Gå til innhold

Leie ut seg selv?


Anbefalte innlegg

Ikke 100% sikker på dette, men mener at:

 

Overskudd næringsvirksomhet er overskudd (utbytte) fra AS.

Personinntekt annen næring er overskudd fra f.eks. ENK (noe som står i forklaringen også).

 

Disse skatter man jo vesentlig forskjellige av, så oppdelingen virker fornuftig. Husk at vår diskusjon blir helt annerledes hvis du blander inn AS, men du skjemaet du bruker må også håndtere slike tilfeller.

 

Diskusjonen er nå over på et helt annet felt. Vi er da enige om den opprinnelige diskusjonen, tror jeg :)

 

Får ikke tallene i kalkulatoren til å stemme. Legger jeg inn feks 100.000,- i personinntekt næring, og så 80.000,- i overskudd, beregnes kun skatt av 80k, og trygdeavgift av 100k. Derav mine opprinnelige påstander. Kan virke som en feil i kalkulatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men legger du de 80.000 inn på "personinntekt annen næring"? Det er der du skal skrive inn overskudd fra enkeltmannsforetak (les beskrivelsen).

 

Ja, jeg skjønner det er det riktige. Men det jeg sier er at hvis jeg legger feks inn 100.000 på "personinntekte annen næring" og 80000 inn på "overskudd næring", legges ikke disse sammen som inntekt. Det beregnes trygdeavgift av 100k og skatt av 80k. Derfor lurer jeg på om det er feil i kalkulatoren?

Lenke til kommentar
Men legger du de 80.000 inn på "personinntekt annen næring"? Det er der du skal skrive inn overskudd fra enkeltmannsforetak (les beskrivelsen).

 

Ja, jeg skjønner det er det riktige. Men det jeg sier er at hvis jeg legger feks inn 100.000 på "personinntekte annen næring" og 80000 inn på "overskudd næring", legges ikke disse sammen som inntekt. Det beregnes trygdeavgift av 100k og skatt av 80k. Derfor lurer jeg på om det er feil i kalkulatoren?

 

Nei, kalkulatoren er nok korrekt. Skal prøve å forklare forskjellen mellom personinntekt og næringsinntekt:

 

Personinntekt er det "du personlig" har tjent på arbeidet du har utført i selskapet, og som du skal betale trygdeavgift av.

Næringsinntekt er den samlede inntekten (omsetning-kostnader) i foretaket (inkludert personinntekten), som det bare skal betales skatt, og ikke trygdeavgift av.

 

Grunnen til at personinntekt og næringsinntekt er forskjellig, er fordi noe av inntekten i foretaket blir regnet som kapitalinntekt ("renteinntekt") på verdien av de eiendelene du har investert i foretaket, og denne kapitalinntekten skal, som andre renteinntekter, ikke regnes med i trygdeavgiftsgrunnlaget, bare i skattegrunnlaget. Det er et eget skjema for beregning av personinntekt, som skal fylles ut sammen med næringsoppgave og selvangivelse.

Har du f.eks. investert en million i driftsmidler i foretaket, så kan du føre inntil X% (prosentsatsen for 2007 kunngjøres av Finansdep. i januar 2008) av denne millionen som en form for kapitalinntekt, og dermed få redusert personinntekt, lavere trygdeavgift, og så det som mange glemmer å tenke over: Lavere pensjon når den tid kommer...

 

Enkelt sagt blir det slik:

Skatt av hele næringsinntekten (personinntekt+kapitalinntekt)

Trygdeavgift av personinntekten.

Og overskudd næring er derfor aldri lavere enn beregnet personinntekt fra næring.. ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg er 21 år gammel, har fagbrev som elektriker, men er nå student på heltid, noe jeg sannsynligvis kommer til å være de neste 5~ årene.

 

Jeg har i dag et arbeidsforhold med studiepermisjon. I og med at det er lettere å skvise noen kroner ut av Onkel Skrue enn det er å få litt av lånekassa, må jeg derfor jobbe på full spreng i sommerferien. Målet mitt er å kunne jobbe så mye som overhodet mulig iløpet av sommerferien, men dette lar seg ikke nødvendigvis gjøre der jeg er ansatt i dag.

Derfor lurer jeg litt på det å opprette et eget enkeltmannsforetak og leie ut meg selv til diverse elektroentreprenører. I og med at det er gode tider er det nokså enkelt å få noe å "henge fingra i" dag og natt i 10 uker.

 

Timelønna for å leie ut seg selv ligger på rundt 350,-/timen kontra 175,-/timen som ansatt.

Optimalt vil jeg kunne dra inn 100 000-150 000 kroner brutto iløpet av 10 uker (ekskl overtid).

 

 

Hva er deres synspunkter? Er dette en god idé?

Blir dette unødvendig mye papirarbeid?

Hvor mye penger må jeg ut med? (Skatter, arbeidsulykkeforsikringer osv)

 

Håper på seriøse tilbakemeldinger, helst fra noen har erfaringer fra liknende geskjefter :-)

 

Edit: Leif

Hvor mye har du beregnet i forsikring? Er vel litt det også? Og går bedriften du har en studiepermisjon i med på at du jobber for en annen bedrift? Vil nok sjekket det før jeg begynt med noe annet, om du ikke allerede har gjort det da:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...