Gå til innhold

Kjøpe SLR til maks 15000?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en forespørsel av en kamerat om hva jeg hadde kjøpt hvis jeg skulle brukt 10-15k (med objektiv) på SLR nå, men etter ett søk i prisguiden, så ble jeg litt usikker. Jeg anbefalte i utgangspunktet 40D ettersom de bruker Canon på jobben hans, og det er 30D han er vant med fra før av, men siden han ikke alltid kan forvente at han kan låne med seg objektiver med seg hjem, så fant jeg ut at jeg skulle spørre her om det er noen smartinger som har noen alternative anbefalninger.

 

Dette kitet var det han da kom opp med når jeg anbefalte 40D.

 

Eller er det bedre å se etter noe brukt i denne prisklassen? Han er ikke borte i tanken om at brukt også kan være ett alternativ ettersom man kan få med objektiver som man ellers ikke ville hatt råd til innenfor budsjettet. Har sett på foto.no bra tilbud for rundt 15k, men jeg personlig er usikker på hva jeg skal anbefale akkurat nå.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon EOS 40D er nok i utgangspunktet det beste valget om han er kjent med 30D, og fornøyd med dette. Han kan jo kikke på D300 også, men da får han ikke så mye penger til objektivet.

 

D200 selges fortsatt noen steder nytt, til under 10.000. Slenger man med et objektiv til rundt 5000 da (Tamron 17-50/2,8 eller Nikon 18-200 VR), så har man en god pakke.

 

Personlig ville jeg nok ikke kjøpt Sigma 18-200 OS til verken 30D, 40D, 200D eller 300D. Det er alt for svakt optisk til å yte et kamera i denne prisklassen et snev av rettferdighet (selv de billigste speilrefleksene får ikke vist seg fullt frem med et slikt objektiv). Det er mye bedre å satse på to objektiver til å dekke dette området. Tamron 17-50/2,8 er vel det som hyppigst anbefales som "standardobjektiv" til kameraet, og jeg kan skrive under på at det er et knallobjektiv. Så kan man slenge på en Nikon/Canon ca. 70-300 VR/IS som telezoomobjektiv enten samtidig eller senere.

 

Men trolig vil han bli fornøyd med et D80 også, og kanskje også et 400D. Da får man enda mer penger til et godt objektiv, som tross alt er det som bestemmer bildekvaliteten. Et D300 med Nikon 18-55 gir dårligere bilder enn et D80 med 18-70 for eksempel. Men det kan lønne seg å kjøpe kameraet i en butikk, så han får testet grepet og følelsen før kjøp. Det er noe av det aller mest viktige. Føler man seg ikke hjemme med kameraet, blir det liggende ubrukt. Nettkjøp har mye av skylden for at mange som kjøper speilrefleks i den tro at de vil ta mye bra bilder, faktisk mister fotointeressen og legger vekk kameraet eller selger det.

 

Brukt er så klart et alternativ. Men da bør man forsikre seg om at man ikke blir utsatt for svindel, og at tilbudet man får faktisk er en bra pris. Utstyrets stand har også veldig mye å si.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Helt enig med Super8 her: Gå i en butikk og kjøp kameraet der. I denne prisklassen betaler man 50% for de siste 10% med bildekvalitet, og 50% andre ting som byggekvalitet etc. Hvordan kameraet ligger i hånden din og hvordan du føler kameraet passer din arbeidsmåte blir da langt det viktigste, og det får du ikke føling med ved nettkjøp.

Lenke til kommentar

Takker og bukker, nå ble jeg mye bedre kvalifisert for videre anbefalninger.

 

Og forøvrig, det var aldri snakk om å handle på nettet når det var snakk om nytt utstyr ettersom det er fotovideo`s butikk i Bergen han ønsker å benytte seg av ved kjøp. Hva angår brukt, så hadde det sikkert vært ett must at selger hadde vært brannfan :!:

Lenke til kommentar
Takker og bukker, nå ble jeg mye bedre kvalifisert for videre anbefalninger.

 

Og forøvrig, det var aldri snakk om å handle på nettet når det var snakk om nytt utstyr ettersom det er fotovideo`s butikk i Bergen han ønsker å benytte seg av ved kjøp. Hva angår brukt, så hadde det sikkert vært ett must at selger hadde vært brannfan :!:

Nå er Fotovideo sjeldent billigst lenger (selv om de ofte var det før). Så det lønner seg å sjekke andre fotobutikker i Bergen også, før kjøp gjennomføres. Man kan fort spare en tusenlapp på å gjøre det.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Canon EOS 40D er nok i utgangspunktet det beste valget om han er kjent med 30D, og fornøyd med dette. Han kan jo kikke på D300 også, men da får han ikke så mye penger til objektivet.

 

D200 selges fortsatt noen steder nytt, til under 10.000. Slenger man med et objektiv til rundt 5000 da (Tamron 17-50/2,8 eller Nikon 18-200 VR), så har man en god pakke.

 

Er det en grunn til at du ikke foreslår Sony A700 eller Olympus E-3? Ingen av disse står tilbake for 40D/D300/D200!

 

A700 går for 10500, da har man fortsatt råd til Tamron 17-50/2.8. Er usikker på hva E-3 koster, men det finner de som er interessert fort ut.

Lenke til kommentar

E-3 ville vært mitt valg i denne prisklassen, men det skal ikke stikkes under en stol at E-3 koster 13000 og dermed er dyrere, og at Olympus Norge sliter som bare f*en med å få nok hus til det norske markedet.

