Gå til innhold

AMD Pro Water Kit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-08 11:36, Xell skrev:

Quote:


Svar på det er skal du blåse "varm" luft inn i kabinetet,eller skal du suge luft inn fra andre intakk (evt extra vifter) og sørge for at hele kabinettet blira vkjølt?

Dette er litt som høna og egget??


 

Neida, svaret her er egentlig ganske logisk: det er bedre å trekke luft inn! Ved vanlig luft-kjøling fokuserer man på kabinett-temperatur fordi CPU-temperaturen aldri kan bli lavere enn denne. Man vil derfor ha kabinett temperaturen så lik rom-temperaturen som mulig, og på den måten få så lav CPU-temp som mulig. Når man vannkjøler er ikke kabinetttemperaturen det viktigste. CPU-temperaturen er avhengig av temperaturen på vannet, som selvsagt blir best avkjølt hvis man avkjøler radiatoren med luften i rommet som er kaldere enn luften i kabinettet. Man må selvsagt passe litt på kabinetttemperaturen, men hvis man vannavkjøler chipsetet og GPU også bør det være utvilsomt best å benytte seg av den kaldeste luften og dermed suge luft inn.

 

Nåja, det spørs på vifteplasseringen.

Å blåse kald luft ovenifra og gjennom radiatoren inn i kabinnettet er ikke veldig smart med tanke på hvordan varme beveger seg. Forestill deg hva som er mest effektivt, dytte en heliums balong opp eller ned, blir nemmlig akkurat det samme.

 

Drar du luft fra toppen plata av kabinettet, gjennom radiatoren, vil du varme lufta på veien inn, som vil få denn til å forsøke å stige, dermed motarbeide viftene. Den smarteste måten er, så vidt jeg klarer å se det, å blåse luft ut gjennom radiatorene, og passe på at kabinettet er godt kjølt ned fra før, og har du et stort (full tower+, DA-01W f.eks) gir du dessuten blanke i den varmens om måtte være oppi der, siden komponentene befinner seg en halvmeter lenger ned (så å si).

Lenke til kommentar

Ehm, glemte et par ting, hehe:

 

Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken?

 

Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =)

 

Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er.

 

Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol.

Lenke til kommentar

Til han som skrev at det var dumt å plassere radiator i fryseren... Bare man isolerer rundt cpu, evt. sprayer med ikke ledende silikon på mobo, så er ikke det noe problem. Kondensatorer og lignende blir tvilsomt særlig kaldere av at man kjøler cpu heller... Mange som kjører maskinene på -50 grader....

 

eks. er sidene til xoverclocker... han i sveits eller hvor det nå er... husker aldri adresse.... blir linka til avogtil på hardocp. og... kan ikke tenke meg at kondensatorer har så liten toleranse på temp., hadde vel vært mer kjent?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-09 00:08, classic skrev:

Til han som skrev at det var dumt å plassere radiator i fryseren... Bare man isolerer rundt cpu, evt. sprayer med ikke ledende silikon på mobo, så er ikke det noe problem. Kondensatorer og lignende blir tvilsomt særlig kaldere av at man kjøler cpu heller... Mange som kjører maskinene på -50 grader....


eks. er sidene til xoverclocker... han i sveits eller hvor det nå er... husker aldri adresse.... blir linka til avogtil på hardocp. og... kan ikke tenke meg at kondensatorer har så liten toleranse på temp., hadde vel vært mer kjent?



 

Å kjøre alle datakomponentene i flere titalls minusgrader gjør nok ikke skade. Det som deriomt gjør skade er store temperaturforskjeller, så det vil være mye bedre å ha hele kabinettet avkjølt til samme temperatur, i stedet for å ha en cpu på 20 minusgrader i romtemperatur!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 23:05, nesquik skrev:

Ehm, glemte et par ting, hehe:


Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken?


Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =)


Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er.


Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol.



 

Hyggelig å endelig høre en som har forstått poenget mitt. 25c er det tallet som tilsvarer 0 i andre tester (f.eks skjermkort tester der FPS måles)..

