Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp og Salg i beruset tilstand


Mads2007

Anbefalte innlegg

En fjern venn av meg har alkoholproblemer og solgte en hund i beruset tilstand for 1000 kr og 5 flasker brennvin. Gjør oppmerksom på at denne "vennen" var beruset under salget. Han som kjøpte hunden utnyttet seg at han var beruset og tilbø min "venn" opptil fler drinker mens han samtidig presset "vennen" til å selge hunden til han for nevnte sum.

 

Noen dager etter salget hvor også min "venn" blir edru ønsker han å heve kjøpet, han tar dermed kontakt med kjøper hvor han ønsker hunden levert tilbake. Kjøper sier da; "Alle avtaler er bindene". Kjøper nevnte også at hunden hadde det mye bedre hos seg.

 

min venn sier da; "Får jeg hunden tilbake skal jeg aldri mer drikke alkohol".

 

Hvilke rettigheter har min "venn"? Kjøper har utnyttet en alkoholikers treng til mer drikke. Har dette noe betydning?

Endret av Mads2007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Antar at den avtalen ikke var skriftlig?

En avtale er uansett bindende, at vennen din var beruset kan han nok takke seg selv for.

 

Tror også kjøper kan ha rett i at han har det bedre hos dem....

 

Fordommer er ikke vakre.

Lenke til kommentar
Fordommer er ikke vakre.

Man kan kalle det hva man vil men folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv skal verken ha ansvar over hverken barn eller dyr!

 

 

Og selv om de ikke klarer å ta vare på seg selv betyr ikke at de ikke klarer å ta vare på f.eks. en hund.

 

Har selv sett flere situasjoner der alkoholikere har hunder, og der har hundene alltid hatt mat og fått godt stell.

 

Du kan sikkert hoste opp eksempler på det motsatte, men å dra alle over en kam blir for drøyt.

Lenke til kommentar

Uhm... Gjelder avataleloven i dette tilfellet?

 

 

I så fall, vil denne paragrafen fra avtaleloven være relevant?

 

§ 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

 

Eventuelt:

 

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Og selv om de ikke klarer å ta vare på seg selv betyr ikke at de ikke klarer å ta vare på f.eks. en hund.

 

Har selv sett flere situasjoner der alkoholikere har hunder, og der har hundene alltid hatt mat og fått godt stell.

 

Du kan sikkert hoste opp eksempler på det motsatte, men å dra alle over en kam blir for drøyt.

Da kan vel du forklare hvordan det har gått for seg da, for selvsagt har jo du fulgt med i over lang tid siden du påstår noe slikt!

 

Har ikke noe med å dra alle over en kam eller ikke, har noen problemer med å ta vare på seg selv så skal de ikke ha ansvar for andre liv, uansett!

 

En person som ikke kan kontrollere når han drikker kan heller ikke kontrollere NÅR han drikker og heller ikke mengde. Da er det UMULIG å gi en hund den omsorg og stell den har krav på til enhver tid. At du har blitt lurt til å tro det er en annen ting.....

 

Edit:

At han selger hunden i fylla er også en sterk pekepinn på at han ikke burde ha hund!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Og selv om de ikke klarer å ta vare på seg selv betyr ikke at de ikke klarer å ta vare på f.eks. en hund.

 

Har selv sett flere situasjoner der alkoholikere har hunder, og der har hundene alltid hatt mat og fått godt stell.

 

Du kan sikkert hoste opp eksempler på det motsatte, men å dra alle over en kam blir for drøyt.

Da kan vel du forklare hvordan det har gått for seg da, for selvsagt har jo du fulgt med i over lang tid siden du påstår noe slikt!

 

Har ikke noe med å dra alle over en kam eller ikke, har noen problemer med å ta vare på seg selv så skal de ikke ha ansvar for andre liv, uansett!

 

En person som ikke kan kontrollere når han drikker kan heller ikke kontrollere NÅR han drikker og heller ikke mengde. Da er det UMULIG å gi en hund den omsorg og stell den har krav på til enhver tid. At du har blitt lurt til å tro det er en annen ting.....

 

Edit:

At han selger hunden i fylla er også en sterk pekepinn på at han ikke burde ha hund!

