Gå til innhold

Hvorfor er MacBook så j***** dyr?


madeqx

Anbefalte innlegg

FW eller helst Firewire 800 er også å anbefale for videoredigering med råmatriale på eksterne disker.

Og inni den externe firewire 800 boxen ligger det en?..

 

..Ja, dere gjettet riktig, en sata 2 disk med nesten 3ggr båndbredden til FW800 :p

 

..noe som også skulle tilsi at eSATA er A: framtiden eller B: dritt ;) A eller B anyone?

 

Nei 2sata disker i raid, men for å koble dem til min laptop får å redigere 16 spors lydopptak i 24bit 48khz er det eneste valget på min laptop FW800.

 

eSATA hadde vært et veldig fint grensesnitt til laptop, og jeg håper det kommer :yes:

Endret av Taddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ArcticOC: Men hvis du ser på hva en FW800-kontakt kan brukes til i motsetning til en eSATA, så ser man fort at eSATA kommer for kort. :)

..som helt sikkert også slår USB 3.0 i ytelse :p Eller PCIe som også kan brukes mot externe enheter til det meste om ikke så lang tid?!

 

Hvorfor trekker alltid mac-folk fram firewire som argument mot PC? fordi det tradisjonelt har vært en Apple sak som ikke så mye av PC`ene hadde før i tiden.

 

Også må man jo ikke glemme at interface hastigheten mellom FW400, FW800 eller USB 2.0 ikke er flaskehalsen mellom komponenter!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Er det greit at Apple fjerner den så lenge det er over 90% som ikke bruker den? Nei, for da mister de mange kunder i en stor kundegruppe.

De trenger naturligvis ikke fjerne den, det kan jeg ikke se noen har sagt.

Men det er ingen fordel som MacBook har fremfor andre PCer for Hvermansen.

 

En fordel (som kanskje er en PC sin største) er jo naturligvis at de er mye bedre å spille på, og jeg vet av erfaring at dette er en ganske stor brukergruppe. Jeg snakker ikke om gamere her, men vanlige folk som ønsker å teste ut et nytt og stillig spill, eller lingende. De fleste forumet er bla. stappfulle av folk som lurer på om PCen deres takkler det og det spillet.

Som alltid, så er det naturligvis minst like mange som IKKE ønsker å bruke PCen til noe særlig spilling, eller som bryr seg om å være kraftig begrenset på spillmarkedet.

 

Å si at MacBook er lite egnet i spill er vel ingen overdrivelse akkurat. Ivhertfall ikke uten å installere windows.

(noe som da blir en veldig dyr afære for liten vinningsgevinst)

 

Hvis du mener MacBooken nå, så har den forøvrig bare firewire 400 og på den ser ikke jeg heller noe behov for en 800-port. MBP derimot syns jeg kan få ha slike finesser til folk som trenger det. Jeg for min del har en ganske ubrukt firewireport.

Jeg er også enig i at Apple kunne kjørt på med kraftigere maskinvare, men det vil gå utover batteritiden. Aller først kan de kanskje begynne med å få flere spillutviklere til å lage spill til macen.

De kunne dog kommet med et system der det dedikerte skjermkortet slår seg av når det ikke er i bruk, som da både sparer batterilevetiden kraftig, og du vil få bra med ytelse. :)

 

Om det er spillutviklere, Microsoft, Apple, eller en annen grunn til at Mac ikke er egnet til spill/har et bra spillutvalgt, så er det faktum at det er en stor nedside for mange.

 

Også må man jo ikke glemme at interface hastigheten mellom FW400, FW800 eller USB 2.0 ikke er flaskehalsen mellom komponenter!

På eksterne harddisker er alle de tre en flaskehals.

Lenke til kommentar
På eksterne harddisker er alle de tre en flaskehals.

Det er ikke så rare flaskehalsen da, interface hastigheten ikke er langt unna sustained transfer rate uansett. USB 3.0 er ikke langt unna og jeg tipper også det ikke er så veldig lenge til også bærbare får eSATA port da denne koster minimalt og implementere. Alle chipset på markedet har denne muligheten allerede nå, det står bare i å få det som standard. eSATA/SATA kan brukes mot andre ting enn lagringsmedier, Det er jo et I/O grensesnitt med DMA som alt det andre som har vært nevnt i denne tråden.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Men eSata kan vel ikke levere særlig store mengder strøm, noe som kan bli et lite "praktisk problem" på en del komponenter.

