Gå til innhold

Hvordan ta skarpe bilder uten blitz?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vet dette sikkert er et spørsmål som er stilt utallige ganger, men jeg gjorde noen søk og kunne ikke finne noe tilfredstillende resultat. Leste også gjennom stickyene, men det blir fort ganske teknisk for en veldig amatør som meg. Nå har det seg sånn at vi nok en gang skal gjøre nytt kamerainnkjøp i heimen her. Vi har hatt en del digitale kompaktkameraer, mest av Canon's Ixus serie, og disse har fungert meget bra, da man stort sett trenger bare å slå på kameraet, peke og knipse, så blir bildene bra. Men jeg har aldri fått til å ta fine stemningsbilder. Hver gang jeg deaktiverer blitzen, (lyn med Ø tegnet over), og skal prøve å ta bildet, blir det uskarpt nesten uansett hvor rolig jeg prøver å holde kameraet. Jeg har såvidt fått med meg at man skal stille "lukkertiden" og ISO verdien når man tar bilder uten blitz(?). Nå vurderer vi å gå til innkjøp av Ixus 75, mest på grunn av prisen, men jeg vil helst ha et kamera hvor det er mulig å ta fine innendørsbilder i disse juletider. Er dette en funksjon forbeholdt de litt mer "proffe" kamerene?

 

Jeg skulle gjerne hatt en lettfattelig forklaring på hvordan slike bilder skal taes, og om det er noen av disse kompakte kameraene som duger til slikt, som Ixus 75 vi har vurdert?

 

Alle svar mottas med stor takk :)

/espenah

 

(Beklager hvis denne er feilpostet, jeg følte at spørsmålet mitt kanskje gikk litt mer på teknikk.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, ja det har jeg fått med meg. Men det er ikke mulig å få bildene bra bare ved å holde kameraet? Selv ikke på de litt dyrere typene? Litt kjedelig å være avhengig av stativ hvis man er på farten.
Du får lommestativ som er gode nok. Det er ikke snakk om å ha et stort fotostativ, ofte holder det å sette kameraet på et bord el.l., men det er ikke alltid like lett å få med det du ønsker i bildet da. Et lommestativ gir deg ofte den justeringen du trenger.
Lenke til kommentar
ah, slike finnes også ja. Ok, så da bør det gå bra å ta gode bilder selv med et lite digitalt kompaktkamera, kun ved å skru av blitzen? Den stiller lukkertiden og slikt automatisk?
Joda, men er det lang lukkertid (og det blir det fort om det er litt mørkt), er faren for bevegelsesuskarphet meget stor. Da er det bare blits som gjelder, enten du vil eller ikke.
Lenke til kommentar

For å få typen bilder du ønsker må man:

 

1 - Bruke høy iso, og gjerne ha et lysterkt objektiv, godta iso støyen og knipse med en akseptabel lukkertid

2 - bruke stativ, be alle på bildet å stå helt rolig i de sekundene det vil ta å "ta bildet"

 

For alternativ 1 er vel nesten et dSLR med lysterkt objektiv og en god iso 1200-1600 (eller mer) å anbefale, fra et kompaktkamera vil iso 800 og oppover stort sett se ut som grøt til sammenlikning..

Lenke til kommentar

Du bør heller satse på Fujifilm F40d. Les mer her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876202

 

EDIT:

Test av F40d:

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=13...are_to=&p=2

 

Utdrag fra konklusjonen i testen:

Likevel er vi ikke i tvil om å utrope FinePix F40fd til det 8 Mp kompaktkameraet i dag med de beste bildeegenskapene, og suverent de beste mulighetene for å ta gode bilder uten blitz i begrenset belysning.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Hmm, ja det har jeg fått med meg. Men det er ikke mulig å få bildene bra bare ved å holde kameraet? Selv ikke på de litt dyrere typene? Litt kjedelig å være avhengig av stativ hvis man er på farten.

 

Et rimelig speilreflekskamera gir mulighet for høy ISO, lyssterk optikk og dermed flotte stemningsbilder også innendørs.

 

Til en begrenset grad, ja....

Skal ikke være særlig mye neddempet lys i en stue nå vinterstid før f/1.4 og ISO 1600 ikke er tilstrekkelig.

Og da må han, bruke x-antall kroner på dSLR + objektiv, og ikke minst, ha/få ferdigheter slik at fokus blir satt på centimeteren der den skal, samt akseptere at det blir bare noen cm (eller mm) som er i fokus....

Kanskje ikke det han hadde tenkt seg..?

 

Skal en først kjøpe dSLR og er på jakt etter bra innendøstbilder, er nok en ekstern blits - og korrekt bruk av denne - den beste investeringen for de fleste. I alle fall nybegynnere..

Lenke til kommentar
Til en begrenset grad, ja....

Skal ikke være særlig mye neddempet lys i en stue nå vinterstid før f/1.4 og ISO 1600 ikke er tilstrekkelig.

dessverre facts of life. Og kameraer som klarer ISO 6400 uten problemer er ikke akkurat billige...

 

Og da må han, bruke x-antall kroner på dSLR + objektiv, og ikke minst, ha/få ferdigheter slik at fokus blir satt på centimeteren der den skal, samt akseptere at det blir bare noen cm (eller mm) som er i fokus....

Kanskje ikke det han hadde tenkt seg..?

Tror nok ikke det.

 

Skal en først kjøpe dSLR og er på jakt etter bra innendøstbilder, er nok en ekstern blits - og korrekt bruk av denne - den beste investeringen for de fleste. I alle fall nybegynnere..

Ved bruk av ekstern blits, så bør man vel også spandere på seg en diffuser e.l. ? Vil ikke det gjøre lyset mykere ? Det er jo ikke alltid taket er hvitt; slik at å "bounce" lyset via taket skaper feil farger.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Du bør heller satse på Fujifilm F40d. Les mer her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876202

 

EDIT:

Test av F40d:

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=13...are_to=&p=2

 

Utdrag fra konklusjonen i testen:

Likevel er vi ikke i tvil om å utrope FinePix F40fd til det 8 Mp kompaktkameraet i dag med de beste bildeegenskapene, og suverent de beste mulighetene for å ta gode bilder uten blitz i begrenset belysning.

 

Oi, tusen takk for tipset. Ja, denne scorer mye høyere når prisen omtrent blir den samme. Får leve med at den kanskje ikke er like lekker som Ixus'en, men jeg går mye heller for bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...