Gå til innhold

Diskusjon om anonymitet i konkurransen


Notatblokk

Anbefalte innlegg

I flere runder har det vært litt småtteri i forhold til hvor anonyme deltakerne er og slikt, så jeg syns det er på tide med en diskusjon om dette.

 

F. eks om jeg vil bidra i en runde med et bilde som er tatt av min hund, så vet jo de fleste her inne at jeg er den eneste med en sånn hund (evt. at den ser "sånn og sånn" ut). Eller om man tar en serie bilder, legger ett i bildekritikken og bruker nummer 3 i serien som konkurransebilde så vil jo de fleste kanskje klare å se at dette er et bilde fra den samme serien (og dermed også kunne peke ut fotografen bak bildet).

 

Hvor pirkete skal vi være på slike ting? Skal en ikke få delta med et knallbilde kun fordi f. eks noen vil kjenne igjen hunden på bildet? Kan man ikke publisere et bilde fra samme serien på nesten to uker, fordi det er med i en avstemning?

Jeg syns regelen om at man ikke kan poste BIDRAGET i f. eks bildekritikken eller på andre steder (offentliggjøre) er helt okey, men jeg syns ikke det er noen vits i å være så anonymitetshissig at man ikke f. eks kan legge ut bilder fra en lik serie.

 

Det er sikkert mange som stemmer som ikke er noe særlig i bildekritikken eller Photosight/foto.no, og disse har da ikke noe forhold til hvem som har tatt bildet de stemmer på eller ansiktene bak bidragene.

 

Det koker kanskje ned til hvor høy trynefaktor det er under avstemningen. Jeg stemmer på det beste bildet, ikke fotografen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et godt spørsmål. Reglene er jo forsåvidt klare:

 

7. Bildet skal være anonymt så lenge konkurranse og avstemming pågår. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil derfor bli diskvalifisert.

 

Men det er tydeligvis ikke alle som leser reglene nøye, og får med seg disse detaljene.

 

En ting som ikke er nevnt i reglene, men som du sikter til, bilder fra samme serie. Det er lov ut ifra disse reglene.

 

Tom

Lenke til kommentar
hvor kritisk nøye skal vi være.

Ikke i det hele tatt. I denne runden er jo opphavsmennene bak to av bidragene helt åpenbar for dem som følger med på forumet generelt, og det bør ikke plage noen.

 

Reglene er til for å lage en enkel og grei konkurranse med lav terskel for å delta, ikke for å gi folk noe å krange om, eller for å utelukke flest mulig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Er enig det som er blitt sagt, men bare et lite innspill. Det gjør det jo ikke noe om deltakerne er litt selvkritiske når de leverer sitt bidrag. Hvis de tidligere har publisert et bilde som er 99 % likt konkurransebidraget, bør de kanskje vurdere det dit hen at de heller evt. bør benytte et annet seriebilde.

 

Når dette er sagt, er jeg stor tilhenger av at man ikke skal være "paragrafryttere" eller være altfor strenge og pirkete. Vil man være detektiv, kan man jo alltids avsløre flere av fotografene bare ved å sjekke exif. Så 100 % anonymitet er umulig å gjennomføre. Så lenge man ikke gjør noe bevisst for å bli gjenkjent, synes jeg det er greit. Noen ganger oppstår det imidlertid uenigheter, men da er det arrangør av gjeldende runde som har det endelige ordet, og da bør vi andre respektere arrangørens avgjørelse - uansett om vi er enig eller uenig.

Lenke til kommentar

Dette er vel i utgangspunktet en uformell og uhøytidtlig konkuranse der grunntanken var å pirre kreativeten til forumets brukere. Og de fleste som har vært i dette forumet en stund begynner vel som smått å kjenne igjen bildene til hverandre.

 

Er enig i det Anew sier.

 

(nå har jo ikke jeg deltatt selv på ørten måneder, men morsomt å følge med)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...