86 servere da solgt for nærmere 100 tusen?

 

Profesjonelle er nemlig avhengig av ting som driftsikkerhet kvalitet, stabilitet, vite hva man får, en leverandør med erfaring fra arbeidstasjoner etc. Det er det lille ekstra som blir lagt i finish og hver eneste del som gjør at MacPro og andre arbeidstasjoner for den saks skyld er dyrere enn pcen du setter sammen på komplett. Selv om man kan finne corequad prossesorer med samme hastighet som xenon prossesorer, og man kan atpåtil overklokke dem, er dette neppe noe reelt alternativ for bedrifter som NRK, TV2 etc. eller Ingienører, designere, osv. Nå snakker jeg ikke om Mac vs. PC, men generelt om High end vs. Low end. Jeg er dritt lei å høre folk som rakker ned på skreddersydd kvalitetsutstyr for spesialister, fordi de er datanerder og samenligner tall. Proffesjonelle bryr seg null niks om tall, de bryr seg bare om å ha godt og stabilt utstyr som gir dem muligheten til å gjøre en god jobb.

 

Det er uansett humankapitalen som koster penger i kreative og kunnskapsintensive næringer, og når man lønner ingienørene/designerne sine med opp mot 700.000 i året, er det neppe noe vits i å spare 20-30 tusen på å sette sammen, noen billig bestillings pcer fra komplett etc. Fremfor å satse på trygge arbeidstasjoner med ferdig tilpasset programvare, fra Lenovo, IBM, Apple eller SUN.

 

 

Ja, det er klart et merke av kvalitet når Mac kommer med 1 års garanti. Jeg tror det heller er at dere forguder den når den faktisk fungerer, det er bare en PC i et fint kabinett.

 

135465.jpeg

Jeg kan se med mine to øyne; et foxconn hovedkort med et sucky (ser bråkete ut og) skjermkort i.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har aldri angret på at jeg gikk over til MacBook når jeg skulle kjøpe ny bærbar. Gode løsninger og mer kvalitetsfølelse skal du lete lenge etter!

 

Apple har skjønt det, hvordan lage produkter som bare FUNGERER ut av boksen. Du slepper Windows og alle drivere og alt bryet. Anbefaller deg å stikke innom en Apple Sjappe og ta å føle på dem der.

 

Foresten hvis du melder deg inn i Apple Developers (søk på det) så får du mye rabatt på MacBooks (gratis å melde seg inn). Samme gjelder hvis du er student.

Lenke til kommentar
For de som lurer på hvordan løsningene på en Mac Pro er, så kan dere se det her:

 

Hvis meg ett kabinett med de løsningene, Andrull.

Skrangle skrangle, var ingenting der som gikk på skinner (bokstavlig talt). Likte muligheten for utskiftbare ram slots. Likte ikke at det var så mye deksler over alt, ble liksom så trangt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Dekslene er der fr å gjøre det hele mer oversiktlig. Og det er heller ikke snakk om at man må plugge inn kabler i hytt og gevær. Alt er integrert. Jeg har selv flytte på en del Mac Pro, og har ikke hørt noe skrangling. Dessverre har jeg ikke fått sitte med en Mac Pro enda, bare Macbook, Macbook Pro og div. iMacs.

Lenke til kommentar
Ja, det er klart et merke av kvalitet når Mac kommer med 1 års garanti. Jeg tror det heller er at dere forguder den når den faktisk fungerer, det er bare en PC i et fint kabinett.

 

Nå har ikke garantiordninger så mye med kvalitet og premium class å gjøre, desuten er det uansett lite relevant for oss nordmenn med den forbrukerordningen vi har her i landet. Til din opplysning er det ikke de dyreste bilmerkene Mercedes, Audi og BMW som har best garantiordninger hva angår bilindustri, ikke den mest driftsikre som er Toyota heller, men derimot Mitshubishi med alle deres problemer på gir, bremser etc.

