Gå til innhold

Forum-crackere slipper unna


Anbefalte innlegg

Synes det er koselig med Politi som jobber 8-16, spiser boller og drikker kaffe i lag jeg.

Men jeg synes det er merkelig hvilke saker som blir prioritert, og ikke minst _hvor mye_ en sak skal være prioritert.

De tar mye "standard" saker, som dere sier: Bråk, urinering på åpen gate, fartssyndere, vandalisme osv.

Men er det en "kjenning" av politiet så slipper han ut med en gang, da gidder de ikke bryet. Selv om faren for gjentakelse er garantert.

 

Det er så jævlig typisk at de henlegger saker de ikke forstår er prinsipielt viktige, og heller prøver å ta den gjennomsnittlige nordmann som aldri har gjort en eneste kriminell handling, bortsett fra å varsle politimannen om å holde den jævla kjøtern sin i bånd så den ikke biter forbipasserende.

 

Jeg har respekt for politiet som ordensvakt og instans for å holde byene fri for pøbler og fanteri.

Jeg har ikke respekt for politifolk som ikke gjør jobben sin på riktig måte.

 

Dette føyer seg inn i sistnevnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet har henlagt anmeldelsen etter at Diskusjon.no ble cracket for litt over et år siden.

Hvorfor skal de bruke ressurser på småting som dette når det er andre langt mere alvorlige lovbrudd der ute?

Den argumentasjonen faller på sin egen urimelighet.

 

Hvis Politiet henlegger alle saker som kan karakteriseres som "småting", vil dette gi signaler om at disse "småtingene" er helt greit å gjøre.

Lenke til kommentar
Seriøst, om politiet ikke kan forfølge hackere så burdet heller ikke fildere slippe foran i køa!

Med tanke på at det knapt er en brøkdel av en promille av fildelerne som får noen som helst reaksjon (og langt færre som det faktisk åpnes sak mot) så kan man vel ikke akkurat si at disse prioriteres av politiet heller. Tvert i mot så blir kriminalitet på nett enten det er hacking eller fildeling dessverre totalt oversett.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var greit at de gjorde, men å sammeligne det med å stjæle en bil eller et eple blir ikke det samme. Et forum kan du bare ta backup av på en minnepenn og legge tilbake hvis noe skjer. Kan du bare kopiere bilen din og ha en reserve i garasjen? Nei, ikke sant.

Lenke til kommentar

Om det er slik at politiet er underbemandet, og personer i Norge skal gå ustraffet for sine gale handlinger. Så burde vel løsningen være klar, at vi må få flere politifolk. Opp med politilønninger, og vise studenter for et bra yrke det er slik at vi kan få flere..

 

Er jo ikke slik at politi skal jobbe noe mer en alle andre bare fordi at dem er politi? Dem gjør vel sikkert så godt dem kan. Dog skal det sies at det er mulig og bevise noe annet..

Lenke til kommentar
Vel, dette er nok ett eksempel på Politiets holdning mot datakriminalitet her i Norge. Dette er ett av mange eksempler som gir alle nerder der ute signaler om at datakriminalitet lønner seg.. En ting er sikkert, det kommer til å fortsette frem til DNB mister noen milliarder..

 

Det er da ikke politiet sin feil at de ikke får nok midler til å gjøre jobben sin. Det blir slik når vi velger å sende Jens ned til Bali med ni milliardær i kofferten fremfor å satse på å bedre dekningen blant annet i politiet (for ikke å si helsevesen). Vi er kanskje et rikt land, men vi har ikke penger til alt, men det virker som om man prøver å bruke penger på alt.

 

At denne saken ble henlagt er derfor forståelig. Når politiet ikke har midler til å etterforske enda mer alvorlig kriminalitet som vold og økonomisk svindel så blir det slik. Fremfor å rette pekefingeren mot politiet så kan de som er irritert på dette heller si sin mening via stemmeseddelen. Sett stemmen på de som ønsker å bruke pengene på slikt og ikke alt mulig annet. Om slike partier finnes da... :)

 

Det er synd, fordi manglende rekasjon fra politiet gjør at man fort tar sakene i egne hender. Kanskje vi skulle hatt vår egen Batman på nett?

Lenke til kommentar
Hva stjal så disse crackerne her på forumet? Masse bokstaver og punktum?

