Gå til innhold

6GB ram, 32-bit


Anbefalte innlegg

Hey,

 

Skal til å kjøpe meg ny pc nå før jul. Har da tenkt på å sette sammen en pc selv, og gjøre den så og si hardcore. Problemet mitt er at jeg trenger 6GB - 8GBram, men kan ikke ha 64bit OS, da jeg bruker programmer som ikke er støttet av 64bit.

 

Så, spørsmålet mitt blir da om det er en mulighet for meg å kjøpe en pc med 6 / 8 gb ram, samtidig som jeg kjører et 32bit OS.

 

Thanks in advance!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil kan du ha totalt 4gb, så om du har et 512 skjermkort blir det 4GB-512MB som utgjør dit totale minne.

 

Kanskje en SSD disk som "ready boost" via Vista kan hjelpe deg?

 

Hvorfor må du ha 6-8GB ram? Programmer som trenger så mye ram pleier å komme i 64GB edt.

Lenke til kommentar
Hey,

 

Skal til å kjøpe meg ny pc nå før jul. Har da tenkt på å sette sammen en pc selv, og gjøre den så og si hardcore. Problemet mitt er at jeg trenger 6GB - 8GBram, men kan ikke ha 64bit OS, da jeg bruker programmer som ikke er støttet av 64bit.

 

Så, spørsmålet mitt blir da om det er en mulighet for meg å kjøpe en pc med 6 / 8 gb ram, samtidig som jeg kjører et 32bit OS.

 

Thanks in advance!

 

Det finnes spesielle minneadresserings-metoder i noen server-operativsystemer fra microsoft som tillater bruk av ganske mye mer enn 4 GB RAM, men det blir selvfølgelig aldri like effektivt som å kjøre med 64-bits operativsystem.

 

Hvilket program dreier det seg om?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Er i hovedsak Autodesk Maya 8.0, Eyeon Fusion, Adobe After Effects, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator og Boujou jeg kommer til å bruke på pcen, noen av disse er støttet av 64bit, men har hørt rundt omkring at det kjører ustabilt på 64bit, i og med at systemet er så nytt.

 

Hvor mye dyrere er 64bit? Og hvor lurt er det å kjøpe 32bit nå som 64 er på markedet?

 

Jeg tar råd av anbefalingene deres, tusen takk!

Lenke til kommentar

Systemet ditt må jo bli ett resultat av minste fellesnevner.

 

Du har to krav som står i konflikt. Du vil ha 8 GB minne men har software/system som ikke vil utnytte mer enn 3,5.

 

Da virker det meget logisk at du inntil videre må kjøre 32 bit og 4 GB RAM og bare få utnyttet 3,5 GB isteden for å kaste bort penger på RAM som står og er pynt på ett hovedkort.

 

Har du ett hovedkort som kan støtte 8 GB så blir jo neste steg at du oppgraderer til 8 GB den dagen du går over til 64bit. Inntil da......ja..les over.

 

Det er jo ikke så mye å lure på...

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Kjøp Vista Ultimate 64bit(eller 32 for den saks skyld), ring inn til mocrosoft dagen etter og si du mistet CD-en.. du oppgir produktnøkkel og de sender deg en 32bit+64bit versjon for 213kr.. Da har du skaffet deg 32bit og 64bit for 1600kr.. de koster jo egentlig 1400kr hver for seg.. Jeg hadde produktnøkkel til vista ultimate fra før av, og når jeg ringte inn og sa jeg mistet CD-en(hadde egentlig bare recovery cd) så fikk jeg 32bit og 64bit DVD-er med vista ultimate+ ny produktnøkkel..

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Jeg trodde at Retail-pakken med Vista Ultimate inneholdt både 32-bit og 64-bit-versjonene ...

(Min gjorde i hvert fall det.)

 

Bare en Product Key, riktignok, men ettersom det er en Retail-lisens, kan du flytte OS'et fra en PC til en annen. Jeg regner med at du da også kan bytte fra 32-bit til 64-bit i samme slengen. Dette betyr vel også at du kan "oppgradere" din PC fra 32-bit til 64-bit og gjenbruke samme Vista Product Key.

Lenke til kommentar

Om du ser hva slags applikasjoner han skal kjøre har i alle fall jeg erfaring nok til å si at det kan være fornuftig. Photoshop og andre lignende programmer spiser ram til frokost.

 

Jeg har selv 4GB ram, og med Vista x64 ser jeg ikke helt at det er overkill. 2GB er nok til det meste om man kjører 32-bits XP, men jeg bruker ikke lang tid på å bruke mer enn 2GB ram nå.

 

At han burde kjøre x64 er dog ganske klart, men trådstarter bør undersøke litt nærmere hva slags støtte han da finner for programmene han skal bruke.

 

(PS: 4GB ram er ikke nok for å skryte nå lenger. Det selges sett på 8GB.)

Lenke til kommentar

Er ikke helt oppdatert innen Linux, men leste en del om Ubuntu hvor det var nevnt at en stor del programmer som er laget for windows kan kjøres direkte i linux via Wine eller tilsvarende.

...søkte litt nettopp, men fant ikke tilbake til hvor jeg leste det, men mener å huske at Photoshop/Illustrator var nevnt.

 

Da nyere utgaver av linux 64bit, har bedre støtte tilbake til 32-bit app enn windows64-versjoner har, i tillegg til at du ikke er begrenset av mengde ram(annet enn hva hk takler) -så kunne det kanskje vært ett forsøk verdt.

 

Har planer om oppgraderinger selv, og da gå over til Ubuntu pga. (som div forum og sider om linux skriver), bedre muligheter for utnyttelse av hardware både med tanke på flerkjærne-prosessorer og store mengder ram.

Endret av B1ackBoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...