Gå til innhold

kjøpe kabelstrømpe for jord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har brukt kabeln med produkt nummer:

49-53-5

 

Installasjonskabel PR.

Entrådet kobberleder med aluminiumsmantel og hvit PVC-kappe.

 

i den er jordlederen ikke isolert. tenkte for ordensskyld å benytte meg med en slik beskyttelseskappe.

når jeg gikk elektro for lenge lenge siden, benytta vi oss av slik kabelstrømpe med gul og grønn farge.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Ja, det er ikkje noko krav til å bruke det, blir mest brukt på fleirtrådet/mangetrådet og i industriinstallasjonar.

ja vet det ikke er noe krav. (i fra det jeg husker fra den gamle forskriftsboka :p ... hehe har den enda, den er fra 1991..)

det er vel mer fordi jeg synes det blir litt bedre i koblingsboksene ved å isolere disse ledningene.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Du trenger ikke merke/sette strømpe på Jord i PR kabel. Vist du skal isolere denne ifra de andre lederene på noen måte skal du i i følge NEK400 avsnitt 514:3 merke med fargekombinasjonen gul/grønn (jord). Har du lagd ett nytt anlegg eller forandret på allerede oppsatt kurs så skal du skrive en samsvarserklæring og legge i sikringskapet eller evt der du har dokumentasjon for ditt elektriske anlegg.

 

Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar
Koble jorda først i boksen så ligger den pent og pyntelig for seg selv i bunnen av boksen med strømførende kabler over seg.

det er ikke sånn svær koblingsboks som noen kanskje trudde her nå..

det er bare sånne småe hvite som man får på clas

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å legge jorda i bunnen selv om boksen er liten, er bare å legge den riktig først.

 

Når det kommer til kravet i NEK400 514.3 så sies det blant annet under punkt 514.3.2.1. avsnitt 2 "I et lavspennings fordelingsnett er det ikke nødvendig å fargemerke en uisolert beskyttelsesleder dersom beskyttelseslederen er lett gjenkjennelig pga. form, konstruksjon eller forlegning.

Slike ledninger skal i midlertid fargemerkes ved koblingspunktene"

Så noen heldekkende strømpe er nok ikke påkrevd.

 

Men ut fra at du har kjøpt boksen på Class og lurer på hvor du kan få tak i slik strømpe så fraråder jeg deg sterkt å gå løs på det du hadde tengt å utføre og heller la en fagmann gjøre jobben.

Tror neppe samsvarserklæringa di blir så mye verdt når tilsynet kommer på besøk.

Både de og andre fagfolk ser utrolig lett når ikke fagfolk har lagt opp strømmen selv.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Koble jorda først i boksen så ligger den pent og pyntelig for seg selv i bunnen av boksen med strømførende kabler over seg.

det er ikke sånn svær koblingsboks som noen kanskje trudde her nå..

det er bare sånne småe hvite som man får på clas

 

Ja, men det han mener er at du kobler jord først og legger jordkabelen i bunnen av boksen. Deretter kobler du inn kablene. Du skal jo alltid ha litt å gå på når du kobler til i tilfelle du må snu eller flytte på skjøtestykke inne i koblingsboksen siden.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke merke/sette strømpe på Jord i PR kabel. Vist du skal isolere denne ifra de andre lederene på noen måte skal du i i følge NEK400 avsnitt 514:3 merke med fargekombinasjonen gul/grønn (jord). Har du lagd ett nytt anlegg eller forandret på allerede oppsatt kurs så skal du skrive en samsvarserklæring og legge i sikringskapet eller evt der du har dokumentasjon for ditt elektriske anlegg.

 

Håper det var til hjelp

;) fantastisk.

noe jeg kunne slå opp i den gamle forskriftsboka mi (kanskje det er NEK400 den forskriftboka der heter)

 

ja. det er gul og grønn kabelstrømpe jeg har lyst til å merke denne jordingslederen med. slik som det står i forskriftene at jeg kan gjøre.

 

men har ennå ikke funnet noen som selger disse.

 

så hvis ingen har noen linker til en butikk...så har en kompis sagt at han kan skaffe når han kommer hjem fra arbeidsskiftet sitt (blir vel en stundt til det siden han nettopp starta dette skiftet)

Lenke til kommentar
Er ikke noe problem å legge jorda i bunnen selv om boksen er liten, er bare å legge den riktig først.

 

Når det kommer til kravet i NEK400 514.3 så sies det blant annet under punkt 514.3.2.1. avsnitt 2 "I et lavspennings fordelingsnett er det ikke nødvendig å fargemerke en uisolert beskyttelsesleder dersom beskyttelseslederen er lett gjenkjennelig pga. form, konstruksjon eller forlegning.

Slike ledninger skal i midlertid fargemerkes ved koblingspunktene"

Så noen heldekkende strømpe er nok ikke påkrevd.

Du trenger ikke merke/sette strømpe på Jord i PR kabel. Vist du skal isolere denne ifra de andre lederene på noen måte skal du i i følge NEK400 avsnitt 514:3 merke med fargekombinasjonen gul/grønn (jord) ;)

 

 

 

Til trådstarter. Her har du krympestrømpe jordfarger. Det du trenger er en føn eller liknende som kan smelte den (100 grader)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Koble jorda først i boksen så ligger den pent og pyntelig for seg selv i bunnen av boksen med strømførende kabler over seg.

det er ikke sånn svær koblingsboks som noen kanskje trudde her nå..

det er bare sånne småe hvite som man får på clas

 

Ja, men det han mener er at du kobler jord først og legger jordkabelen i bunnen av boksen. Deretter kobler du inn kablene. Du skal jo alltid ha litt å gå på når du kobler til i tilfelle du må snu eller flytte på skjøtestykke inne i koblingsboksen siden.

åja ;) sånn ja...

men altså det er mest en formalitet for min del.. kablene ligger fint i boksen. (husker ikke om jeg la de jordingskablene i bunnen sist, men det kan godt være)

 

Greit å vite at det ikke påkrevd. men har nå lyst til å sette på strømpe alikevel.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvor NEK400 514.3 nevner isolering?

Dette er et punkt helt og alene viet til merking av ledere.

 

Det var kanskje litt knotete skrevet, men det jeg prøver å komme frem til er at det er ikke lurt å isolere med si f.eks sort krympestrømpe (noen nevnte at over at du kunne kjøpe det på clas). Derfor burde han merke med gul/grønn krympestrømpe/strømpe for å adskille kablene. Når jeg snakker om isolere/isolasjon så snakker jeg da om ytterskjerm på kabelen, altså at strømpen blir skjermen/isolasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...