 

Om du skulle gå for E-3, 14-54 er et godt objektiv, du får det for 4200 kroner og kombinerer du det med E-3 får du et kamera som er værtettet på en slik måte at du kan kaste ei bøtte vann over kameraet.

 

Men siden ventetiden garantert blir lang vil jeg ikke anbefale det nå, dessuten er det for overpriset akkurat nå, noe som sikkert endrer seg i løpet av en stund. Skal vennen din vente, da kan det være verdt å vurdere E-3, om ikke er det egentlig like greit å gå for 40D, det er rett og slett billigere og uansett et forferdelig godt kamera.

 

Forøvrig virker A700 også som et meget godt kamera, bildestabiliseringen fungerer også greit. :)

Lenke til kommentar
Takker og bukker, nå ble jeg mye bedre kvalifisert for videre anbefalninger.

 

Og forøvrig, det var aldri snakk om å handle på nettet når det var snakk om nytt utstyr ettersom det er fotovideo`s butikk i Bergen han ønsker å benytte seg av ved kjøp. Hva angår brukt, så hadde det sikkert vært ett must at selger hadde vært brannfan :!:

 

Hvis det er Otto Hellegård på FotoVideo i Bergen du snakker med, så sørg for å hilse fra meg.

Lenke til kommentar
Er det en grunn til at du ikke foreslår Sony A700 eller Olympus E-3? Ingen av disse står tilbake for 40D/D300/D200!
Rett og slett fordi jeg ikke har den minste erfaring med A700, og fordi vi fikk E-3 såpass nylig at jeg bare så vidt har rukket å holde i kameraet. Anbefaler ikke kamera jeg ikke har prøvd selv, da jeg liker å vite hva jeg anbefaler.

 

E-3 koster vel ca. 13-14.000 kroner om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Er det en grunn til at du ikke foreslår Sony A700 eller Olympus E-3? Ingen av disse står tilbake for 40D/D300/D200!
Rett og slett fordi jeg ikke har den minste erfaring med A700, og fordi vi fikk E-3 såpass nylig at jeg bare så vidt har rukket å holde i kameraet. Anbefaler ikke kamera jeg ikke har prøvd selv, da jeg liker å vite hva jeg anbefaler.

 

E-3 koster vel ca. 13-14.000 kroner om jeg ikke husker helt feil.

 

Greit nok at du ikke anbefaler noe du ikke har erfaring med, men samtidig er kameraet anbefalt av en svært seriøse "Fotografi", noe som burde være godt nok for de fleste.

 

Har du mer erfaring med D300 enn E-3?

Lenke til kommentar
Er det en grunn til at du ikke foreslår Sony A700 eller Olympus E-3? Ingen av disse står tilbake for 40D/D300/D200!
Rett og slett fordi jeg ikke har den minste erfaring med A700, og fordi vi fikk E-3 såpass nylig at jeg bare så vidt har rukket å holde i kameraet. Anbefaler ikke kamera jeg ikke har prøvd selv, da jeg liker å vite hva jeg anbefaler.
Greit nok at du ikke anbefaler noe du ikke har erfaring med, men samtidig er kameraet anbefalt av en svært seriøse "Fotografi", noe som burde være godt nok for de fleste.

 

Har du mer erfaring med D300 enn E-3?

Vet ikke helt hvorfor du ønsker å diskutere dette med meg, for det virker egentlig mer som kverulering enn noe annet. Men ok.

 

Greit at kameraet anbefales av "Fotografi", men hva om jeg ikke har lest den testen? Og hva om jeg ønsker å tillegne meg personlig erfaring med kameraet før jeg uttaler meg? Det er allerede nok personer her på forumet som uttaler seg om ting de har lest i diverse tester og tidsskrifter. Er du ikke enig i at personlig erfaring er et av de viktigste faktorene før man uttaler seg om hva man synes om en ting? Du kan gjerne anbefale for eksempel E-3, i stedet for å spørre tilfeldige andre personer hvorfor de ikke anbefaler det.

 

Og ja, jeg har en god del mer erfaring med D300 enn E-3, delvis ettersom vi har hatt D300 inne (og tilgjengelig for våre hender) noe lenger enn E-3. Hvorfor er det så rart?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvorfor du ønsker å diskutere dette med meg, for det virker egentlig mer som kverulering enn noe annet. Men ok.

 

Greit at kameraet anbefales av "Fotografi", men hva om jeg ikke har lest den testen? Og hva om jeg ønsker å tillegne meg personlig erfaring med kameraet før jeg uttaler meg? Det er allerede nok personer her på forumet som uttaler seg om ting de har lest i diverse tester og tidsskrifter. Er du ikke enig i at personlig erfaring er et av de viktigste faktorene før man uttaler seg om hva man synes om en ting? Du kan gjerne anbefale for eksempel E-3, i stedet for å spørre tilfeldige andre personer hvorfor de ikke anbefaler det.

 

Og ja, jeg har en god del mer erfaring med D300 enn E-3, delvis ettersom vi har hatt D300 inne (og tilgjengelig for våre hender) noe lenger enn E-3. Hvorfor er det så rart?

 

Jeg var bare interessert i å vite hvorfor du anbefalte de kameraene du hadde anbefalt. Du virker relativt oppegående i dine generelle anbefalinger, med tanke på at E-3 og A700 gjennomgående får svært gode tilbakemeldinger var jeg overrasket over at de ikke var tatt med. Du gir et naturlig svar på hvorfor. Selv har jeg ikke erfaring med noen av modellene, men har lest nok til å vite at de alle bør være gode nok, og at trådstarteren selv bør gjør seg opp en mening om hvilke av disse han vil gå for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...