Joda, det er jo praktisk at FW800 kan levere ganske mye 12V og at man kanskje slipper å dra med seg "mursteiner" hver gang man skal flytte på maskinen og de eksterne komponentene. Men poenget er bare at FW800 komponenter er så kunstig høyt priset at det aldri vil slå gjennom :( Det er jo en stund siden det ble lansert og jeg kan enda ikke se den helt store suksessen. Men denne diskusjonen handler vel om mer enn FW800? ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Skal vi se hva topic er:

 

1) Du betaler for merket, apple har høyere overskudd på sine maskiner enn tilsvarende konkurenter. Samme som en hugo boss dress vs dressmann dress.

2) Du betaler for løsninger som ikke noen tilsvarende datamaskiner har, strømtilførselen er magnetisk. mekanismen for å holde skjermen fast til chassi er magneter. er en strøm mengde indikator på batteriet. ufattelig lett å bytte ram + hd på macbook non pro.

3) Du betaler for komponenter, som 802,11n netterverkskort + webcam + fjernkontroll + firewire 400 + batterikapasitet som er ganske bra + BT

4) Mac os X, det er ikke alles favorit system, men det er mange som er villig til å betale noen kroner for det. Er ikke det sikreste OS`et der ute, men når det gjelder virus så finnes det ikke noen. Samt at det har innebygget 20ish språk, så du ikke trenger å velge om du skal ha norsk eller engelsk ect. kalibrator til skjermen som er enkel og kraftig.

5) iLife pakken som du får med maskinen, sicko ble vel faktisk laget i iMovie mener jeg å ha lest.

 

Det er tydelig vis ikke alle som synes macbook er så sykt dyre. Vært nærmest umulig å få tak i en macbook før jul. Supply and demand.

 

Macbook pro er en litt annen ting. Var det ikke PC World som kalte den, verdens raskeste windows laptop når den ble testet?

 

Men for de som ikke har noen interesse av de tingene som er nevnt vil den være overpriset.

Lenke til kommentar

2) Det skal dere få, men det skal ikke nevnes i hver eneste sammenheng. Desuten er Apple veldig gnien på "tenologien", ingen andre har lov til å ordne det. I tilleg har dere "eksklusive" ikke-standarder på kabler. RAM er lettere å bytte på en PC enn på en iMac. Det er nesten så du må ødelegge RAM-en for å få ut den. Harddisk er ikke vanskelig heller.

 

3) Trådløst nettverkskort er standard overalt, kjøper du ny får du nyeste standard (kanskje ikke N akkurat nå). Det er ikke verre enn å slenge på et par hundrelapper og få et ypperlig batteri til PC-er. Webkamera har mange bærbare integrert. Samme med blåtann. Alt du nevnte er ikke eksklusivt til MacBook.

 

4) Vi kan fint velge språk i Windows og. Norsk og engelsk kommer som standard, vil du ha et annet språk laster du det ned Windows Update. Dere har ikke virus bare fordi dere er små. Linux har heller ikke virus så det er ikke et argument. PC-er er mer enn Windows.

 

20060513.jpg

 

5) Vel, 99% av oss lager ikke dokumentarer og iLife er langt fra det eneste redigeringsprogrammet.

Lenke til kommentar
EA har, slik jeg har forstått, begynt å utvikle spill til OSX på lik linje som til Windows.

Det stemmer, men jeg har fortsatt tilgode å se NFS Pro Street.

 

Så er ikke NFS Pro Street et tap å ikke kunne spille da.....

 

Men for å få opp markedsandelen sin må Apple klare å komme med noen løsninger for proff markedet.

Hvis du skal drifte et nettverk med f.eks. 20 servere og 500 klienter, hva vil du helst da bruke av Mac OS eller Windows?

Hvilken plattform har:

  1. Best mulighet til overvåkning av systmet?
  2. Fungerende funksjonalitet for utrulling av programmer fra sentralt i systemet?
  3. Har best mailserver og mailklient?
  4. Har best innkjøps og driftspriser?
  5. Har størst støtte for 3. parts programvare?
  6. Har beste virtualiseringsmuligheter og dermed best hw utnyttelse, høyeste driftstabilitet, best med tanke på miljøhensyn m.m?
  7. Den sikreste webserveren?

