Gå til innhold

Noen spørsmål rundt miljø og CO2 utslipp.


Anbefalte innlegg

Jeg er uviten, så jeg spør litt her i håp om fornuftige svar.

 

- Hvem/hva er den største CO2 synderen? (fly,skip,biler,vulkaner osv)

- Hvor mye CO2 kan naturen "ta unna" i forhold til dagens utslipp?

- Hvordan hadde klimaet vært i dag om mennesker ikke hadde tatt i bruk biler/fly når dette ble oppfunnet?

- Om vi i f.eks 2010 har redusert CO2 utslippene med 85 prosent. Hvor mye har det egentlig å si 50-200 år frem i tid, i forhold til om vi fortsetter med dagens CO2 utslipp ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er uviten, så jeg spør litt her i håp om fornuftige svar.

 

- Hvem/hva er den største CO2 synderen? (fly,skip,biler,vulkaner osv)

Om jeg husker rett er den største kilden store vulkanutbrudd fulgt av økende havtemperatur og fordrøyelsen i dyr.

- Hvor mye CO2 kan naturen "ta unna" i forhold til dagens utslipp?

Naturen kan "ta unna" mye større konsentrasjoner enn det vi ser idag. Dette vet vi fordi konsentrasjonen har vært mye høyere før. Økt opptak kommer blandt annet fra redusert havtemperatur og økt biomasse.

- Hvordan hadde klimaet vært i dag om mennesker ikke hadde tatt i bruk biler/fly når dette ble oppfunnet?

Akkurat det samme. Det er temperaturen som styrer CO2-nivået og ikke motsatt.

- Om vi i f.eks 2010 har redusert CO2 utslippene med 85 prosent. Hvor mye har det egentlig å si 50-200 år frem i tid, i forhold til om vi fortsetter med dagens CO2 utslipp ?

Ingenting for klimaet, men om vi gjør tiltak for å redusere utslipp av CO2 kan vi samtidig gjøre tiltak som kan redusere reell forurensing og det vil selvsagt ha effekt på miljøet. Problemet er at enkelte tiltak som er foreslått faktisk vil øke forurensingen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
- Hvem/hva er den største CO2 synderen? (fly,skip,biler,vulkaner osv)

- Hvor mye CO2 kan naturen "ta unna" i forhold til dagens utslipp?

Det første kommer an på hva du mener med synder. Naturen slipper ut langt mer CO2 enn mennesker, men tar også til seg CO2. Vår utslipp blir også tatt opp av naturen, men ikke alt derfor får man en opphopning.

 

Av menneskelige utslipp står nok industri og kraftproduksjon for mye av utslippene.

- Hvordan hadde klimaet vært i dag om mennesker ikke hadde tatt i bruk biler/fly når dette ble oppfunnet?
Veldig likt, mulig at noen av de verste stormene hadde vært noe svakere uten at folk hadde merket det noe særlig. Det er i grunnen ikke hva som skjer i dag som er viktig, men hva som vil skje i fremtiden.
Lenke til kommentar
Om jeg husker rett er den største kilden store vulkanutbrudd fulgt av økende havtemperatur og fordrøyelsen i dyr.

 

Vulkanutbrudd bidrar fint lite. http://www.bgs.ac.uk/programmes/landres/se...ntributions.pdf

 

Det er temperaturen som styrer CO2-nivået og ikke motsatt

 

Dette er bare halvveis sant, det kan også virke motsatt.

http://www.jamstec.go.jp/frcgc/research/d5...sensitivity.pdf

 

God lesning arvjakob :thumbup:

Endret av Leviath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...