Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort. PC vil ikke starte.


Anbefalte innlegg

Etter at mitt GeForce 6600GT tok kvelden bestemte jeg meg for å kjøpe nytt kort. Valget falt for et 8800GTS 640mb.

Når jeg var ferdig med å installere kortet i maskina og sette i kablene der de skulle være satte jeg på pcen. Den virka i kanskje 10 min før den "daua". Nå får jeg ikke skrudd på maskina i det hele tatt. Ingenting som skjer bortsett fra at en diode på hovedkortet lyser grønt. Det har det alltid gjort. Jeg har tatt ut skjermkortet og prøvd å starte, men det er bare den grønne dioden som viser at det er strøm der. Hva kan være galt? Jeg holder på å bli gaaal! :ermm:

Her er min hardware:

 

500W Mist (første versjon).

XFX GeForce 8800GTS (koblet opp mot to skjermer med vga-dvi overgang).

Asus A8N-Sli Deluxe (939).

AMD Athlon 64 3200+ Venice (939).

2 x 512MB Patriot minnebrikker.

bZerk miditower m.display.

2 harddisker.

1 Dvd-brenner.

6 vifter + 2 Sunbeam forgrenere for viftene.

5 usb enheter.

 

Noen som har tips angående dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er uheldig så kan det også være hovedkortet som har tatt kvelden, ville testet skjermkortet på anna maskin før du gjør noe videre.

 

Litt merkelig? Siden det lyser grønt på dioden som det alltid har gjort. Skal uansett oppgradere hele systemet snart, men ikke enda. Må nok klare meg med museumsgjenstanden av en laptop jeg bruker nå en stund fremover. *sukk*

Lenke til kommentar

Koblet du vekk alle strømkabler og sørget for at du ikke selv hadde statisk strøm når du monterte kortet,skal veldig lite til selv om det skjer sjelden,regner med at du hører strømforsyning starter,ellers er det jo den,mistenker du har fått ett kort med feil.Viktigst er at strømkabel er ute når man monterer ting i pci spor.

Lenke til kommentar
Koblet du vekk alle strømkabler og sørget for at du ikke selv hadde statisk strøm når du monterte kortet,skal veldig lite til selv om det skjer sjelden,regner med at du hører strømforsyning starter,ellers er det jo den,mistenker du har fått ett kort med feil.Viktigst er at strømkabel er ute når man monterer ting i pci spor.

 

Jeg bærte pcen ut av rommet så strømmen var ikke i. Jeg tok i kabinettet mens jeg satt i kortet og var veldig forsiktig. Jeg mistenker strømforsyninga som den skyldige, men som sagt før, den ene dioden på hovedkortet lyser grønt. Hmm...

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg en ekspert på data, men er strømforsyniga kraftig nok? Synes jeg har lest et sted at 8800 korta trenger minst 550 watt strømforsyning.

Det er en mulighet for det. Men jeg måtte jo prøve, er så mange som sier at 500 watt holder i massevis. Personlig liker jeg å ha litt ekstra å gå på. Men skjermkortet sitter ikke i og det skjer likevel ikke noe bortsett fra dioden. Har koblet ut det mest unødvendige også (usb+pci kort).

Endret av Zirkey
Lenke til kommentar

har bygget en pc med akkurat samme skjerm kort, (tror jeg i alle fall) denne skal ha strøm inngang..

gjorde akkurat samme feilen for strøm inngangen står ikke der den skal være i følge tegningen..

 

sjekk her etter strøm kontakten:

der skjerm kobles til kortet er frem og inn er mot hk i denne forklaringen..

se helt inn på basiden i hjørnet, der ligger den gjemt.. (du er ikke den første som ikke ser denne)

men min erfaring fra dette var at skjermkortet PEIP som FAN!!

 

EDIT: eller som vist over, men jeg trodde den sto inn mot hk, men kan hende jeg tar feil..