Kan komme med flere punkter om ønskelig....

 

Jeg har i alle fall kommet til at om jeg har overtidsbetalt lønner det seg å sette opp et nett av MAC. ;) Ønsker jeg derimot fritid og fornøyde brukere går vi for en Windows plattform.

 

Morsomt er det jo f.eks. med arkitektprogramvare. Arkitektkontorene har oftest brukt mac. Nå må de bytte til PC siden en del av programmene bare kommer til PC.... Dette skjer også i andre grafiske bransjer. Så er argumentet at mac'en kan kjøre windows og derfor er bedre en pc... men til hvilken kostnad?

 

 

Når det gjelder pris, ta f.eks. den bærbare maskinen jeg sitter med. HP 8710w

I tillegg har jeg 4GB minne.

 

Skal du ha tilsvarende MBP kan du jo prøve å handle en på apple store. Hvis vi sier at 120GB 7200rpm disken min er tilnærmet den 160GB 5400rpm disken i MBP i pris men husker at min har bedre ytelse, så har Mac'en en pris på 30230 kontra HP'n sine 22145. Det gir en prisforskjell på 8085,- ( ekstra minne og Hi-def skjerm er valgt på Mac'en) I tillegg har da HP'n et skjermkort som er langt bedre en mac'en til proff arbeid som cad etc.

 

Så er mac'en 0,7 cm tynnere og 1cm kortere i dybden. Men byggekvaliteten på HP'n overgår MBP. Med magnesium i kroppen er den knirkefri og tåler "alt". Designmessig har den jo også touch knapper for trådløsnett og lyd. Jeg har hatt maskinen i fanget i 3 timer nå og fremdeles er maskinen under kroppstemperatur under.

 

Er det værdt forskjellen? Neppe.

 

Så til trådstarter. Gå for en god pc fra Lenovo eller HP. om du har sett på den største MacBook'en har du råd til en av de gode maskinene fra HP eller Lenovo. Det er Lenovo IBM Thinkpad T61 eller HP 8510p eller w. Vista får også SP1 rett over nyttår. Med denne vil en PC med Vista være et knallgodt produkt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Men eSata kan vel ikke levere særlig store mengder strøm, noe som kan bli et lite "praktisk problem" på en del komponenter.

 

Jeg synes dere glemmer en viktig forskjell på Firewire og eSata/USB, er det ikke slik at FireWire er populært til videoredigering etc. fordi den bruker mindre prosessor kapasitet på å lese/skrive fra disk på lik linje med SAS/SCSI?

Lenke til kommentar
Men eSata kan vel ikke levere særlig store mengder strøm, noe som kan bli et lite "praktisk problem" på en del komponenter.

 

Jeg synes dere glemmer en viktig forskjell på Firewire og eSata/USB, er det ikke slik at FireWire er populært til videoredigering etc. fordi den bruker mindre prosessor kapasitet på å lese/skrive fra disk på lik linje med SAS/SCSI?

eSata bruker ikke mye cpu, og om USB bruker mye varierer mye fra usb-kontroll til usb-kontroll. Det som er litt fancy med firewire er at det er en nettverksstandard, og.... ehm... -mener det var en fordel med det xD Firewire gir også mhye høyere hastighet fordi at software protocollen er mye bedre (Usb har en uvane av å miste 20-30% av ytelsen på ingenting)

 

Men så kan man splitte opp en usb-kontakt i det evige også (teoretisk)

Lenke til kommentar
Vi kan fint velge språk i Windows og. Norsk og engelsk kommer som standard, vil du ha et annet språk laster du det ned Windows Update. Dere har ikke virus bare fordi dere er små. Linux har heller ikke virus så det er ikke et argument. PC-er er mer enn Windows.

Jeg har ikke sett særlig støtte for dette argumentet at markedandelen gjør at virus øker i andel. Trusler i form av Malware og andre filer som frivillig må legges på maskinen er vel ganske naturlig at vil vokse på nettet, men virus i den form en har erfart i Windows over årene er ikke noe en har sett en økende tendens av etter som en ser markedandelen vokse hos aktører basert på Unix/Linux-systemer. Men gi gjerne dokumentasjon på den påstanden om du kan. Og selv om det skulle være en sann tendens vil det ikke gjort OSX noe mindre friere for trussler i dag og i den nærmeste tid fremover.