 

Lang garanti kan vel så ofte være en måte å få markedsført et produkt som i utgangspunktet ikke er noe særlig enn noe som kan brukes som et argument på at vi her snakker om et godt produkt. Datamaskiner går som kjent sjeldent i stykker rent elektronisk, de bare irriterer brukeren med ustabilitet dårlig kvalitet dårlig ergonomi etc. Derfor kan man hvis man ønske det trygt gi 15 års garanti på en stasjonær pc, ingen bruker maskinen lenger enn 5 likevel, og maskinen blir kasert før de går i stykker. Nå snakker jeg ikke om bærbare hva angår bærbare er det stort sett bare HP (sine bedrifts pcer), Lenovo og MacBook Pro som kvalitetsmessig holder den perioden maskinen er i bruk.

Lenke til kommentar
For de som lurer på hvordan løsningene på en Mac Pro er, så kan dere se det her:

 

Hvis meg ett kabinett med de løsningene, Andrull.

Skrangle skrangle, var ingenting der som gikk på skinner (bokstavlig talt). Likte muligheten for utskiftbare ram slots. Likte ikke at det var så mye deksler over alt, ble liksom så trangt.

Noe sier meg at det ikke kan være spesielt ekelt å skifte prosessor, skjermkort eller hovedkort. (om overhode mulig :whistle:)

 

Bare fem USB porter?

De "fleste" hovedkort i dag har jo en 2 på forsiden, og 6-8 bak.

 

PC kabinetter må legge opp muligheten til at du enkelt kan skifte alt, noe Apple driter i, og vil også derfor også kunne ha mulighet til litt mer "frihet" på kabinettsiden. Så å finne lignende løsninger som det med rammen er nok ikke enkelt.

 

Edit: La merke til denne:

(dyr, tung, og utrolig stillig. :D)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Ja, det er klart et merke av kvalitet når Mac kommer med 1 års garanti. Jeg tror det heller er at dere forguder den når den faktisk fungerer, det er bare en PC i et fint kabinett.

 

Nå har ikke garantiordninger så mye med kvalitet og premium class å gjøre, desuten er det uansett lite relevant for oss nordmenn med den forbrukerordningen vi har her i landet. Til din opplysning er det ikke de dyreste bilmerkene Mercedes, Audi og BMW som har best garantiordninger hva angår bilindustri, ikke den mest driftsikre som er Toyota heller, men derimot Mitshubishi med alle deres problemer på gir, bremser etc.

 

Det er faktisk ikke Mitshubishi som har lengst garanti heller.... :tease:

 

Lang garanti kan vel så ofte være en måte å få markedsført et produkt som i utgangspunktet ikke er noe særlig enn noe som kan brukes som et argument på at vi her snakker om et godt produkt. Datamaskiner går som kjent sjeldent i stykker rent elektronisk, de bare irriterer brukeren med ustabilitet dårlig kvalitet dårlig ergonomi etc. Derfor kan man hvis man ønske det trygt gi 15 års garanti på en stasjonær pc, ingen bruker maskinen lenger enn 5 likevel, og maskinen blir kasert før de går i stykker. Nå snakker jeg ikke om bærbare hva angår bærbare er det stort sett bare HP (sine bedrifts pcer), Lenovo og MacBook Pro som kvalitetsmessig holder den perioden maskinen er i bruk.

 

Jeg tror nok ingen leverandør vil gi 15 års garanti på sine maskiner pga. kostnaden med å sitte på et delelager for gammel dritt i 15 år. Og Mac-brukere legger jo faktisk ut 10 år gamle maskiner til en god slump penger.

 

Ellers så er det de store kjente merkene som gjerne gir gode garantier. Jeg vil påstå det er en grunn til at Mercedes gir 30 års rustgaranti f.eks. og at HP gir 3 år på sine proffmodeller og ikke på de billige. Så jeg mener garanti-tid ofte henger sammen med kvalitet. Ellers er vel problemet til Apple amerikansk rett mot norsk rett. Etter det jeg kan minnes var det vist en sånn.. hva heter det.. mp3 spiller som hadde problemer med hmmm... batteriet var det vist. Det kunne ikke byttes og det gikk vist ikke å lade etter et år... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...