Gå til innhold

Hva koster deg meg å få dekt mobil av arb. giver? Fordelsbeskatning?


Lock-Aze

Anbefalte innlegg

Hei,holder på å bytte jobb, i den forbindelse, så kommer jeg til å bli tilbudt en mobil med abbonemang fra min nye arbeidsgiver. Han sier at jeg kan beholde mitt gamle nummer (overflytte det) til firmamobilen. (hvis jeg ønsker)

 

Men, det jeg lurte på, hvordan regner jeg ut hva fordelsbeskatningen kommer til å koste meg i kroner og øre. Sjefen snakket om at jeg automatisk kom til å bli fordelsbeskattet med 4K (mener det var riktig beløp) betyr dette at jeg må betale 4k ekstra i skatt hvis jeg tar med meg mobilen hjem fra jobb og bruker den hjemme? (utenom arbeidstid)

 

Så, jeg må nesten vite hvordan jeg skal regne denne fordelsbeskatningen, for å vurdere om jeg skal bruke dette abbonemanget på privaten, eller om jeg skal ha to abbonemang og overføre jobbtelefonen til privattelefonen min når jeg går hjem fra jobben om dagen.

 

Ps : Egne samtaler utenom arbeidstid, må jeg betale selv.

 

Takker for all info.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke jeg har misforstått så må du ikke skatte 4000 mer, men skatte som om du tjente 4000 til.

 

Forøvrig vil jeg anbefale deg å få et eget nummer på bedriftsabonnementet. Altså ikke portere ditt nåværende nummer over til bedriftsabo.

Det gjør det lettere å skille privat og arbeid.

Lenke til kommentar
Om ikke jeg har misforstått så må du ikke skatte 4000 mer, men skatte som om du tjente 4000 til.

 

Forøvrig vil jeg anbefale deg å få et eget nummer på bedriftsabonnementet. Altså ikke portere ditt nåværende nummer over til bedriftsabo.

Det gjør det lettere å skille privat og arbeid.

 

Poenget er vel heller det at hvis jeg skal ha bedriftsabbonemanget og bruke den mobilen utenom arbeidstid, så slipper jeg å ha 2 mobiler. Slipper å forholde meg til 2 mobilnummer og slipper å sette arbeidsmobilen over til privattelefonen når jeg er ferdig på jobb. Hvis jeg må skatte som om jeg tjente 4K mer, så er jo ikke det så ille, siden jeg har lite i skatt. Så vil det utgjøre ca 90-95 kroner pr. mnd +eventuelle ringeutgifter. ergo, billigere enn ett vanlig abbonemang på 120.-

 

Ja, da har jeg jo noe å tenke på da, takker for ett informativt svar.. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gidder å gjøre dette dersom arbeidsgiver ikke dekker private samtaler utenom arbeidstid? Du har da pr definisjon ikke fri mobil og skal heller ikke skatte for dette.

 

Om du ikke får dekket private samtaler så er det en særdeles dårlig deal å bli beskattet for fordelen du ikke har...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du gidder å gjøre dette dersom arbeidsgiver ikke dekker private samtaler utenom arbeidstid? Du har da pr definisjon ikke fri mobil og skal heller ikke skatte for dette.

 

Om du ikke får dekket private samtaler så er det en særdeles dårlig deal å bli beskattet for fordelen du ikke har...

Norge A/S i ett nøtteskall, jeg får "fordelen" av at arbeidsgiver gir meg ny mobil og kan nå meg 24 timer i døgnet ved behov... Dette er så positivt for min del at det må jeg skattes av... "Hurra" For arbeidsgiver er ikke dette ett problem. Da jeg bare kan overføre mobilen til min private når jeg går hjem, for da har jeg pr. definisjon ikke noen ekstra fordel av mobilen selv.

 

Men, bruker jeg mobilen utenfor arbeidstiden... Da er det en "fordel" og jeg må beskattes av det. Slik er nå reglene...

I Danmark har du motsatt system, er du så uheldig at arbeidsgiver må gi deg mobil for å kunne nå deg utenom arbeidstid... Så får du fratrekk på skatten for dette... For de regner det som en bakdel at du må ofre noe av din fritid for at arbeidsgiver skal kunne nå deg på mobil... Virker noe mer fornuftig i min bok ivertfall...

 

Jeg må jo bruke 5 min ekstra pr. mnd for å krysse av private samtaler på en liste hvis jeg velger å ta med meg mobilen hjem, så du kan sikkert spørre hvorfor jeg skal vurdere å bruke mobilen hjemme... Som sagt, er mest fordi jeg ikke ønsker å ha to abbonemang, men, det går sikkert bra. Skal tenke igjennom det.

Lenke til kommentar

Får du dekket et abonnement av arbeidsgiver koster det deg 28% skatt av kr 4 000,- dvs kr 1 120,-

Dekker arbeidsgiver to eller flere abonnement koster det deg 28% av kr 6 000,- dvs kr 1 680,-

 

Du kan jo selv tenke deg hva du ellers bruker på mobiltelefon i løpet av et år, og så kan du undres over hva folk griner av... Fordi om arbeidsgiver betaler telefonen din, så betyr ikke det at du MÅ være tilgjengelig døgnet rundt. Har du den typen jobb/sjef, så gjelder det jo bare å lagre alle nummer og være selektiv.

 

Edit: Ser at arbeidsgiver ikke betaler for private samtaler..

Da hadde ikke jeg vært i tvil. Jeg hadde brukt to telefoner og lagt igjen jobbmobilen på kontoret når jeg gikk hjem.

Da koster det deg ikke ei krone i skatt.

Lenke til kommentar
Edit: Ser at arbeidsgiver ikke betaler for private samtaler..

Da hadde ikke jeg vært i tvil. Jeg hadde brukt to telefoner og lagt igjen jobbmobilen på kontoret når jeg gikk hjem.

Da koster det deg ikke ei krone i skatt.

Helt enig. Om en arbeidsgiver er gjerrig og ikke betaler for ditt private forbruk, hadde aldri jeg giddet å ta med jobbtelefonen hjem for å stå til hans disposisjon gratis.

Lenke til kommentar

Enig, jeg synes det er ganske smålig av arbeidsgiveren å ikke dekke privat forbruk når dere først skal ha ordningen. Det er forresten ikke slik at du formelt forplikter deg til å stå til arbeidsgivers disposisjon om du har med arbeidsgivers mobiltelefon hjem - uansett om han betaler privat forbruk eller ikke. Vaktordninger skal avtales.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har to mobiltelefoner, en tilhørende jobben og kun for jobb-bruk, og en privat. Jobb-mobilen ringer videre til min private etter omkring 5 ring ved ikke svar, eller direkte når avslått. Slik kan jeg motta alle samtaler. Siden jobb-mobilen ikke benyttes til privatsamtaler, og jeg likevel får påplusset inntekten kr 4000,- , er jeg fristet til å la jobb-mobilen ligge på jobb avslått. Slik jeg har forstått det, må jeg betale kr 1800,- ekstra i skatt pga jobb-mobil fordi den i teorien kan benyttes privat. Det er mye mer enn det ville kostet meg å betale jobb-samtalene selv hele året. Til orientering får arbeidsgiver utskrift av alle samtaler, men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...