Gå til innhold

AMD Pro Water Kit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-07 19:57, petersveistrup skrev:

Quote:


On 2002-01-07 19:21, eSik skrev:

Quote:


On 2002-01-07 17:07, petersveistrup skrev:

Dere har tidligere fått kritikk pga. av at stolpediagramene ikke begynner på 0.

Hvorfor begynner de på 25 her da? Det er jo misvisende, man får jo intrykket av at dette settet er mye bedre enn det andre, utifra stolpediagramene.

Ellers en veldig bra og etterlengtet test!


 

Det ville vært unaturlig at de begynnte på 0c. Grunnen til at de begynner på 25c er at romtempereraturen er 25c, temperaturen kan da umulig bli lavere enn 25c. Er du med?

 

 

Det har da ikke så mye å si. Det stolpediagramet gir et feil bilde av forskjellen på de to. Hadde man begynt på 0c ville forskjellen mellom de to settene se mindre ut.. Er DU med? :wink:

 

Nei, jeg er absolutt ikke med. 0c er en helt uvesentlig temperatur i denne sammenhengen. Prossesoren kan nemlig ikke bli kaldere enn 25c. Skulle vi startet på en annen temperatur mått vi brukt -273c, det absolutte nullpunkt. Alle andre temperaturer er helt ulogisk og starte på. Vi mener at romtemp er det mest naturlige utgangspunkt. Jeg tviler på at våre lesere ville satt pris på grafer som begynte på -273c :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 19:38, MeG^ skrev:

då bør du ha ein HEFTIG bra radiator, siden vannet ikje får til til å "kjøle" av i vanntanken, men det er fullt mulig.


men det er då også stor fare for luftbobler i systemet, og det er ikje så veldig bra nai.


sikkert noen andre som har bedre svar enn meg :smile:



 

Du tar nok feil mht vanntankens kjøleeffekt, medmindre du lager en i kobber, og utstyrer den med utvendige kjølefinner! Og samtidig sørger for å montere en passende kjølevifte. Da kan tankens kjøleevne muligens komme i betraktning. For egen del, bruker jeg en tank i plexiglass som ikke rommer mer enn ca 1 dl. Tanken var tidligere dobbelt så stor, uten at dette ga noen som helst gevinst!

Dessuten finnes det mange systemer som kjører helt uten vanntank, men slike systemer må selvsagt utstyres med en mulighet for lufting! Bare som en liten opplysning.

Er du nysj, har jeg et bilde av det hele :smile:

 

Forøvrig fant jeg testen interessant, men griner litt på nesa over pumpa´s plassering! Jeg antar at pumpa trekker mellom 15 og 20 watt, og vil dermed bidra til høyere vanntemperatur enn nødvendig. Den vil jo nødvendigvis også avgi varme til vannet! Personlig har jeg pumpa plassért utenfor tanken, og innbiller meg at dette gir et bedre resultat :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 03:46, Kenny000 skrev:

Hvorfor har ikke dere satt viftene på radiatoren til å trekke gjennom luft fra utsiden av kabinettet?


Er det ikke kaldere luft på utsiden av kabinettet enn fra innsiden?

:razz:


_________________

AMD T-bird 1.33 GHz :smile:

MSI K7T- Raid Pro

Kingston 256 MB DDR RAM

MSI GeForce3 64MB DDR RAM :smile:

ViewSonic p95f Perfect Flat 19"
:grin:
Chieftech kabinett
:cool:
Mouseman Dual Optical mouse
:grin:

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-01-07 06:19 ]


 

Svar på det er skal du blåse "varm" luft inn i kabinetet,eller skal du suge luft inn fra andre intakk (evt extra vifter) og sørge for at hele kabinettet blira vkjølt?

Dette er litt som høna og egget??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 19:04, Åge skrev:


Kan ikke noen prøve å montere radiatoren et mye kaldere sted, foreksempel i en fryseboks der temperaturen er -18 grader. Det burde da være mulig å holde -10 grader i prosessoren. Siden mange allerede bruker frostveske i kjølemediet burde ikke den lave temperaturen være et utgjøre et problem


Åge


 

Detter IKKE lurt, og det er flere årsaker til det.