I dette tilfellet var det vel snakk om herværk og epost-spamming, ikke tyveri. Men det er ikke noe prinsipielt bedre.

 

Geir :)

 

I prinsippet er jeg nok enig med deg, men man kan visstnok ikke sammenligne datainnbrudd med vanlig tyveri. Når noen hacker seg inn på dette forumet så har de egentlig ikke stjålet noen ting. At de kanskje var ute etter e-postadresser, så er det vel fremdeles ikke tyveri. Hærverk som du sier, kan man være litt enig i, men alle seriøse nettsider har en fersk backup, så hærverket ville få minimal betydning. Det ville være galt av politiet å prioritere denne saken. Håper dere har sikret dere godt nå, og at dere er forsiktige med hvilke private opplysninger som ligger i brukerprofilene her på forumet. Ellers kan jeg vel få nevne at jeg synes dette forumet er av de bedre, og takhøyden er rimelig høy, noe jeg personlig finner meget positivt ;)

Lenke til kommentar

Synes de fleste kommentarene her bærer preg av et særdeles snevert syn med tanke på kriminalitet. Hvis politiet ikke har ressurser til å ta seg av slike saker, synes dere virkelig det er vanskelig å forstå at en fillesak som dette blir nedprioritert? Det måtte dere vel nesten regne med.

 

Hvorfor ikke ta seg i nakken og heller prøve å forebygge slike angrep, istedenfor å gå gråtende til politiet og be om hjelp?

 

Hva var det i det hele tatt disse "crackerne" gjorde som fikk så fatale følger?

Lenke til kommentar

Hacker man seg inn så kan man samle informasjon eller rett og slett sabotere forumet og ødelegge for tusenvis av timers med arbeid. Jeg stjeler ikke noe om jeg knuser noens bil, men en verdi er allikevel gått tapt.

 

Når det gjelder sikkerhet så har man et ansvar ja. Forumet skal ha låste dører med nok hengelåser på. Hvorfor? Av hensyn til personvern. Vi registrerer/lagrer ikke personlig informasjon som navn, men vi lagrer e-post. Det er et steg nærmere å miste anonymiteten sin og det kan vi ikke ha noe av. Brukerne skal beskyttes og derfor må man gjøre det vanskeligst mulig for hackerne. Når man driver et nettforum så er det ikke mulig å sikre seg 100%, men det bør være så nær 100% som mulig :)

Lenke til kommentar
Politiet har henlagt anmeldelsen etter at Diskusjon.no ble cracket for litt over et år siden.

Hvorfor skal de bruke ressurser på småting som dette når det er andre langt mere alvorlige lovbrudd der ute?

Den argumentasjonen faller på sin egen urimelighet.

 

Hvis Politiet henlegger alle saker som kan karakteriseres som "småting", vil dette gi signaler om at disse "småtingene" er helt greit å gjøre.

 

Da kan jeg betrygge deg med at du er like urimelig selv. Hva mener du politiet skulle gjort i dette tilfelle? Du tror de får ubegrenset med midler og ressurser?

Lenke til kommentar
Da kan jeg betrygge deg med at du er like urimelig selv. Hva mener du politiet skulle gjort i dette tilfelle? Du tror de får ubegrenset med midler og ressurser?

Jeg har ikke kritisert politiet for henleggelsen. Jeg forstår det godt, men din argumentasjon om at "småting" ikke burde reageres på er det jeg kritiserer.

Lenke til kommentar
I prinsippet er jeg nok enig med deg, men man kan visstnok ikke sammenligne datainnbrudd med vanlig tyveri. Når noen hacker seg inn på dette forumet så har de egentlig ikke stjålet noen ting. At de kanskje var ute etter e-postadresser, så er det vel fremdeles ikke tyveri. Hærverk som du sier, kan man være litt enig i, men alle seriøse nettsider har en fersk backup, så hærverket ville få minimal betydning. Det ville være galt av politiet å prioritere denne saken. Håper dere har sikret dere godt nå, og at dere er forsiktige med hvilke private opplysninger som ligger i brukerprofilene her på forumet. Ellers kan jeg vel få nevne at jeg synes dette forumet er av de bedre, og takhøyden er rimelig høy, noe jeg personlig finner meget positivt ;)

Vi fikk tidligere i år brev om at saken var oversendt myndighetene i Nederland(evnt Belgia), og det aktuelle nettstedet angrepet kom fra ble fjernet fra nett kjapt, så noe skjedde jo. Problemet ligger nok i at det måtte blitt reist en sak i Norge, som så hadde blitt overført til de igjen, og det tar jo fort litt tid.