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar
Det er hovedkortet som sender den pipelyden til PC-høyttaler. Bios får ikke bootet når skjermkortet ikke er aktivt.

 

den jeg bygget gikk jeg over maskinen med øret tik hk.. er sikker på at lyden kom fra skjermkortet, evt så lå høytalern bak skjermkortet..

skjermkortet skal få litt strøm fra selve pci express kontakten på hk..

 

men syns problemet her er litt rart siden maskinen virka i 10 min...

min erfaring var at maskinen jeg byggde startet og alt var ok ifølge hk lysene (de indikerte at os ble lastet og cpu og alt gikk som det skulle)

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar

Det får litt strøm ja, men ikke nok til at det er aktivt. Ok, jeg kjenner ikke kortet. Kan godt være at det peip :p

Videre har trådstarter en grønn led bak på kortet som indikerer noe om booteprosessen. Dette skal være fire leds, så hvis bare en lyser, så vil det si at bios har møtt på et problem med indisering av et komponent. Gjerne ramen på grafikkortet. Dette står i manualen.

Lenke til kommentar

men vist det skal være skjermkortet som er fucked skal maskin fortsatt være i live å oppføre seg normalt deretter.. derfor tror ikke jeg at det er skjermkortet men hk eller psu..

 

evt prøv å slå på maskinen uten skjermkortet i, evt test annet skjermkort eller det nye i annen maskin..

 

som jeg sa tidligere så når jeg starta maskinen uten strøm på skjermkortet så hørtes det ut som maskinen starta normal men skjermkortet peip som fan.. dette skjer jo ikke i dette tilfellet så da tror jeg det er hk.. kansje psu 50 % sikker på at der er hk, 20 % psu og resten på andre ting.. men men..

Lenke til kommentar

Jeg har fått omtrent samme problem som deg i dag.

Begynnte å høre noen irriterende lyder fra psu, nesten som om viften tok litt borti noe hele tiden.

Jeg skrudde ut psu, blåste ut litt støv, ristet litt på den osv. Fant ut jeg skulle fjerne litt støv fra skjermkortet også,

så tok det ut og rensket det. Satte så alt tilbake igjen og startet opp. Ingen lyd fra pcen, ikke noe bilde på skjermen.

Alle vifter starter opp, på psu og skjermkort, vannkjølinga setter fint igang også. Men altså ingen bilde.

Jeg har prøvd å ta ut skjermkort flere ganger, og koble det i igjen, men det funker ikke.

Har også samme som deg at hvis jeg kobler fra de 2 pci-e strøm kontaktene så piper det noe sinnsykt.

Men med strømkontaktene i så er det stille. Irriterende problem... men kan ikke forstå annet enn at det enten

er psu eller vga som har tatt turen... mest sannsynlig psu. Stress!

 

Hvis noen andre har noen forslag, så kom gjerne med dem.

 

Specs kan sees i profil.

 

Vinci

Lenke til kommentar

Aargh!!

 

Nå har jeg demontert både gamer og stue pcen. Prøvd forskjellige kombinasjoner og både skjermkort og PSU virker.

Så da ender jeg opp med et defekt hovedkort... aner ikke hvordan det kan ha skjedd... men det har det alså :(

Sukk! Da blir det vel til at jeg bestiller nytt hovedkort og et billig skjermkort... så flytter jeg begge gtx korta i gamer pcen...

Har funnet ut at det er bare tull å ha gtx i stuepc... bruker den aldri til spilling uansett...

Jaja... Nå blir nok fruen glad... Neida.. er lenge til jeg skal bruke mer penger på pcen nå... ;)

 

Vinci

Lenke til kommentar

Greia er at det ikke er noe som helst liv bortsett fra den dioden som alltid har vært der. Ser ingen andre dioder på hovedkortet. Skal se om jeg får testa diverse hardware i en annen pc. Men det ser likevel ikke ut til å haste da jeg jobber alt for mye, men det vil jo bare si at det blir ny hardware snart. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...