Gå til innhold

BIOS oppgradering som gikk dårlig


z0nic

Anbefalte innlegg

Hoj.

 

Prøvde meg på noe ASUS Update Utility greier idag, det skulle jeg kanskje aldri gjort, for nå er dritten dau.

 

ASUS P5K hovedkort.

Oppgraderer BIOS etter oppskriften.

 

Den sletter EEPROM - OK.

Den flasher EEPROM med ny BIOS - OK.

Men når den skal verifisere den nye BIOS versjonen går det dårlig.

 

OK, crap, prøve på nytt... da finner den ikke ut hvilken BIOS den har, og programmet kræsjer.

 

Plutselig finner Vista på at det var en god idé å kræsje også, så da går maskinen ned for telling, og nå fungerer den dårlig.

 

Slår den på, den booter i 3 sek, så slår den seg av. Så går den på igjen, fremdeles kun i 3 sek før den slår seg av igjen...og igjen...og igjen...osv..

 

Jeg husker i gamle dager da det var en ekstra BIOS-chip-sak på hovedkortet, som man kunne bytte til hvis den første skulle finne på å dø på seg... det fant jeg ikke på dette kortet gitt...

 

Hva skjer? Har jeg driti på draget? Burde dette dekkes av garantien på noen måte? Eller blir det første og beste datasjappen som får seg noen tusenlapper førstkommende mandag?

 

Hvis det på noen som helst måte skulle være relevant, så gjaldt det oppgradering fra versjon 603 til 704..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke akkurat supergo med pc, men jeg vet at om du egentlig ikke trenger noen oppdateringer så i stede for å svi av masse penger på nærmeste "datasjappe" kan du ta systemgjennoppretting som kan gjøres i sikkerhetsmodus om du kommer deg så langt.

 

Vel, sikkerhetsmodus høres veldig fint ut, men som jeg skriver: Slår den på, den booter i 3 sek, så slår den seg av. Så går den på igjen, fremdeles kun i 3 sek før den slår seg av igjen...og igjen...og igjen...osv..... så går det heller dårlig.

 

Jeg har forresten prøvd meg på det gode gamle "ta ut batteriet og teste clear cmos via jumper-trikset" uten hell...

Lenke til kommentar
CrashFree BIOS 3

Simply restore corrupted BIOS data from USB flash disk

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

 

Ifølge Asus sine sider har ditt HK denne funksjonen. Bla litt i brukerveiledningen så finner du ut hvordan den fungerer. På P5E er det bare å sette i driver cden som fulgte med. Kan virke som om du har tatt knekken på hele crash free bios saken.

 

Du kan forsøke å koble fra alt unødvendig hardware (inkludert rambrikker, dersom du har mer enn 1 da).

Endret av mar
Lenke til kommentar
CrashFree BIOS 3

Simply restore corrupted BIOS data from USB flash disk

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

 

Ifølge Asus sine sider har ditt HK denne funksjonen. Bla litt i brukerveiledningen så finner du ut hvordan den fungerer. På P5E er det bare å sette i driver cden som fulgte med. Kan virke som om du har tatt knekken på hele crash free bios saken.

 

Du kan forsøke å koble fra alt unødvendig hardware (inkludert rambrikker, dersom du har mer enn 1 da).

 

nms

 

Litt skeptisk her, for skjermen kommer ikke engang på før maskinen slår seg av igjen.

Så ja, det kan hende jeg har klart å ta livet av hele CrashFree funksjonaliteten...

Lenke til kommentar

DU har fått en feil-bios flash. System restore vil ikke kunne gjøre en dritt med dette, for det er bios chippen som har fått feil programmering.

 

Ditt hovedkort har heldigvis crashfree bios, slik at selv om du flasher feil bios så kan du automatisk flashe hovedkort med et nytt bios når det starter, gitt at du preparerer en biosfil riktig og leverer den til systemet på f.eks. en flash minnestikke.

 

Se din brukermanual eller den utvidede på produsentens side for info om hvordan du gjør det.

 

Eneste andre alternativ vil våre å bytte bios chippen fysisk. Det er evt. noe en PCbutikk med litt peil kan gjøre for deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Litt skeptisk her, for skjermen kommer ikke engang på før maskinen slår seg av igjen.

Så ja, det kan hende jeg har klart å ta livet av hele CrashFree funksjonaliteten...

