Gå til innhold

Butikk øker prisen med 3000,-


Floxer

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bekjent av meg som har opplevd noe litt kjedelig hos en byggevareforretning:

Han bestiller en del baderomsmøbler, og betaler 30 % av kjøpesum ved bestilling.

Han får kvittering på det som er betalt, hvor det også står hvor mye det er igjen å betale.

Hver vare er spesifisert på kvitteringen.

Så kommer han for å hente varene, men da er prisen plutselig 3000,- høyere !!!

Det var en systemfeil, sa selger. Han kunne velge mellom å kansellere bestillingen og få tilbake det han hadde betalt, eller

å betale det resterende + de ekstra 3000,-

Har kjøper noen rettigheter her ???

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det er grunnleggende at avtaler skal holdes - en part kan ikke ensidig forandre avtalens innhold etter sitt eget forgodtbefinnende.

 

Antar at din kamerat er en forbruker, da gir §19 i forbrukerkjøpsloven en oversikt over de krav han kan gjøre gjeldende.

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

Mest interessant er i dette tilfelle § 21, som gir forbrukeren rett til å fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

 

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Det foreligger ingen hindring selger ikke kan overvinne - butikken har ikke brent ned e.l. Jeg vet ikke hvor stor orderen var, men jeg kan vanskelig se at en et tap på 3000,- vil medføre at oppfyllelse vil stå i vesentlig mislighold til din kamerats interesse. Dermed kan din kamerat fastholde kjøpet, dvs. kreve at han får varene til den prisen som er avtalt.

 

Selger kan i alle tilfelle bli erstatningspliktig etter § 24, som i praksis vil innebære at selger må dekke tapet din kamerat påføres dersom han må betale mer for varene et annet sted.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Uansett er vel kanskje håndtverkerloven gjeldene også? Max prisøkning på 15% i forhold til gitt tilbud :)

Nei, hvtjl. gjelder der tjenesteytingen er det sentrale. Slik jeg forstår trådstarter, er det her snakk om et ordinært varekjøp, som reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...