Gå til innhold

Pentax oppgraderer eller kommer med nytt hus - men hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

K20D og K200D er nok sannsynlig. På grunn av markedskreftene så er det nok ikke lenge igjen før de siste 6Mp kameraene er utgått. De blir nok også lette oppgraderinger for å komme på nivå med Nikon og Sony sine utgaver.

Tom

Skrevet (endret)

Om K1D kommer vet jeg ikke helt om jeg tror på.

Jeg kan tenke meg at det i så fall er et stykke inn i fremtiden. Akkurat nå mener jeg Pentax bør fokusere på å klare å levere nok av de nye objektivene, samt få lansert flere av objektivene som står oppført i veikartet deres.

K20D kommer nok helt sikkert. K10D har jo uten tvil vært en stor suksess for Pentax.

Ut i fra den linken med ryktene om spesifikasjonene så stiller jeg meg litt tvilende til innholdet der.

Dette grunnet disse punktene:

-14bit RAW A/D konverter... Hvorfor bare 14 bit ? PRIME som benyttes i K10D er en 22bit A/D konverter.

Greit nok, resultatet blir en 12bit RAW fil i K10D, så kanskje de mener at det blir 14bit RAW filer som nå begynner å bli mer vanlig. Men her kan det skilles bedre mellom 'filformat' og 'A/D omformer'.

-Pentax K200D ser jo ut til å nesten få innmaten til K10D.

Igjen bemerker jeg meg 12 bit PRIME. Hvorfor utvikle en ny, med lavere oppløsning, omformer (PRIME).

Siden PRIME er utviklet for Pentax skulle man tro at det produksjonsmessig er mer gunstig å benytte K10D's 22 bit A/D omformer (PRIME), da er det bare å øke produksjonsvolumet, istedet for å utvikle og starte en ny produksjonslinje for et 'produkt' som snart vil være ute av marked.

Med det mener jeg at det antagelig ikke lenge til introduksjonsmodellene også dukker opp med 14bit RAW, da er den 12 bit PRIME omformeren ikke lenger noe å satse på. Mens den 22 bit PRIME omformeren fremdeles kunne ha blitt benyttet (Sett at de andre parameterene holder mål).

Ble visst ikke så mange punkter dette ;)

Men som sagt, K20D kommer nok helt sikkert. K200D er nok også sikkert på vei snart.

Det jeg stiller meg tvilende til er spesifikasjonene som er gitt i disse ryktene, da de rett og slett ikke gir meg noen mening i det hele tatt.

Hvertfall ikke slik de er formulert nå. Kan jo være noen har prøvd å lage specs om til babymat, men da syns jeg ikke de har lykkes noe særlig.

Det kommer helt an på hvordan man velger å tolke teksten. Jeg finner informasjonen rundt PRIME tvilsom slik jeg ser det.

Videre:

Jeg kan ikke se noen 'gode' grunner for å oppgradere fra K10D til K20D dersom dette er det de kommer med.

Eneste jeg merker meg her som hadde vært kjekt men som på ingen måte vil få meg til å oppgradere med det første er 14bit RAW filer (Dersom det kommer), og forbedret 'in body anti-shake'. Det er 2 gode ting.

Må innrømme at en ny CMOS brikke kunne ha fristet litt med tanke på støy. Men akkurat nå vil jeg heller se flere objektiver til en ok penge med SDM og værtettinger.

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil

Endret av Beej80
Skrevet
Jeg kan ikke se noen 'gode' grunner for å oppgradere fra K10D til K20D dersom dette er det de kommer med.

Eneste jeg merker meg her som hadde vært kjekt men som på ingen måte vil få meg til å oppgradere med det første er 14bit RAW filer (Dersom det kommer), og forbedret 'in body anti-shake'. Det er 2 gode ting.

Må innrømme at en ny CMOS brikke kunne ha fristet litt med tanke på støy. Men akkurat nå vil jeg heller se flere objektiver til en ok penge med SDM og værtettinger.

Er helt enig med deg, både når det gjelder dette, og når det gjelder spesifikasjonene. Dersom oppgraderingen blir av en slik art, blir det mer som forskjellen mellom Nikon D70 og D70s, små justeringer for å henge med i markedet, men ikke oppgraderingsverdig for de eksisterende brukerne...
Skrevet
Jeg har hørt rykter om både K1D, K20D og K200D, men hva er egentlig sannsynlig?

http://www.photographybay.com/2007/11/21/p...k20d-and-k200d/

Om det som står her om "K20D" stemmer, så kan det blir fryktelig fristende å oppgradere, det må jeg si. Svaret kommer i januar. Synd det er så lenge til.

I følge ryktebørsen så hadde Pentax oppfølgerene klare til jul. Moderate oppgraderinger. Men så skal Hoya ha satt ned foten og forlangt mer. Altså videre utviklingsarbeid. Resultatet av dette arbeidet skal etter sigende introduseres 24 januar.

Hva forbedringene består i er det ingen som vet. Men spekulasjonene går i retning av bedret AF og bedre støyegenskaper ved høy ISO. Noe høyere bps tror jeg og vi kan forvente, men neppe i maskingeværklasse. Pentax er konservative. De har til nå nektet å bruke ressurser påekstrem hastighet, de mener nok at deres markedssegmenter har lite behov for ekstrem hastighet. Og det er jeg tilbøyelig til å være enig i. Får vi også bedret billedstabilisator, da begynner det å smake av fugl. Virkelig fugl. Og så er det en del som snakker om live view.

Men alt dette er spekulasjoner. Det eneste som er håndfast er dato for pressekonferanse.

Mvh Tim Typo

Skrevet

Hvordan ligger det an med prisene på oppgraderte modeller? Er det vanlig at de holder seg på samme prisnivå eller blir de som regel dyrere ettersom de får flere funksjoner? Snuser litt på K10D (eventuelt GX-10) til jul, men hvis det sannsynligvis kommer oppfølgere allerede i januar så kan jeg vente og se..

Når jeg tenker meg om så vil kanskje prisene på eksisterende modeller også falle litt, dersom det kommer nye modeller, så da venter jeg litt..? :thumbup:

Skrevet

Så en eventuell K20D vil stille i samme klasse som 40D/A700/D300/E-3 da :)

(muligens innlegget mitt ovenfor ble litt OT i forhold til denne tråden, beklager!)

Skrevet

I og med K10D på mange måter ligger mellom D80 og D200 i utførelse og ytelse, så tror jeg det vil gjelde også den nye K20D. Det vil si at du får et kamera med flere features enn D80; men som er lettere enn en D200. Noe som forhåpentligvis vil gjenspeile seg i prisen.

Tom

Skrevet
Jeg har egentlig ganske stor tro på at et eventuelt K20D vil ligne en del på Olympus E-3 mtp diverse funksjoner og lignende.

I såfall blir det ikke noe enklere å velge når jeg skal nytt hus til sommeren...

Tom

Skrevet

Jeg har fremdeles tro på K1D. Det er lov å drømme. Da har jeg en finfin unnskyldning til å bruke en haug med penger jeg ikke har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...