Lenke til kommentar

Ett litt "utenom" innlegg kanskje men det får gå :smile:

 

Vannkjøling funker iaf , det er vi alle enig om håper jeg (lest testene seff)

Tenkte på å kjøpe meg ett sett fra Microplex (bor i Sarpsborg) eller fra 3dfxcool

Endte opp med ei Koolance kasse fra Microplex til slutt,hehe

Bra pris,funker helt topp (så langt)

Kostet meg 3200,-kr med 340W power

kun cpu cooler i pakka men det blir chipset/skjermkort kjøler etterhvert

 

System: AMD t-bird 1.33 , msi k7t turbo-r hovedkort

512 SDram , V5-5500 (dobble kjølere etterhvert)

2x30 gig wd hd's

Har 2 følere på cpu , en på cpublokka (vann temp) og en på cpu.

Idle temp på vann:30 grader med viftene på min. rpm

max 37 grader med viftene på 2 (viftene går på trinn 2 ved 37 grader)

Cpu: 36 grader idle og 43 grader max

Har også satt in ei 80mm papst bak i kassa og ei 60mm papst foran i kassa for og få litt sirkulasjon,V5 kortet blir stygg varmt.

Så systemet funker 110%

Ett veldig bra alternativ til å kjøpe vannkjøling i "løse deler" syns jeg da...heh

http://www.koolance.com

http://www.microplex.no

Ta en titt :grin:

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å kommentere diagrammene, men jeg vil stille et lite spørsmålstegn:

 

-Load-temperaturen på 1,33-GHz-en var 6,5% høyere på Swiftech enn på det andre.

 

-Vanntemperaturen var 9,9% høyere på Swiftech enn på det andre.

 

Altså er radiatoren fra 3DFxCool bedre enn den fra Microplex. Men hvordan (i h*******) kan dere konkludere med at pumpa og slangene er dårligere på Swiftechs sett? Og nei, jeg er ikke en dum person (selv om jeg bare er en tenåring).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 23:05, nesquik skrev:

Ehm, glemte et par ting, hehe:


Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken?


Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =)


Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er.


Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol.



 

Det er veldig mange som bruker peltier element på prosessoren, da kommer den under 25c. Hvordan ser grafen ut da? Tenk litt på det. Da burde man heller starte grafen på laveste målte temp. Det jeg mener er at det ikke er noe mere logisk å starte på rom-temp enn 0 eller hva som helst. Da mener jeg (min mening) at det er enklere å begunne på 0.

Du sier man kan staret på -26167c? Det er ikke mulig å komme under -273grader celsius.

 

[ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2002-01-10 19:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-10 18:53, petersveistrup skrev:


Det er veldig mange som bruker peltier element på prosessoren, da kommer den under 25c. Hvordan ser grafen ut da? Tenk litt på det. Da burde man heller starte grafen på laveste målte temp. Det jeg mener er at det ikke er noe mere logisk å starte på rom-temp enn 0 eller hva som helst. Da mener jeg (min mening) at det er enklere å begunne på 0.

Du sier man kan staret på -26167c? Det er ikke mulig å komme under -273grader celsius.



 

men nå har de ikke testet settet med tecs, så det er ikke mulig å komme under 25 grader.

men det de kunne gjort var å ha mindre mellomrom mellom gradene på grafen. nå er det jo en meter mellom hver grad, så det ser ut som det er større forskjeller enn det er

Lenke til kommentar

Anyway,

 

Jeg synes det var en meget bra test, grafene var kanskje litt "vanskelige".

Det kan man sikkert diskuteres mye om, men det gidder ikke jeg lengere. Dere vet hva min mening er.

Så dere på OK, lag flere tester! De er "artigst" å lese(jeg storkoser meg ivertfall). :smile:

Lenke til kommentar

Er det noen her som har kjøpt AMD Pro Water Kit??

Funker det greit eller?

Hva slags vifte er det best å bruke? 80/120 mm..

Holder det med f.eks. 1 stk. 80 mm på radiatoren og man får bra kjøling med det. eller bør man ha 2 stk. 120 mm som i testen?

 

Når det gjelder vanntanken, kan jeg ikke bare bruke en 1 liters isboks som tank... Det at den skal være tett er vel bare fordi at en ikke skal lekke vann inni maskinen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...