 

Man kan kansje kalle det "småting" men det blir fort dyrt når det medfører noen timers nedetid, og faren for at 130 000 brukernavn med krypterte passord, e-poster o.l kommer i feil hender er ikke særlig fristende. Det blir fort litt utgifter når en rekke personer må jobbe for å avklare hvor hullet var, hvordan det ble misbrukt, og ikke minst i å rette opp igjen i problemene som ble laget.

 

Når det gjelder sikkkerheten så ble den økt i ettertid ja. Blant annet er det ikke mulig å få tilgang til forumets administrasjonssider selv om en uvedkommen person skulle kunne få kloa i en administratorbruker. Så det i seg selv vil stoppe mange av farene.

 

Jeg kan forøvrig godt forstå at saken ble henlagt siden det skjedde i utlandet, og jeg lever i den tro at om det hadde hatt sin opprinnelse i Norge, så ville utfallet ha blitt anderledes.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at det var greit at de gjorde, men å sammeligne det med å stjæle en bil eller et eple blir ikke det samme. Et forum kan du bare ta backup av på en minnepenn og legge tilbake hvis noe skjer. Kan du bare kopiere bilen din og ha en reserve i garasjen? Nei, ikke sant.

Nei man kan ikke ta backup av en bil. Men akkurat det er prinsipielt irrellevant. Det kunne vært en nettbank som var offeret, og resultatet langt værre enn å stjele en bil, uansett backuper.

 

Jeg sammenligner ikke cracking med tyveri. Jeg påpeker at adgang til å gjøre noe galt ikke er tillatelse til det samme. Utgangspunktet var en implisitt påstand om at man kan skylde seg selv når man blir hacket, eller at man bør skylde på utvikleren av systemet og ikke på hackeren. Sånn er det ikke i mine øyne. Folk har ansvar for sine egne handlinger, og gjør man noe galt så er det galt.

 

At kjeltringen i dette tilfellet ikke var av det verste slaget skal vi takke oss lykkelig for. Det er en formildende omstendighet at vedkommende nøyde seg med simpelt herværk, men galt er det okke som. Uansett hvor dårlig døra var er det ikke greit å gjøre sånt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvis Politiet henlegger alle saker som kan karakteriseres som "småting", vil dette gi signaler om at disse "småtingene" er helt greit å gjøre.

Vel, fildeling har jo allerede blitt akseptert i det brede lag av folket nettopp av den grunnen; fordi det aldri har blitt prioritert å gjøre noe med det så har det etterhvert blitt helt greit selv om det i prinsippet ikke er lov.

 

Jeg synes ikke hacking skal prioriteres foran f.eks. anmeldelser når det gjelder fildeling. Begge deler er databasert, ingen av delene ødelegger noe fysisk.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det jeg personlig ikke forstår er hvordan Norge som er et moderne land på alle kanter ikke ser strengere på slike angrep. For det første er dette forumet og alt det står for og er en veldig stor ressurs som veldig mange ikke ville like å være foruten. At et slikt tilbud blir angrepet av noen tullinger som bare vil gjøre drit og (unnskyld) faenskap på grunn av enten en hevnaksjon eller andre former for revansj mot et slikt strålende tilbud som dette forumet er oppsiktsvekkende.

 

Jeg håper at politiet vil gi ut en liten melding her som inneholder en unnskyldning, for at en slik ressurs som dette forumet blir angrepet men at det ikke gjøres noe med og at man kan ikke henlegge en slik sak. Norge som et land og en nasjon må trappe opp jakten på crackere og ikke nedlastere. Det er helt feil prioritering! Det er også rart at politiet ikke statuerer et eksempel ved å gi vedkommende som gjorde dette en sviende straff.

Dette gjør meg trist og provosert at noen angriper en slik ressurs som dette for jeg tror at vedkommende ikke har så god grunn for dette..

GOD!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...