 

BIOs styrer alt ja, inkludert det som kommer opp på skejrmen. du vill ikke få on-screen instruksjoner når du bruker crashfree. den vil bare reflahe bios automatisk med filen du gir helt udiskiminerende dersom det er en fil der med riktig navn, og så restarte.

 

Du kan ikke ta knekken på crashfree eller ligjende funksjoner ved å flashe feil BIOS. Det er no nettop spesifik for å rette feile BIOS flashe at denne funksjonen er laget...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Litt skeptisk her, for skjermen kommer ikke engang på før maskinen slår seg av igjen.

Så ja, det kan hende jeg har klart å ta livet av hele CrashFree funksjonaliteten...

 

BIOs styrer alt ja, inkludert det som kommer opp på skejrmen. du vill ikke få on-screen instruksjoner når du bruker crashfree. den vil bare reflahe bios automatisk med filen du gir helt udiskiminerende dersom det er en fil der med riktig navn, og så restarte.

 

Du kan ikke ta knekken på crashfree eller ligjende funksjoner ved å flashe feil BIOS. Det er no nettop spesifik for å rette feile BIOS flashe at denne funksjonen er laget...

 

-Stigma

 

Vel, det fungerer i alle fall ikke.

Har boota den både med CD og USB-drive med original BIOS rett fra ASUS CD-en... det skjer ingenting dessverre..

Lenke til kommentar

Hadde et liknende problem som deg, men med annet hovedkort, så vet ikke om løsningen jeg fant vil hjelpe deg. Etter å ha startet maskninen gikk den rett til en feilmelding (bios rom checksum error) før jeg i det hele tatt kunne gå inn i BIOS eller gjøre noe annet. Sjekk om du kan boote fra diskett (hvis du har det), USB eller CD. Det som fungerte for meg var å boote fra en diskett (ja, det er en gammel maskin), hvor jeg hadde lagt en BIOS-oppdatering og flash-program samt autoexec.bat, som startet BIOS-flashen automatisk. Etterpå fungerte alt som det skulle.

 

EDIT: Innlegget over ble skrevet mens jeg forfattet mitt eget innlegg, så det skulle vel mer eller mindre utelukke mitt tips. Sorry.

Endret av olevin
Lenke til kommentar

se framgangsmåte i brukermanual eller google:

bytt jumper på hovedkortet på CMOS fra 1-2 til 2-3, bytt tilbake etter 5 sekund, samt ta ut hovedkort batteri i ei halvtime. Virker ikke dette er det ikke annet enn garanti igjen.

ASUS er bra, men trenger faktisk bios oppdatering for å ordne smårusk. Anbefaler ikke å flashe fra OS eller CD(ja det går an), bruk diskett eller minnebrikke som du kan lagre tidligere bios på.

Lenke til kommentar

Det er flere her som ikke vet forskjellen på BIOS og CMOS virker det som. Du kan slette instillingene dine som BIOSen har ja, men du kan ikke resette programmeringen for BIOSen, det gjør du via flashing. Din flashing har tydeligvis feilet, og ingen mengde med CMOS resetting vil da hjelpe.

 

Les opp på hvordan du bruker crashfree bios funksjonen og bruk den.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er flere her som ikke vet forskjellen på BIOS og CMOS virker det som. Du kan slette instillingene dine som BIOSen har ja, men du kan ikke resette programmeringen for BIOSen, det gjør du via flashing. Din flashing har tydeligvis feilet, og ingen mengde med CMOS resetting vil da hjelpe.

 

Les opp på hvordan du bruker crashfree bios funksjonen og bruk den.

 

-Stigma

 

Lest, forstått, testet, feilet...

Lenke til kommentar

Da er det bare en ting igjen å gjøre, å få tilsendt en ny bios-chip eller evt. levere den inn på verksted for å få noen til å gjøre det for deg. De fleste hovedkort har bios chipper som kan taes ut på en eller annen måte.

 

Det er også mulig å låne en bios-chip fra et identisk hovedkort, boote opp fra den, stappe inn din gamle, og så flashe den riktig igjen, men da må du ha en veldig god venn eller noe sånt som gidd å hjelpe deg, samt har samme modell... det er ikke helt risikofritt heller selvfølgleig og du kan i værste tilfelel ende opp med 2 bioser som er fucket i stedet for èn.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...