Den første og ikke minst den mest kritiske er kondens faren, eller det vil si du vil få kondens hvis du prøver og kjøle noe ned til -10C i et rom med rom temp.

et annet og kansje et mindre utforsket problem er at kondensatorer og motstander forandrer oppførsel ved lavere temp (e.i. under ca. null litt avhengi)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 00:00, Prog_Kick skrev:

hei..kan noen anbefale en tank som jeg kan bruke sammen med dette settet?? har noen testet med den mindre radiatoren som de selger på 3dfxcool.no?

Men som sagt trenger anbefalinger av vanntanker som jeg kan bruke sammen med dette settet! :smile:



 

Vet ikke hvordan den minste radiatoren er men den er nok en del dåligere en den jeg testet. Tenker du på lassen er kanskje Black Ice radiatoren fra http://www.microplex.no et godt alternativ?

 

Vanntanken de selger på http://www.3dfxcool.no skulle være perfekt til dette settet.

Lenke til kommentar

Quote:


Svar på det er skal du blåse "varm" luft inn i kabinetet,eller skal du suge luft inn fra andre intakk (evt extra vifter) og sørge for at hele kabinettet blira vkjølt?

Dette er litt som høna og egget??


 

Neida, svaret her er egentlig ganske logisk: det er bedre å trekke luft inn! Ved vanlig luft-kjøling fokuserer man på kabinett-temperatur fordi CPU-temperaturen aldri kan bli lavere enn denne. Man vil derfor ha kabinett temperaturen så lik rom-temperaturen som mulig, og på den måten få så lav CPU-temp som mulig. Når man vannkjøler er ikke kabinetttemperaturen det viktigste. CPU-temperaturen er avhengig av temperaturen på vannet, som selvsagt blir best avkjølt hvis man avkjøler radiatoren med luften i rommet som er kaldere enn luften i kabinettet. Man må selvsagt passe litt på kabinetttemperaturen, men hvis man vannavkjøler chipsetet og GPU også bør det være utvilsomt best å benytte seg av den kaldeste luften og dermed suge luft inn.

Lenke til kommentar

Når du åpnet vannblokka, la du merke til hvor tykk bunnen på den var?? Har samme settet selv, og det holder min 1200 på rundt 30 grader på original hastighet. Men når jeg kjører opp spenningen til 2,1 og hastigheten til 1650 så stiger tempen til 42 grader... Lurer derfor på om det vil hjelpe å frese av litt av bunnen slik at det blir mindre kobber mellom cpu og vannet...

 

Og hva var gjort for å holde blokka tett? Var det non pakning mellom delene?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 20:16, eSik skrev:

Quote:


On 2002-01-07 19:57, petersveistrup skrev:

Quote:


On 2002-01-07 19:21, eSik skrev:

Quote:


On 2002-01-07 17:07, petersveistrup skrev:

Dere har tidligere fått kritikk pga. av at stolpediagramene ikke begynner på 0.

Hvorfor begynner de på 25 her da? Det er jo misvisende, man får jo intrykket av at dette settet er mye bedre enn det andre, utifra stolpediagramene.

Ellers en veldig bra og etterlengtet test!


 

Det ville vært unaturlig at de begynnte på 0c. Grunnen til at de begynner på 25c er at romtempereraturen er 25c, temperaturen kan da umulig bli lavere enn 25c. Er du med?

