Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg kjøpe: Nikon D80 eller Cannon EOS 400D


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har tenkt å kjøpe mitt første speilreflekskamera, men veit ikke hvilken jeg skal velge. Valget er mellom Nikon kameraet og Cannon. Prisen spiller ingen rolle her.

 

Når jeg søker på tester så står det alltid mellom de to. Som oftests går Nikon av med seieren, men jeg trenger litt tilbakemeldinger fra brukere av de kameraene og ev. ders anbefalling. Hvem som gir best bilde er for såvidt det viktigste.

 

Kenna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg er canon fan, og bruker canon selv så må jeg jo annbefale canon.. Jeg har ikke brukt Nikon, så vil ikke kritisere det. Canon har mange objektiver, og det er lett å skaffe canon objektiver, blitzer, etc etc.. Du får mye for pengene. Jeg bruker for tiden EOS 350D, og har ikke hatt det fnugg trøbbel med det, og det har tatt bilder som en drøm!

 

Når det gjelder nikon så må du ikke spørre meg! hehe

 

Christoffer Valland

http://chriss.planke.biz/

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Jeg har tenkt å kjøpe mitt første speilreflekskamera, men veit ikke hvilken jeg skal velge. Valget er mellom Nikon kameraet og Cannon. Prisen spiller ingen rolle her.

 

Når jeg søker på tester så står det alltid mellom de to. Som oftests går Nikon av med seieren, men jeg trenger litt tilbakemeldinger fra brukere av de kameraene og ev. ders anbefalling. Hvem som gir best bilde er for såvidt det viktigste.

 

Kenna

 

Hei,

 

Var i samme situasjon for 3mnd, da jeg skulla ha mitt første dSlr.

Det sto mellom de samme husene som du har sett for deg, så jeg dro ned til nærmeste fotosjappe får å se på de.. Det jeg hadde lest på dette forumet, da dette spm er stilt noen ganger, var at eneste måte å finne ut hva slags hus som er rett for deg er å fysisk holde det..

 

Gjorde det med både Canon og Nikon, og fant ut at Nikon var veien å gå for meg.. Både når det gjaldt grep og byggekvaliteten...

400D virket "spinklere" en D80..

 

Når det gjelder bildekvaliteten, så tror jeg ikke det er den store forsjellen..

Lenke til kommentar

Siden ingen andre har sagt det ennå, så får jeg være den heldige denne gangen :D

 

Samsung GX-10 er akkurat det samme kameraet som Pentax K10D, og du får kit til under 6000.

Det har flere ganger på dette forumet i det siste blitt sagt at dette er det beste kjøpet man kan gjøre for tiden til den prisen.

 

Pentax K10D er direkte sammenlignbart med Nikon D80, men har værtettinger og bildestabilisator i huset samt litt annet småknask.

Har selv Pentax K10D, og er meget fornøyd med det.

 

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Vet at dette er litt off topic men:

 

Har selv Nikon D50 og er storfornøyd med dette men vurderer nå å kjøpe meg ett nytt grunnet flere ting....

 

- bedre kapsling for å kunne bruke det i regn

- livewiev for å kunne bruke skjermen som søker

- bevegelig skjerm for å kunne vri den for å fotografere i forskjellige vinkler

 

Har sett på Olympus E-3 kit til ca 20 000 kr og jeg har bare hørt lovord om dette kameraet. Hvis prisen ikke har noe å si selv oppe i 20 000 kr-klassen ville jeg anbefalt dette.

 

Vet nok hva neste års skattepenger skal gå til :dribble:

 

Edit:

man får så klart også mye mer for pengene i forhold til D50 enn det jeg nevnte men punktene overfor er hovedgrunnen til at jeg vil bytte.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Sier bare en ting.....stikk på ei fotosjappe og prøv de forskjellige. For meg med store labber så passer min D70 perfekt. Har prøvd 400D/350D og syntes ikke grepet passet i det hele tatt for meg, rett og slett ubehagelig. 30 D passet bedre. Har du småe labber (korte fingre) så kan det hende at 400D passer deg fint, eventuelt 30/40D. Personlig synes jeg at byggekvaliteten på Nikon kameraene er noe bedre enn Canon. Når det gjelder bildekvalitet så er egentlig ikke det noe tema når det gjelder 400D vs D80, minus ISO støy i Canons favør. Om du ikke går for D300 da (sikle sikle)

 

Lykke til og prøv i vei.

Lenke til kommentar

Jeg er en harbarka Canon fan deluxe men må si at mellom de to kameraene der ville jeg valgt Nikon D80 fremfor Eos 400D. Mest på grunn av byggekvalitet men også pga kit objektivet man får med der. 18-70 objektivet er i en helt annen liga enn det 18-55 objektivet til canon. Og da snakker man autofokushastighet, kontraster og skarphet.. Med mindre du har noe god optikk fra før av da..

