Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan skjekke glødeplugger?


staljin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

 

Slet litt i det siste med å få start på min VW Vento 1.9TDK, og i dag ville ikke bilen starta i det hele tatt. Lurer på om ikke det er noe feil med glødeplugger. Hadde den reparasjonbok som jeg ikke finner nå, og der sto det en prosedyre med noe strøm måling. Er det noen som vet nøyaktig hvordan jeg går frem?

 

Er helt avhengig av den bilen.

 

Takker for all hjelp på forhånd.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Resistanse (motstand)

 

Takker. Har visst lada ut bateri og i morges. "Kobla til" med startkabler en A4 så gikk i hvertfall motoren fint rundt, men ville ikke starte lett alikevel. Tok i hvertfall 10 forsøk før motoren "fyrte av". Etter å ha kjørt motoren varm på litt høyere turtall enn det jeg pleier, starter den uten noe prblem. Så her er feil i diesel forvarming systemet.

 

Det som er rart er at jeg får ikke noe feilmelding. For 2 år siden røk sikring pga defekt temperaturføler som ikke slo av glødeplugger, og da blinket den gule forvarming indikator, nå er det ikke tilfellet.

 

Får vel håpe at jeg kommer meg på jobb i morgen. Tar og bytter rett og slett all glødeplugger i morgen.

 

 

Hilsen

Staljin

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Nei ikke enig her, selv om man har motstand i ein glødeplugg kan den være langt fra i orden. Ta ut samtlige glødeplugger og kjør dem rett på batteriet. Se om dem gløder, hvor dem gløder og hvor lang tid det tar. Men ikke overdriv, da kan du brenne dem opp.

Skrevet

Nå er det ingen tvil om hvordan glødepluggen skal testes. Kjøper 4 stk på Biltema i dag, og setter i sving med testing. Det kommer til å ta litt tid da de er synsykt vanskelige å komme til.

 

Hilsen

Staljin

Skrevet

Nå er alt i orden. Hvis noen lurer på hvor mange glødeplugger som var gåen så kan jeg si at det ikke var 1 ikke 2 ikke 3 heller men alle 4. Det er et under at den starta i 0 grader i det hele tatt.

 

Takker for god hjelp folkens.

 

Hilsen

Staljin

Skrevet

En annen lett metode er og sette prøvelampa på plussen på batteriet og sette den på en og en plugg. Der hvor lampa ikke lyser er pluggen ødelagt. Hvis det ikke holder kan man bare sette på et ampermeter og sjekke at dem trekker nok strøm.... er vel 8-10 A ellerno...

 

Da slipper man og demontere noen ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...