 

 

Det har da ikke så mye å si. Det stolpediagramet gir et feil bilde av forskjellen på de to. Hadde man begynt på 0c ville forskjellen mellom de to settene se mindre ut.. Er DU med? :wink:

 

Nei, jeg er absolutt ikke med. 0c er en helt uvesentlig temperatur i denne sammenhengen. Prossesoren kan nemlig ikke bli kaldere enn 25c. Skulle vi startet på en annen temperatur mått vi brukt -273c, det absolutte nullpunkt. Alle andre temperaturer er helt ulogisk og starte på. Vi mener at romtemp er det mest naturlige utgangspunkt. Jeg tviler på at våre lesere ville satt pris på grafer som begynte på -273c :smile:

 

 

eSik, du misforstår. Temperaturen er uvesentlig her. Det han mener er at diagrammene må begynne på 0 for ikke å lyve. Det er veldig enkelt å lyve med diagrammer og statistikk, og det er derfor viktig å holde seg objektiv. Diagrammene, slik de er nå, viser større forskjell enn det i virkeligheten er. Denne feilen har jeg sett i alle kjøler-testene på Overclockercafé og den er meget misvisende.

Men jeg skjønner jo at folk har forskjellige måter å tenke på, og det som virker logisk for meg kan nok virke sinnsykt teit for andre. Prøv allikevel å ta konstruktiv kritikk med et smil i stedet for å komme med spydige kommentarer *værsåsnill*

 

PS. Hvor ble load vs. idle temperaturene av på diagrammene?

 

[ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2002-01-08 12:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 12:11, CSSSK skrev:

Når du åpnet vannblokka, la du merke til hvor tykk bunnen på den var?? Har samme settet selv, og det holder min 1200 på rundt 30 grader på original hastighet. Men når jeg kjører opp spenningen til 2,1 og hastigheten til 1650 så stiger tempen til 42 grader... Lurer derfor på om det vil hjelpe å frese av litt av bunnen slik at det blir mindre kobber mellom cpu og vannet...


Og hva var gjort for å holde blokka tett? Var det non pakning mellom delene?


 

Målte sån grovt med et skyvelær og mener å huske at bunnen var ca 3mm tykk. Men dette må du nesten skjekke selv.

 

Blokka var tettet med en form for paknings sement. Jeg brukte slik "pakning" på tube som jeg kjøpte på en bensinstasjon når jeg monterte den sammen igjenn.

Lenke til kommentar

Jeg må bare komme med en kommentar i all denne "hvor skal grafen starte"-diskusjonen.

 

Jeg må bare si at jeg faktisk er enig med hvordan de har gjort det i denne testen. Effektiviteten til en kjøler kan kunn måles mot den relative temperaturen den jobber i; altså romtemperaturen. Det mest korrekte ville antagelig vært å operere med delta-temperaturer, altså diferansen CPU og rom-temperatur, men da hadde sikkert vært enda flere som hadde reagert. Ettersom jeg har lest av kommentarter her og i andre tråder virker de som om det er flere som mener det ikke skal være nødvendig å lese tallene på grafen eller i teksten rundt. Uansett hvordan en graf er tegnet er det rom for missforståelser i forhold til hva forfatter har tenkt, og man er avhengig av å få et inntrykk forfatters synsvinkel gjennom tekst og tall. Det står jo tydelig fortalt i testen hvorfor den er gjort slik.

 

Når det er sagt var det en ting jeg reagerte på når jeg først leste testen. Romtemperatur på 25C!?!?! Er ikke de j***ig varmt!?! Er det virkelig så varmt i det rommet dere utfører testene? Har dere målt dette eller bare antatt det? Jeg anser meg selv som ganske normal når det gjelder hva man mener er behagelig inneklima, og så sannt det er tidlig om morgenen og jeg netopp har krøpet ut fra innunder dyna mener jeg at en romtemperatur på 20C er mer normalt. Ved 25C orker i hvert fall ikke jeg å ha på genseren lenger når jeg er inne.

 

Det om det. Alt i alt synes jeg det var en bra gjenomført test og jeg håper vi får se flere av dette kaliberet.

Lenke til kommentar

Corleone, kan du vennligst forklare meg hvorfor 0 er et logisk utgangspunkt i dette tilfellet? Det er jo helt ulogisk at grafen skal begynne på verdier som er uoppnåelige.

