Gå til innhold

Plasma og PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke neo mer problem å koble på enn en LCD, for plasma bruker jo mye av de samme standardene (dvs. en ny plasma har sikkert både DVI og HDMI inngang, kanskje til og med VGA).

 

Men jeg ville ikke annbefalt en plasma skjerm til daglig PCbruk. Grunnen er at pixlene i en plasma er mye mindre skarpe enn en pixel på LCD. Det gjør normalt ikke så mye når du ser på et videobilde siden bildet er helhetlig, men det kommer i aller høyeste grad til å gjør det mye mer ukomfortabelt å lese liten tekst på plasmaen i forhold til en LCD.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Til bilder og filmer er plasma glimrende. Trenger ikke FullHD engang (de fleste sier en ikke ser forskjell på Full og "vanlig" HD på 42" eller mindre) for å få glimrende kvalitet.

Jeg har selv en panasonic TH-42PV70 (42") som jeg viser bilder og filmer på. Er veldig fornøyd.

 

Til "vanlig" databruk er den ikke så bra (problemene som stigma nevner). Sjekk ut TV-forumet, der er det mye info (og der burde kanskje denne vært flyttet?)

Lenke til kommentar

Blir ikke å bruke en plasmaskjerm som PC-skjerm. Så det tåpelige spørsmålet: Kva slags ledning skal en bruke mellom PC og LCD eller Plasmaskjerm? Ha USB på laptoppen samt DVI og Firewire, men de 2 sistnevnte er vel kun for det som skal inn i PC-en. LCD skjermen har HDMI. Flytter gjerne tråden om den passer bedre et annet sted.

Lenke til kommentar

DVI er en digital (evt. også analog) videoutgang, så det er den du skal bruke. Du trenger en kabel, og en DVI-til-HDMI overgang.

 

Har du en DVI-til-DVI-kabel fra før, så kan du bruke den, ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe en HDMI-til-HDMI-kabel. Og du trenger ikke å bruke 700 kr. på en Monsterkabel. Jeg kjøpte en kabel med gullkontakter og alt fra www.svideo.com og betalte 15 dollar inkl. frakt. De har DVI-til-HDMI-overganger også.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke HDMI, sjekk at skjermkortet støtter HDCP, så du ikke risikerer sort skjerm. Ellers er det lite sannsynlig at det blir noen vesentlig forskjell i bildekvalitet på 1-2 meter kabelstrekk om man sammenligner VGA kontra HDMI. Men forskjellen blir større jo lenger kablene er. Skal du kjøre 1080p over lang HDMI kabel må du sjekke at kabelen er sertifisert for det. Altså, kjøp den billigste kabelen du finner som støtter oppløsningen du skal kjøre med ønsket lengde.

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Om du skal bruke HDMI, sjekk at skjermkortet støtter HDCP, så du ikke risikerer sort skjerm.

Bare så ingen misforstår: HDCP er kun noe man må tenke på dersom man skal spille av beskyttet (=kryptert) materiale, hvilket vanligvis betyr Blu-Ray eller HD-DVD-plater. Hvis du har annet materiale i 720p eller 1080p på PC-en, så kan du spille av det over VGA, DVI eller HDMI-interface uten begrensninger.

 

De første Blu-Ray og HD-DVD-filmene som kom ut krevde heller ikke at skjermen støttet HDCP, sannsynligvis fordi mange satt med store flatskjermer uten HDCP-støtte og det er jo dumt å irritere mulige kunder ... Jeg vet ikke om dagens filmer har begynt å ta det i bruk ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...