Gå til innhold

Trenger kommentarer og tips til spillpc. Ca. 15000


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter Jul har jeg tenkt å kjøpe meg ny PC og har kommet fram til dette oppsettet. Jeg har hovedsaklig tenkt å bruke PC-en til spilling. Skal sette den sammen selv. Jeg er sikker på de fleste av komponentene, men det er noen jeg er litt usikker på. Budsjettet ligger på ca 15000.

 

Hovedkort:

Her har jeg ikke peiling på hva som er bra og ikke bra. Jeg hadde tenkt å prøve meg på å overklokke prosessoren til ca 3 Ghz og trenger derfor et hovedkort som det er enkelt å bruke og som jeg kan overklokke med.

 

Skjermkort:

etter å ha lest diverse tester rundt om på nettet har jeg selv funnet ut at det er greit med et 8800 GT kort, men også her er jeg åpen for forslag. Har også vurdert tanken på SLI/Crossfire, men jeg lurer på hvor stor ytelsesøkning jeg får. Er det slik at to skjermkort bare gjør det lettere å kjøre på høyere oppløsninger eller vil de også kjøre mer krevende grafikk? Her vurderer jeg både to stk. HD 3850/3870 og to stk. 8800 GT. I tillegg til skjermen jeg har i handlekurven tenkte jeg også å kjøre litt på TV'n min. En HDTV på 720p.

 

Tastatur har jeg heller ikke bestemt meg helt for. Vil helst ha et ganske enkelt et med volumknapper og lignende. Trenger ikke et gaming tastatur til 800 kr.

 

Til slutt lurer jeg på om det er nyttårssalg på datakomponenter eller om jeg bare kan bestille delene 1. juledag.

 

Noen som har noen gode tips?

 

Takker for alle bidrag.

Endret av Tinmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XFX nForce 680i LT er et bra SLI hovedkort. Jeg kjører selv SLI, men er ikke helt fornøyd med økning i "performance". Mange spill har ikke støtte for SLI og da er det wasted. X38 serien er bra hovedkort til CrossFire. HD3870 i CrossFire skal visst være bedre på skalering og funker bedre i spill som ikke er laget spesielt for oppsett av to grafikkort. Både 780i (nVidia Chipset) og X46 (Intel Chipset) kommer like over nyttår og det kan være verdt å vente på de. Her vil du få støtte for PCI Express 2.0.

 

Skal du handle nå vil jeg anbefale et X38 hovedkort og HD3870 i CrossFire på det budsjettet du har.

Lenke til kommentar

Det kommer tydeligvis ann på om man bruker AA/AF i følge denne testen her. Denne er gjort i Vista hvor nvidia har dårlige drivere for SLI.

 

Leser du her så yter GT bedre generelt sett i både singel og SLI mode.

 

Ikke et lett valg, men ville selv holdt meg til nvidia pga elsk til driverene.

 

"If street prices end up much higher, however, the Radeon HD 3870 and 3850 face some stiff competition from the GeForce 8800 GT, which outperforms the new Radeons in just about every game engine we tested. And don’t forget a less expensive 256MB GT is on the way as well. Fortunately for AMD, the GeForce 8800 GT is tough to find at the moment and it’s selling for much more than its MSRP"

 

- hothardware.com

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...