 

Det er det samme som å lage en graf som viser hvor lang tid en bil bruker på å aksellerere 0-100km/t, og begynne grafene på -15sekunder (dvs. 15 sekunder før bilen begynner å aksellerere). Skjønner du hva jeg mener? Det absolutte nullpunkt i denne testen er 25c, temperaturen kan under ingen omstendigheter bli lavere (med mindre prossesor-core'n hadde holdt 24c, men det vet vi alle at ikke er tilfeller :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 20:16, eSik skrev:

Quote:


On 2002-01-07 19:57, petersveistrup skrev:

Quote:


On 2002-01-07 19:21, eSik skrev:

Quote:


On 2002-01-07 17:07, petersveistrup skrev:

Dere har tidligere fått kritikk pga. av at stolpediagramene ikke begynner på 0.

Hvorfor begynner de på 25 her da? Det er jo misvisende, man får jo intrykket av at dette settet er mye bedre enn det andre, utifra stolpediagramene.

Ellers en veldig bra og etterlengtet test!


 

Det ville vært unaturlig at de begynnte på 0c. Grunnen til at de begynner på 25c er at romtempereraturen er 25c, temperaturen kan da umulig bli lavere enn 25c. Er du med?

 

 

Det har da ikke så mye å si. Det stolpediagramet gir et feil bilde av forskjellen på de to. Hadde man begynt på 0c ville forskjellen mellom de to settene se mindre ut.. Er DU med? :wink:

 

Nei, jeg er absolutt ikke med. 0c er en helt uvesentlig temperatur i denne sammenhengen. Prossesoren kan nemlig ikke bli kaldere enn 25c. Skulle vi startet på en annen temperatur mått vi brukt -273c, det absolutte nullpunkt. Alle andre temperaturer er helt ulogisk og starte på. Vi mener at romtemp er det mest naturlige utgangspunkt. Jeg tviler på at våre lesere ville satt pris på grafer som begynte på -273c :smile:

 

 

 

Går man utifra romtemp kan man jo regne det som 0..

men med temp er det vanskelig. BTW. er ikke vanlig romtemp 21c?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 13:34, Xell skrev:

Jeg må bare komme med en kommentar i all denne "hvor skal grafen starte"-diskusjonen.


Jeg må bare si at jeg faktisk er enig med hvordan de har gjort det i denne testen. Effektiviteten til en kjøler kan kunn måles mot den relative temperaturen den jobber i; altså romtemperaturen. Det mest korrekte ville antagelig vært å operere med delta-temperaturer, altså diferansen CPU og rom-temperatur, men da hadde sikkert vært enda flere som hadde reagert. Ettersom jeg har lest av kommentarter her og i andre tråder virker de som om det er flere som mener det ikke skal være nødvendig å lese tallene på grafen eller i teksten rundt. Uansett hvordan en graf er tegnet er det rom for missforståelser i forhold til hva forfatter har tenkt, og man er avhengig av å få et inntrykk forfatters synsvinkel gjennom tekst og tall. Det står jo tydelig fortalt i testen hvorfor den er gjort slik.


Når det er sagt var det en ting jeg reagerte på når jeg først leste testen. Romtemperatur på 25C!?!?! Er ikke de j***ig varmt!?! Er det virkelig så varmt i det rommet dere utfører testene? Har dere målt dette eller bare antatt det? Jeg anser meg selv som ganske normal når det gjelder hva man mener er behagelig inneklima, og så sannt det er tidlig om morgenen og jeg netopp har krøpet ut fra innunder dyna mener jeg at en romtemperatur på 20C er mer normalt. Ved 25C orker i hvert fall ikke jeg å ha på genseren lenger når jeg er inne.


Det om det. Alt i alt synes jeg det var en bra gjenomført test og jeg håper vi får se flere av dette kaliberet.


Faktisk så har jeg 25c i stua der hvor jeg har maskinen :smile: jeg sitter i T-shirt og svetter mens kjærringa fyrer :smile:)

 

Fint at du likte testen. Håper at jeg skal ha en test av Koolance ferdig om et par uker også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...