Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til særemne!


Anbefalte innlegg

Hei, skal ha fremføring av særemne til fredag. Grunnet prioritering av andre fag henger jeg litt etter. Vi skulle lese 3 bøker, og jeg har lest "Fisken" Kurt blir grusom" "Kurt quo vadis?" (leste disse 3 Kurt-bøkene som 1, grunnet at de er så korte), "Doppler" og "Naiv.Super" av Erlend Loe. Noen som har noen forslag til hvordan jeg skal legge dette opp? Eller har du noen andre tips? Alle innspill er velkomne! :) Vi får maks 15 min, der vi skal holde et foredrag, vi skal IKKE levere noe. Jeg tenkte å bruke Power Point med kansje litt bilder fra Kurt-bøkene, av Erlend Loe og stikkord og slikt.

 

"Regler":

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Særemneforedrag

 

Foredraget skal være på maksimum 15 minutter. Det er svært viktig at du planlegger godt, slik at foredraget får en god struktur, med innledning, behandling av problemstilling og avrunding med konklusjoner, innafor den tilmålte tida.

 

Foredraget bør inneholde:

 

1. Innledning med presentasjon av tema, bøkene du har lest og problemstilling. Her kan du også eventuelt si noe om hvilke kilder du har brukt.

 

2. Hoveddel der du presenterer analysen din med svar på problemstillingen.

 

3. Avslutning med konklusjoner/oppsummering. Her kan du også si noe om ditt personlige utbytte av å arbeide med dette temaet.

 

 

 

Grunnlaget for karakter:

 

1. Foredraget skal ha god struktur og kunne avsluttes innafor 15 minutter. Det skal virke ryddig og planlagt.

 

2. Innholdet. Din evne til å analysere og vurdere bøkene du har lest. Samsvar mellom problemstilling og innhold.

 

3. Framføring

 

- avhengighet av/frigjøring fra manus

 

- kroppsspråk, kontakt med publikum

 

- språkføring (ordforråd, presisjon, variasjon)

 

- stemmebruk, tempo, artikulasjon

 

-----------

 

Når læreren skal vurdere et muntlig foredrag, må han være oppmerksom på flere sider ved foredraget. I vurderingen skal han legge vekt både på

 

kommunikasjonsevner

 

fagkunnskap

 

engasjement og initiativ

 

Den muntlige produksjonen vil speile ulike tilnærminger til stoffet på ulike nivåer:

 

Samling - stoffutvalg og kildebruk

 

Ordning - rekkefølge, indre struktur, tidsbruk

 

Forming - ordvalg, presisjon, variasjon, tilpasning

 

Husking - frigjøring fra manus, personlig preg, kroppsholdning

 

Framføring – øyekontakt, stemmebruk, kontaktskapende evne

 

Prestasjonen blir vurdert etter i hvilken grad eleven demonstrerer tekststrategiske evner, at han kan forklare teksten på en forståelig og sammenhengende måte og ikke minst ta selvstendige initiativ i forhold til teksten. For karakterene i toppsjiktet må en i tillegg til å handtere det tekstlige analyseverktøyet på en troverdig måte, vise aktivt og personlig grep om stoffet, føre sin egen lesemåte inn i dialog med teksten og demonstrere personlig tekststrategi.

 

A.A.

 

Edit: Noen tips til problemstilling og forresten?

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Lag en pen/ryddig powerpoint!

- Bruk sitater for å underbygge tanker du har.

- Ha en god problemstilling.

 

Jeg fikk 5-

 

Leste Doppler, Tatt av Kvinnen og Naiv.Super

 

Om du har noen notater, pp-presentasjonen el. på pc-en enda er det mulig at du kunne uploade, eventuelt sende meg? Jeg har ikke tenkt å kopiere/jukse, men hadde vært kjekt med noe å se på for å komme skikkelig i gang. Er så dårlig på denne typen oppgaver. :ermm:

Lenke til kommentar

Slik skal jeg ha særemnet mitt:

 

Kort innledning

Problemstilling

Pres. av Erlend Loe

Tre korte handlingsreferat av bøkene (velger ut en av Kurt-bøkene)

Analyse av bøkene/Sammenlikninger

Konklusjon

Litt om hva jeg syns om dette arbeidet

Kilder

 

Kjører på med PowerPoint m. stikkord og litt bilder.

 

Problemet er at det er så fryktelig vanskelig å skrive et handlingsreferat som er både kort og godt. Har prøvd meg på to av Naiv.Super. nå og begge blir for lange, hele foredraget skal jo være maks 15 min! Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...