 

 

Nei for all del, mannen har jo bare vært naboen min i nesten 35 år...så jeg har nok ikke fulgt med i lengre tid... :hmm:

 

Mannen har alltid kjøpt hundemat når han har vært i butikken, av og til sultet selv for å få kjøpt mat til hunden og hunden har alltid vært stelt og gått tur med.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
Nei for all del, mannen har jo bare vært naboen min i nesten 35 år...så jeg har nok ikke fulgt med i lengre tid... :hmm:

 

Mannen har alltid kjøpt hundemat når han har vært i butikken, av og til sultet selv for å få kjøpt mat til hunden og hunden har alltid vært stelt og gått tur med.

Nabo ja, da vet du jo alt.... eller kanskje naboen din er flink til å skjule det som bør skjules og motsatt.

 

Hvis han ikke matet hunden en dag, hadde du merket det, hadde du merket hvis han ikke luftet hunden en dag eller ikke gikk til dyrelegen da hunden burde være der.

 

Utrolig naivt å tro at man vet hvordan naboen behandler hunden sin kun for at dere bor ved siden av hverandre.....

Lenke til kommentar
Nei for all del, mannen har jo bare vært naboen min i nesten 35 år...så jeg har nok ikke fulgt med i lengre tid... :hmm:

 

Mannen har alltid kjøpt hundemat når han har vært i butikken, av og til sultet selv for å få kjøpt mat til hunden og hunden har alltid vært stelt og gått tur med.

Nabo ja, da vet du jo alt.... eller kanskje naboen din er flink til å skjule det som bør skjules og motsatt.

 

Hvis han ikke matet hunden en dag, hadde du merket det, hadde du merket hvis han ikke luftet hunden en dag eller ikke gikk til dyrelegen da hunden burde være der.

 

Utrolig naivt å tro at man vet hvordan naboen behandler hunden sin kun for at dere bor ved siden av hverandre.....

 

Like naivt som å tro at alle som drikker ikke kan ta vare på dyrene sine.

 

Tydelig at du aldri har hatt hund selv, da man ofte kan se på hunden om den har det bra eller ikke. Og hadde nok merket det hvis han ikke hadde luftet hunden sin, da han alltid gikk tur til faste tider, selv om han var full.

Og turer til dyrlegen var det aldri noen problemer med da min far var dyrlegens hans.

Lenke til kommentar

Har selv lagt merke til narkiser/alkoholikere her i Oslo som har _meget_ velldreserte og lykkelige hunder. Det har nok noe med at hunden kanskje er det eneste de har i livet. Hunden betyr ofte mer for dem enn sitt eget liv. Går sultne slik at hunden får mat, etc.

 

For å være ærlig er jeg ikke i tvil om hvilken hund jeg helst vil møte. Hunden til en narkoman eller hunden til en fin famlie i frognerparken. Sistnevnte er jo gjerne av typen som sitter inne og kjeder seg dagen lang, og får 20 min. oppmerksomhet på kvelden.

Lenke til kommentar
Har selv lagt merke til narkiser/alkoholikere her i Oslo som har _meget_ velldreserte og lykkelige hunder. Det har nok noe med at hunden kanskje er det eneste de har i livet. Hunden betyr ofte mer for dem enn sitt eget liv. Går sultne slik at hunden får mat, etc.

 

For å være ærlig er jeg ikke i tvil om hvilken hund jeg helst vil møte. Hunden til en narkoman eller hunden til en fin famlie i frognerparken. Sistnevnte er jo gjerne av typen som sitter inne og kjeder seg dagen lang, og får 20 min. oppmerksomhet på kvelden.

Det er ingen tvil om at de er glad i hunden sin men i det øyeblikket skuddet blir satt i armen eller man får satt seg ved en bar eller kasse øl er det bare slik da bli alt annet glemt.....

 

Det dere snakker om er når eieren tenker klart og det er da dessverre meget sjelden og ikke i lengre perioder av gangen.

 

Eidt:

En hund er ikke bare noe som trenger å lufte og mates. Husk at hunder er som mennesker, de skjønner at noe er galt, bli deprimerte, få humørsvigninger, sykdommer som må tas hensyn til, etc. Vet ihvertfall at hadde jeg vært hund selv hadde jeg heller vært hos en familie enn en narkoman/alkoholiker.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Og du vet alt om at naboen min glemte hunden sin når han var full, ja?

 

 

Folk reagerer faktisk frorskjellig i beruset tilstand. Noen blir aggresive mens andre blir sentimentale og "kosete/klengete"

 

Jeg har registrert dine holdninger mot at enkelte av samfunnets indivder ikke bør ha noe som helst ansvar. Men det jeg prøver å fortelle deg er at det faktisk finnes unntak og at ikke alle alkoholikere og narkomane gir totalt blaffen i sine kjæledyr når de er ruset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...