Vel, 99% av oss lager ikke dokumentarer og iLife er langt fra det eneste redigeringsprogrammet.

Hva har det å si? Mange voksne liker å ha lette programmer å organisere familiefilmer og bilder på uten større kunnskap. Selv om du ikke gjør det, finner mange det betryggende å ha en programpakke som iLife å ta i bruk.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
En vanlig familiefar klarer seg uten problem med andre alternativer på en bærbar PC....

 

Det vet du ingenting om, saken er rett og slett den at folk som skriver på dette forumet vet SVÆRT lite om hva vanlige famlie fedre, eller vanlige mennesker av noen som helst art klarer hva angår teknologi. Realiteten er jo den at de andre videoredigerinsprogrammene er vanskelig å bruke for andre enn eksperter, unntaket er kanskje Windows movie maker, men det mangler de muligheten iMovie.

Lenke til kommentar
En vanlig familiefar klarer seg uten problem med andre alternativer på en bærbar PC....

Selv om de "klarer seg" med er det fremdeles brukermiljøet til Mac OSX noen folk vil ha. Om faren min vil ha funksjonene til iPhoto, så får han bruke det, og heller betale litt ekstra for noe som han synes er verdt det, det er vel ikke verdt å diskutere engang.

Lenke til kommentar
En vanlig familiefar klarer seg uten problem med andre alternativer på en bærbar PC....

 

Det vet du ingenting om, saken er rett og slett den at folk som skriver på dette forumet vet SVÆRT lite om hva vanlige famlie fedre, eller vanlige mennesker av noen som helst art klarer hva angår teknologi. Realiteten er jo den at de andre videoredigerinsprogrammene er vanskelig å bruke for andre enn eksperter, unntaket er kanskje Windows movie maker, men det mangler de muligheten iMovie.

Så du vet så mye mer hva familiemedlemmer klarer, og hva alle skal like?!

Hva gjør deg så mye bedre egnet til å uttale deg for "alle andre"....

 

For fire år siden (da var jeg 14-15år gammel og kunne ikke stort om PC) så klarte jeg uten store problemer å redigere og lage en video på f. eks Sony Vegas 7. Langt mer forståelig enn Movie Maker, og har langt flere funksjoner. Om den danker ut iLife skal jeg ikke uttale meg om, men det er heller ikke poenget mitt.

 

Selv om de "klarer seg" med er det fremdeles brukermiljøet til Mac OSX noen folk vil ha. Om faren min vil ha funksjonene til iPhoto, så får han bruke det, og heller betale litt ekstra for noe som han synes er verdt det, det er vel ikke verdt å diskutere engang.

Ikke alle som ville definert noe helt nytt og vanskelig som mye enklere. (ja, for OSX er helt nytt for 90% av verdens befolkning, i motsetning til windows)

Jeg er også ganske sikker på at Linux-miljøet har gratisprogrammer som også er like attraktive.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Ikke alle som ville definert noe helt nytt og vanskelig som mye enklere. (ja, for OSX er helt nytt for 90% av verdens befolkning, i motsetning til windows)

Jeg er også ganske sikker på at Linux-miljøet har gratisprogrammer som også er like attraktive.

Nei, om noen definerer noe vanskelig som enkelt så er jo det en liten selvmotsigelse, hva er poenget ditt? Nytt er det kanskje, men å sette seg inn i programmet har jeg selv erfart at mine foreldre gjør ganske fort, og hvordan de gjør de forskjellige tingene synes de er mye enklere enn alternativene de før har brukt.

 

Alternativer på linuxplatformen er ikke så store nei når en tenker på alle tingene som skal på plass. Picasa finnes jo for Linux men finnes like greit på Windowssiden også.

 

Det er ikke snakk om å kjøpe Macer i blinde her. Folk blir da presantert med produktene de vil betale for og programvaren de bruker. Macbutikker og videoer på Apples hjemmesider gjør fint at folk gjør avgjørelsen selv uten å høre "gospel" fra andre brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...