 

Men som flere sier vil jeg også si, gå i butikken, ta frem kameraene, skru de på, lek med de, og kom til et valg selv basert på hva du selv føler. Begge kameraene tar flotte bilder så det er ikke det største ankepunktet her vil jeg si. Du må heller få deg noe DU føler deg komfortabel med..

Lenke til kommentar

For å passe på å ikke svare direkte på det OP spør om; Olympus E-510 har falt MYE i pris i USA. Også et godt kamera, med flere funksjoner(stabilisator i huset, liveview) enn 400D.

 

Ferdig importert kommer huset på ca 3850,- mot 6400,- i billigste norske nettbutikk. (Man får kit med 14-42 for 500,- mer, dobbeltkit for 1100,- mer). Det vil jeg si er svært mye for pengene.

Lenke til kommentar

D80 er nok et bedre kamera enn 400D på de fleste områder. Men jeg vil råde deg til å se på flere kameraer enn bare de to. I den prisklassen ville jeg helt klart valgt Pentax K10D / Samsung GX-10. Disse har stort sett slått knock-out på alt annet i de tester jeg har sett.

 

Og som mange andre har sagt, prøv kameraene. Selv har jeg ganske normale fingre, men grepet på 400D passer ikke meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg sier drit i testene da det kun er marginale forskjeller mellom kameraene i denne klassen. Alle kameraene leverer gode bilder. Det viktigste er i forhold til hva du skal bruke kameraet til.

 

Grovt sagt har kameraene sin styrke på høy ISO, autofokus, værtetting, bildestabilisator og ergonomi. Velg det som passer deg og ditt behov. Derfor bør i utganmgspunktet alle kameraer være like aktuelle. Dersom jeg skulle valgt i dag er det svært sannsynlig at jeg hadde endt opp med Samsund GX-10. 400D hadde jeg aldri kjøpt pga et helt forferdlig grep (men dette må du finne ut selv)

 

Til syvende og sist har kameraet overraskende lite å si, det er fotografen som er soleklart den viktigste faktoren når man fotograferer.

Lenke til kommentar

Selv om 400D ergonomisk er en katastrofe uten batterigrepet(om ikke man har veldig små hender), så scorer den ofte best i testene med sammenlignbare kamera når det gjelder bildekvalitet.

 

Av egen erfaring vet jeg også at 400D "slår knockout" på K10D/GX-10 bl.a når det kommer til autofokus og ytelse på høy ISO.

 

Selv om 400D er et billig plasthus med en dårlig søker, som neppe er like solid som en del av konkurrentene, skal man ikke kimse av potensialet den har for teknisk bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Selv om 400D ergonomisk er en katastrofe uten batterigrepet(om ikke man har veldig små hender), så scorer den ofte best i testene med sammenlignbare kamera når det gjelder bildekvalitet.

 

Av egen erfaring vet jeg også at 400D "slår knockout" på K10D/GX-10 bl.a når det kommer til autofokus og ytelse på høy ISO.

 

Selv om 400D er et billig plasthus med en dårlig søker, som neppe er like solid som en del av konkurrentene, skal man ikke kimse av potensialet den har for teknisk bildekvalitet.

Du har et poeng angående bildekvalitet. Nå er det ikke alle som synes at 400D er så ille å holde i, derav undertegnede, og mange av de som ikke liker grepet sier at et batterigrep løser problemet.

 

Den største fordelen til Nikon D80 er 18-70mm kit objektivet. Men nå har Canon endelig kommet med en OK glugge - 18-55mm med IS.

 

Men som andre nevner, Pentax K10D/Samsung GX-10 er også et alternativ som bør vurderes, sammen med Olympus E-510.

 

Tom

Lenke til kommentar
Selv om 400D ergonomisk er en katastrofe uten batterigrepet(om ikke man har veldig små hender), så scorer den ofte best i testene med sammenlignbare kamera når det gjelder bildekvalitet.

I de siste sammenlignende testene jeg har sett (svenske Foto og - kremt - Lyd og Bilde) har D40X blitt trukket frem som kameraet med klart best bildekvalitet. I den grad det gir mening å sette en mer eller mindre arbitrær tallverdi på noe slikt, så ga eksemplevis Foto 400D kar. 6 for dynamikk, mens D40X fikk 9. Det er god grunn til å tro at Samsung GX10 har omtrent samme potensiale i råfilene, som D40X.

 

Når det gjelder høy ISO, så er jeg imidlertid ganske overbevist om at Canon har et overtak i dette segmentet, og det er også hevet over tvil at 400D er det kjappeste av de billige. Det er vanskelige avveininger å gjøre for en nybegynner, som kanskje ikke helt kjenner sine egne behov ennå. Min personlige overbevisning er at en nybegynner vil bli fornøyd uansett, og at det derfor er "godfølelsen" man får ved å holde kameraet i hånden, som bør avgjøre. Om man senere ser at det systemet man har investert i mangler enkelte viktige egenskaper, så har man sjelden så mye investert i systemet at et skifte er utenkelig så tidlig i "karriéren".

Lenke til kommentar
Det er god grunn til å tro at Samsung GX10 har omtrent samme potensiale i råfilene, som D40X.

 

Nå har jeg ingen erfaring med D40X, men fra DPreviews test av D40X står dette om dynamikken:

 

"The graph below tells a very interesting story, the D40X delivering approximately the same overall dynamic range as the Canon EOS 400D and more than the D40."

 

400D har god dynamikk.

 

På ISO 100 og 200 kan det tenkes at K10D leverer hakket mer nøytrale filer og har et supert potensiale for etterbehandling men fra ISO 400 og opp er det ingen konkurranse etter min menig. Det må nevnes at jeg jobber håndholdt stort sett med ISO 400/800 og lite med lav ISO og stativ. Så 400D`s egenskaper passet meg mye bedre. 400D er undervurdert når det gjelder potensiale synes jeg, men det er nok mye pga størrelse og ergonomi.

 

Jeg har 9 måneders bruk av K10D bak meg, bare så det er nevnt.

 

Bortsett fra dette er jeg enig i resten du skriver.

Lenke til kommentar

Jeg er selvsagt(?) klar over at du har praktisk erfaring med de to kameraene (og D70 før det), Amund, og det er veldig verdifull brukererfaring du bidrar med.

 

Grunnen til at jeg sier det er grunn til å tro at det er samme potensiale i D40x og GX10, er jo at de er antatt å være basert på samme Sony-produserte CCD. Det kan selvsagt være ulikheter andre steder i signalbehandlingen som gjør utslag.

Lenke til kommentar

Ja det er nok forskjeller på hvordan ting blir gjort i signalbehandlingsveien. Jeg opplevde forresten K10D rent fargemessig som utrolig ren og nøytral når hvitbalansen ble gjort manuelt.

 

Men nå skal jeg slutte å forvirre den stakkars trådstarteren mer, mine erfaringer er ikke nødvendigvis særlig relevante for alle :)

 

God Jul!

Lenke til kommentar

Mellom disse to, D80! (Har ikke noen erfaring med de andre merkene eller modellene)

Jeg har tilgang til begge to og faller helt klart for D80.

 

Det snakkes om at D80 har mer støy enn 400D på høy iso. Det merker jeg svært lite av. Dette må nesten beregnes matematisk og ikke visuelt. Synes heller at støyen på D80(mest luminans) er penere enn på 400D(mest chroma).

 

Ergonomi: kommer jo veldig ann på hendene men for meg så er D

 

Betjening: hvis du gjør litt mer enn kun "pek og skyt" på full automatikk, får du mye lettere tilgang til innstillinger på D80. Deilig med hjul både forran og bak. Du kan sette opp slik at i Blenderprioritet fungerer bakhjulet som eksp kompensasjon og omvendt ved lukkerprioritet. Manuelt så funker forran som blender og bak som lukkertid.

 

Søker: Kikk inn i en D80 og så ser du inn i en 400D. 400D blir ett nøkkelhull.

 

Når det gjelder billedkvaliteten er de ganske like men verdt å merke seg er at d80 ofte eksponerer 0,3-0,7 høyere enn 400d og dette kan merkes i dagslys hvor da skyene overeksponeres. (Tror det er fordi d80 vektlegger senter mer enn 400d)

 

For å ta noe ved D80 jeg ikke liker

D80 kan ikke skyte trådløst med sb-800 uten at også den interne blitzen også fyres av

D80 har ikke innebygd lysmåler slik 200D/300D for bruk av "gammel" optikk (vurdere disse? i dag hadde jeg kanskje gått for 300D)

ISO verdien vises ikke inne i søkeren

 

Men dette er vel ting som heller ikke 400d har.

 

Viktigste er at man lærer sitt kamera og kjenne, og dermed får man mest ut av det.

 

 

 

 

Arnfinn

Lenke til kommentar
Jeg er selvsagt(?) klar over at du har praktisk erfaring med de to kameraene (og D70 før det), Amund, og det er veldig verdifull brukererfaring du bidrar med.

 

Grunnen til at jeg sier det er grunn til å tro at det er samme potensiale i D40x og GX10, er jo at de er antatt å være basert på samme Sony-produserte CCD. Det kan selvsagt være ulikheter andre steder i signalbehandlingen som gjør utslag.

Pentax skal ha gjort en ufattelig dårlig jobb for å ødelegge dynamikken til sensoren med signalbehandling. Ikke at det er umulig, men det er "vanskeligere" enn å lage store forskjeller i støyhåndtering...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...